Ilyen könnyen lehetsz te is kőgazdag vállalkozó: az ötletet is adják

Ilyen könnyen lehetsz te is kőgazdag vállalkozó: az ötletet is adják

2017. november 27. 11:30

Sokan vannak, akik ebben a pillanatban is valamilyen vállalkozás beindításán gondolkoznak: közöttük is akadnak azonban olyanok, akik biztonságosabbnak érzik, ha úgy vágnak bele a vállalkozói létbe, hogy csatlakoznak egy franchise-hálózathoz, és egy stabil hátteret biztosító anyacég segítségével alakítják ki a saját üzletüket. Magyarországon sokan, sőt, egyre többen kezdenek bele ilyen vállalkozásba: megnéztük, miért éri meg ez, és mire érdemes figyelni - és mutatunk néhány sikeres példát is.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A franchise egy világszerte népszerű sajátos vállalkozási forma, amely Magyarországon is egyre elterjedtebb. Alapja a szoros együttműködés a hálózat tulajdonosa, vagyis a franchise-átadó és a többi vállalkozó, a franchise-átvevők között. Az átadó egy kipróbált és komplex rendszert ad el, teljes körű betanítással, márkanév-használattal és folyamatos segítéssel, ellenőrzéssel. A vevő pedig önálló vállalkozásban az átadó előírása szerint, a megállapodás keretein belül (terület, idő), díjfizetés ellenében üzemelteti az új egysége(ke)t.

A Magyar Franchise Szövetség szerint a franchise legfőbb előnyei, hogy

  • a sikeres üzleti koncepció átvétele lecsökkenti a kockázatot és a bizonytalanságot, melyet egy új vállalkozás indítása okozhat,
  • az átvevő viszonylag alacsony tőkebefektetéssel használhat egy már bevezetett és ismert márkanevet,
  • a rendszergazda (azaz a franchise tulajdonosa) segíti az üzlet megnyitását,
  • az átvevő a franchise hálózatban jobb vásárlási feltételeket kap a beszállítóktól,
  • az átadó nem csak betanítást biztosít franchise partnerének, de folyamatos segítségnyújtást, további képzéseket is,
  • a bevezetett márkanév használata különböző előnyökhöz juttatja használóját, a franchise átvevőt,
  • a rendszergazda folyamatos támogatást nyújt a promócióban és a marketingben egyaránt, illetve központi marketing tevékenységet folytat,
  • az üzlethelyiségek külső megjelenése és belső berendezése előre megtervezett, meghatározott
  • a franchise hálózathoz csatlakozó a rendszergazda által bevezetett újdonságokat, kutatási eredményeket, termék-innovációt, valamint szolgáltatásokat is élvezheti,
  • az átvevő függetlenül működteti saját üzletét, egy nagyobb, biztonságot nyújtó hálózathoz csatlakozva.

Áruszállítás heti 6-szor

A magyar kiskereskedelem egyik legnagyobb franchise-üzemeltetője, a SPAR a Pénzcentrumot arról tájékoztatta, hogy a csatlakozás egyik legfontosabb előnye, hogy miközben a kiskereskedők az együttműködés során megtarthatják önállóságukat, az áruházlánc széles áruválasztékával és számos szolgáltatásával - például logisztikai, helyi és országos marketing, illetve informatikai támogatás - segíti őket. A kis üzletek integrálása a SPAR franchise hálózatba ugyanakkor a helyi lakosság számára is kedvező, hiszen a környékbeli, úgynevezett kényelmi boltok kínálata jelentősen bővül, többek között a széles sajátmárkás termékkínálatnak köszönhetően.

Fotó: Spar


Az üzletlánc programjához a csatlakozó töltőállomásokkal és boltokkal együtt már országszerte összesen 139 üzlet tartozik, amelyek mintegy 1500 embernek adnak munkát. Az üzletág éves forgalma meghaladja a 32 milliárd forintot. A franchise hálózat bővítése az elkövetkező időszakban is napirenden szerepe, további üzletnyitások várhatóak az év hátralévő részében, illetve jövőre is.

