Húsz éve indultak az első magyar InterCity vonatok: a városok közötti expressz szerelvények elsőként Miskolc és Budapest között közlekedtek. Húsz évvel ezelőtt 1 óra 47 perc alatt tették meg ezt a távolságot, 2011-ben ugyanez az út 2 óra 1 perc. Egy dolog biztos: a Keleti nem került messzebb Miskolctól, és a miskolci Tiszai pályaudvar sincs messzebb Budapesttől, mint 20 éve volt.
Húsz éve, 1991. június 2-án a magyar vasúti személyszállítás "egy osztállyal feljebb lépett": forgalomba állt az első európai színvonalú, városok közötti expresszvonat, a Miskolc és Budapest között közlekedő Intercity.
Az ország akkor leggyorsabb és legkorszerűbb vasúti pályáján hétköznap négy, vasárnap öt vonat közlekedett mindkét irányban, a 294 utas 1 óra és 47 perc alatt ért célba, a kényelem és a gyorsaság ára 100 forintos pótjegy volt. Az elmúlt húsz évben 100 millióan választották az InterCity vonatokat, melyekre pótjegy és helyjegy váltása kötelező (kivéve a nemzetközi járatokat, amelyek helyjegybiztosítás nélküli pótjeggyel vehetők igénybe).
Jelenleg a pótjegy ára 540 forint, az InterCity pedig 2 óra 1 perc alatt ér Budapestről Miskolcra, illetve 2 óra 2 perc alatt a borsodi megyeszékhelyről Budapestre. Mint azt a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától megtudtuk, a jelzett időszak alatti menetidő növekedésben ugyan szerepe van annak, hogy Füzesabony állomáson (közel egy évtizede már) megáll az InterCity vonat, azonban a vasúti pályán meglévő lassújelek jelentősen hozzájárulnak a menetidő növekedéséhez.
Lassítanak a lassújelek
A Wikipédia szerint a vasúti pálya olyan szakaszait, ahol a pályára engedélyezett sebességnél kisebb sebességgel szabad közlekedni, lassújellel jelölik. A lassújel tulajdonképpen egy táblacsoportot jelent, amelyek kitűzésével jelölik a vasúti pálya mentén a lassan bejárandó pályarész elejét, végét és mindenekelőtt a pályarész előtti fékúttávolság kezdetét.
A közgazdász szerint be kell vezetni a használatarányos, elektronikus útdíjat, ami növeli a közlekedési szektor saját - más szektorhoz át nem csoportosítható - bevételeit. El kell törölni, hogy a munkáltatók kilométerenként 9 forinttal támogathassák a magángépjármű-használatot, ugyanakkor a munkáltatók további közterhek nélküli, sima költségként vásárolhassanak munkavállalóiknak közösségi közlekedési bérleteket, az agglomerációból bejáróknak az összes, általuk használt tömegközlekedési eszközre is.
Lantos kedvezményes (5 százalékos) áfa-körbe sorolná a helyközi vasúti- és a helyi tömegközlekedést, egyúttal átlagosan 30 százalékos tarifacsökkentést hajtana végre amellett, hogy a kedvezményeket jelentősen szűkítik.
