A jövő hét elején még párás, ködös idő várható, szenteste napján viszont kiterjedt csapadékzóna érkezik az ország felé, van, ahol havas esőre, havazásra is számítani...
Az európai légi közlekedés kapcsán több hete járatkésésekről, -törlésekről és kellemetlenségekről szólnak a hírek. Ennek rengeteg magyar is áldozatul esett, ami nem véletlen. A Telex cikke szerint Budapest volt az európai késések egyik gócpontja.
A nyár mindig keményebb időszak a légi közlekedésben, mert ilyenkor a megszokotthoz képest repülőjáratok sokszorosa közlekedik Európában: nyaralások, rokonlátogatások, szabadságok, sportesemények halmozódnak. Egy nyugat-európai nagyváros amúgy is nagyon kihasznált légterében másfélszeres, Kelet-Európában inkább kétszeres, egy görög vagy bolgár tengerparthoz közeli területen legalább háromszoros, de olykor ötszörös a forgalom ilyenkor az év más időszakaihoz képest - írja a lap. 2024 nyarán azonban lebénult a közlekedés, állandóvá váltak a késések, igazi horrorsztorikat is lehetett az elmúlt hetekben olvasni.
A légi közlekedés minimum négyszereplős: a repülőtér, a légitársaságok, a földi kiszolgálók és a légiforgalmi irányítók (angolul air traffic control, ATC) felelnek az utasok biztonságos repüléséért, az ő hatásköreiket egészítik ki a hatósági szerepkörök. A folyamatban – jogszabályok és szerződések alapján – mindenkinek megvan a maga felelőssége. Szakemberekkel folytatott háttérbeszélgetések alapján úgy tűnik, hogy a fő probléma most az európai légi irányítás volt - írja a lap. Az is kiderült, hogy
a legkritikusabb héten éppen Budapest miatt alakult ki a legtöbb késés az európai légtérben. Nem elsősorban a le- és a felszállások, hanem az átmenő forgalom kezelése volt kritikus.
Budapest az év eleje óta nézve is a második volt ezen a szégyenlistán (az egy gépre jutó késésben ezen a listán is elsők voltunk, az abszolút második hely csak annak tulajdonítható, hogy kisebb forgalom haladt át a magyar légtéren, mint az első helyezettnél) - írják. Meglepő lehet, hogy a hazai légi irányításért felelős magyar HungaroControl milyen nagy mértékben felel az európai késésekért. A szakmában közismert, milyen kritikus a cégnél a létszámhiány: a HungaroControl szerint miközben az irányítói létszám 2019-hez képest 3,3 százalékkal, 179-ről 185 főre emelkedett csak, miközben az általuk felügyelt légtérben kezelt légi járművek száma jelenleg 25-30 százalékkal haladja meg a koronavírus előtti év azonos időszakában regisztráltat.
Az extrém növekedésben a légitársaságok jelentős kapacitásbővítései mellett nagy szerepe van az orosz–ukrán háború miatt érvényben lévő légtérzárnak is. Az amiatt erősödő forgalom néha megoldhatatlan helyzeteket teremt, egész egyszerűen előfordul, hogy a cég nem tud annyi szektort nyitni, amennyit a forgalom igényelne. Ez az érkező és az induló gépeket, de valójában elsősorban a magas légtérben átrepülő gépeket érinti. Így májusban és júniusban dobogós lett a HungaroControl az effajta késések generálásában.
A kialakult helyzet a légi közlekedési iparág összes szereplőjét komplex kihívás elé állítja. A klímaváltozás miatt egyre extrémebb és egyre gyakrabban előforduló zivatarláncok jelentős késéseket és járattörléseket okoztak egész Európában. Megerősített szolgálattal, bővített kapacitással dolgozunk a legmagasabb repülésbiztonsági szint fenntartása érdekében
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- közölte a HungaroControl. Ráadásul a Covid alatt gyakorlatilag betiltották a sztrájkjogot, a dolgozók és a cégvezetés között eléggé megromlott a viszony. Sok képzett ember elment, részben nyugdíjba, részben külföldre, egy nagyobb munkaügyi per is zajlik a cégnél a lap értesülései szerint.
A légitársaságok most elég harciasak, kifejezetten szeretnék világgá kürtölni, hogy itt valamit tenni kell. A repülős cégek azt is tudják, hogy a magyar légi irányítás nagyban hozzájárul a késésekhez, és ennek próbálnak hangot is adni. Mint Radó András, a Wizz Air kommunikációs vezetője elmondta a Telexnek, évek óta jelzik, hogy baj van a légi irányítással. A helyzet természetesen rosszabb a fapados cégeknél, nem véletlenül olcsóbbak a jegyek - írják.
Készülhetünk a legrosszabbra
A Budapest Airport a jelenlegi helyzetben azt tanácsolja az utasoknak, hogy utazásuk szervezésekor a rugalmasan módosítható foglalásokat részesítsék előnyben, érkezzenek időben a repülőtérre, legalább 2,5 órával a járat indulása előtt, és folyamatosan figyeljék a légitársaságoktól kapott információkat, valamint a repülőtéren a földi kiszolgálók tájékoztatását. A kézipoggyászba minden olyan személyes dolgot, egészségügyi felszerelést, gyógyszert érdemes bepakolni, amire az utasnak szüksége van és nélkülözhetetlen egy akár többórás repülőtéri tartózkodás esetén, és át lehet vinni a biztonsági ellenőrzésen .
A késések minden légitársaság minden járatát érinthetik, és ez a tendencia akár a nyári utazási szezon végéig, vagyis szeptember 30-ig is elhúzódhat. Az eddigi tapasztalatok alapján a kora hajnali, reggeli és délelőtti járatok nagyobb biztonsággal indulnak el menetrend szerint, ezek esetében nincsenek vagy csak minimálisak a késések. Általánosságban elmondható, hogy minél több fordulót teljesít egy járat, annál nagyobb eséllyel gyűjt késést a nap végére. Az időjárás azonban mindig kiszámíthatatlan tényező, így egy nagyobb vihar vagy zivatar a reggeli járatok esetében is okozhat késést - írták.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