2012-ben, amikor az első magánkereskedővel leszerződtünk Móron, még senki nem gondolta, hogy a franchise rendszerünknek ekkora sikere lesz Magyarországon. Azóta bebizonyosodott, hogy a SPAR Partner Program népszerű és eredményes üzleti modell, hiszen ennek keretében a kiskereskedők számos előnyt élvezhetnek: széles áruválasztékot, akár heti hatszori áruszállítást, kiterjedt marketingtámogatást és promóciókat, de a korszerű informatikai rendszert, valamint a SuperShop hűségprogramot is használhatják

 - mondta el lapunknak Maczelka Márk, a vállalat kommunikációs vezetője.

Az üzletpolitikába kell illeszkedni

A táplálkozási tanácsadással foglalkozó, spanyol Natur House például a következő 5 évben 50 üzlet nyitását tervezi Magyarországon. A láncnál azt mondják, a táplálkozási tanácsadás egy keresett szolgáltatás világszerte.

Egy ilyen üzlet beindításhoz 8-10 millió forintra van szükség, amiből 2 millió forint az egyszeri franchise díj, és ugyanennyi az üzlet szabvány bútorokkal és megfelelő gépekkel való berendezése. A kezdeti üzemeltetési kiadásokra legalább 600 ezer forint szükséges. Ezekhez jön még hozzá kétmillió forint értékű árukészlet, másfél millió értékben a működéshez szükséges egyéb eszközök és az esetleges felújítási költségek, amik a pár százezertől a milliós tételig terjedhetnek. Ehhez részletes üzleti tervvel segítik a csatlakozó partnereket. Hogy mikortól termeli ki egy üzlet a fenttartási költségét, az nagyban függ a lokációtól, de az eddigi tapasztalatok alapján, ez akár már 3-6 hónapon belül is megtörténhet.

INDUL A TURMIX, A PÉNZCENTRUM HETI HÍRLEVELE!

Ha a napi hírzaj nélkül szeretnéd olvasni a Pénzcentrum legjobb anyagait, IRATKOZZ FEL HETI HÍRVELEÜNKRE, A TURMIXRA. A legizgalmasabb sztorijaink, heti egyszer, egyenesen a postaládádba.

Mire érdemes figyelni?

Mielőtt belevágunk, fontos tudni, hogy a franchise

  • különböző díjak fizetésével jár (belépési díj, royalty, marketing díj stb.),
  • nem jelent teljes vállalkozói függetlenséget, szabadságot (ugyanakkor ez adja a biztos hátteret is)
  • a vállalkozó csak ritkán valósíthatja meg saját elképzeléseit.


A fent említett cégek több éves tapasztalattal és többször kipróbált üzleti modellel állhat leendő partnerei elé, ugyanakkor van olyan cég is a magyar piacon, ami néhány hónapos működés után már hálózatot épített.

"A kereslet okozta azt, hogy partnereink lettek, és franchise-hálózattá alakultunk. Hét hónapja működtünk, amikor jött az első megkeresés - mondta Breuer Anita, a Logiscool alapító-ügyvezetője. A cég valójában iskola, ahol gyermekeket tanítanak programozni, természetesen életkornak megfelelően, saját pedagógiai módszerekkel és tananyaggal"- mondta az ügyvezető.

Szakértők szerint folyamatosan indulnak franchise-hálózatok Magyarországon, a legtöbb egy külföldi cég modelljét hozza hazánkba, de egyre több magyar tulajdonú terjeszkedést is látni. A számok magukért beszélnek: a legutóbbi felmérések szerint 350 franchise-hálózat működik Magyarországon, és hozzávetőlegesen 20 ezer átvevő partnerén keresztül 100 ezer főnek biztosít állandó munkahelyet.

A cikk megjelenését a SPAR Magyarország támogatta.

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. október 27. szerda
Szabina
43. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. október 26. 17:09