MTI/Pénzcentrum.hu
A gyakorlatban azért használják a lassújeleket, hogy olyan kisebb hibákra figyelmeztessenek, amelyek lelassítják a sebességet -tudta meg a Pénzcentrum.hu Havas Péter közlekedésmérnöktől, a BME Közlekedésmérnöki Karának docensétől. A szakértő szerint a lassulás elsődleges oka, hogy az elmúlt évtizedekben elmaradtak a pályarekonstrukciós munkálatok, a vasúti pálya jelenlegi állapota nem teszi lehetővé azt, hogy a vonatok gyorsabban közlekedjenek. Az egy új - füzesabonyi- megálló 5-6 percet szintén hozzátesz a menetidőhöz: a nagyjából egy perces megálláson túl a lassítással-gyorsítással is számolni kell.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Lesz majd gyorsabb
A pálya elhasználódása, a forgalom nagysága és az elkezdődött beruházások folytatása - ezek a főbb szempontok, amelyek alapján döntenek az egyes pályaszakaszok felújításáról - tájékoztatta a Pénzcentrum.hu-t Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. Ezen szempontok alapján a következő hónapokban sor kerül a Kelenföld - Tárnok vonalszakasz átépítésére, a Budapest - Székesfehérvár vonalon a biztosító berendezés telepítésére, a Záhony térsége széles nyomtávú vontatóvágány hálózat felújítására ( a pályaépítés II. ütemére), valamint a Szajol - Püspökladány vasútvonal korszerűsítési és biztosítóberendezés telepítési munkáira is.
A Miskolc-Budapest vonal fejlesztésére is sor kerül majd, tudtuk meg a kommunikációs vezetőtől. A budapesti elővárosi forgalomból komoly részt teljesítő Budapest - Hatvan vasútvonal előnyt élvez a szakasz további részeivel szemben, itt 2013-ban lezárulhat az előkészítés, és akár már 2014-re elindulhat fejlesztés. Azonban a vonal teljes Budapest - Miskolc közötti gyorsvasút céljából történő felújításához hosszabb időre lesz szükség. A teljes szakasz rekonstrukciójának pontos idejét azonban csak az előkészítés lezárulta után tudják majd megmondani.
A korszerűsítés a vasúti infrastruktúra teljes környezetét érinti. Az állomásokon akadálymentesítés keretében peronok, perontetők, gyalogos aluljárók épülnek, és megújulnak a vasútállomások épületei is. Budapest és Miskolc között 16 helyen épülhetnek új közúti felül- vagy aluljárók. A személyforgalmat az átépítéssel érintett szakaszon, némileg módosított menetrend szerint mindenképp fenn fogják tartani, legfeljebb a teherforgalmat kell elterelni, erre azonban - a NIF tájékoztatása szerint- a Nyíregyháza - Szolnok - Budapest útvonal alkalmas. A rekonstrukció idején bizonyosan lesznek forgalmi korlátozások, ez azonban a vonattal utazókat jelentős mértékben nem érinti.
A menetidő csökkentése a rekonstrukció egyik legfontosabb célja. A Budapest - Miskolc vasútvonal korszerűsítése után 160 km/órás sebességet vezetnek be, így a menetidő Budapest és Miskolc között (közbülső megállás nélkül) 1 óra 33 perc lesz. A vasútvonal tervei úgy készülnek, hogy egy második ütemben, Hatvan és Miskolc között a 200 km/órás sebességet jelentősebb átalakítások nélkül be lehessen vezetni. A menetidő így Budapest és Miskolc között 1 óra 23 percre csökken.
Loppert Dániel szerint ez a menetidő már versenyképes az autópályával, de az igazi előnye abban rejlik, hogy a vonal két nagy csomópontján, Hatvanban és Füzesabonyban sokkal kedvezőbb átszállási kapcsolatokat tesz lehetővé, vagyis teljes Észak-Magyarország közlekedését javítja.
Brutál áremeléssel robban a szezon a Balatonnál: 28 százalékkal is drágább lehet a nyaralás 2024-ben
Tavalyhoz képest átlagosan 10 százalékkal emelkedtek a szállásárak a Balatonnál. A szállástípusok közül leginkább a panziók drágultak.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Orbán Viktor: idén lezárhatjuk a nyugati civilizáció egy dicstelen korszakát
- Szlovákia: a szamárköhögés nyugatot, a sárgaság keletet "választotta"
- Nem jár a budapesti 2-es metró egy szakaszon
- Újabb terelésekre kell figyelniük a ferihegyi reptérnél közlekedőknek
- Ledöbbentek a méhészek az idei tavaszon
- Veteránautós esemény jön Esztergomban