Megvolt a vasárnapi sorsolás is a Hatoslottón, ahol 600 millió forintért szállhattak harcba a játékosok. Lássuk, elvitte-e valaki a főnyereményt?
Közeledik a digitális forradalom vége? Megelégelték a magyarok a kütyüket: valós élményre vágynak
Mikor és milyen gyakran keresünk fel egy örökségturisztikai bemutatóhelyet? Mik a hazai lakosság elvárásai a múzeumok, látogatóközpontok, várak, kastélyok kiállításaival szemben és hogyan változtak ezek az elvárások az elmúlt négy évben? Ezekre a kérdésekre kereste a választ az Innotime Hungary Kft. a most zárult 450 fős országos online trendkutatásában, amelyben a két, illetve négy évvel ezelőtti hasonló kutatás eredményeivel is összehasonlították a válaszokat.
Családi kirándulások
A válaszadók 75%-a kirándulás, nyaralás programelemeként keres fel örökségturisztikai bemutatóhelyeket, 85%-uk a családdal. Azzal kapcsolatban azonban, hogy milyen gyakran látogattak meg az elmúlt évben örökségturisztikai helyszíneket, jelentős különbségek látszódnak.
A kutatás szerint a válaszadók 55%-a évi egy-két alkalommal látogatott el egy várba és ugyanennyien kerestek fel egy látogatóközpontot az elmúlt év során – ugyanakkor 30%-uk egyáltalán nem járt látogatóközpontban, 24%-uk pedig egyetlen várkiállítást sem nézett meg. A kastélyok kevésbé voltak népszerűek, a válaszadók 37%-a egyetlen kastélyt sem látogatott meg, s csak a 49%-uk járt évi egy vagy két alkalommal valamelyik kastélyban.
A múzeumok esetében kevésbé kirívóak a különbségek, a válaszadók 21%-a rendszeresen járt múzeumba az elmúlt évben, 36,5% évi egy-két alkalommal, 29% kettőnél több alkalommal, s csak 13% nyilatkozott úgy, hogy egyetlen múzeumot sem keresett fel.
Nem trendi az örökségturizmus, mégis többet fizetünk érte, mint korábban
A várakba a válaszadók 77%-a szerint az egyedi hangulatuk miatt látogatnak el a vendégek, míg ugyanez az arány a kastélyok esetében 84%. A múzeumok és a látogatóközpontok esetében a motiváció elsősorban a tematika iránti érdeklődés (múzeumok esetében a válaszadók 65%-a, látogatóközpontok esetében 53%), de múzeumlátogatási motivációt jelent az egyedi kulturális élmény keresése (55%), valamint az izgalmas, új dolgok felfedezése is (53%).
Míg a válaszadók háromnegyede a múzeumokat, látogatóközpontokat, várakat és kastélyokat értékesnek, különlegesnek, izgalmasnak találja, a kutatásban résztvevőknek csak a 10%-a véli úgy, hogy ezek felkeresése trendi lenne. A látogatóközpontok esetében ez az arány sokkal jobb, a válaszadók negyede tartja trendinek látogatóközpontok kínálatát.
Mindezek mellett talán érdekes, hogy a korábbi évekhez képest sokkal többet vagyunk hajlandóak fizetni egy jó kiállításért: míg 2, illetve 4 éve a felmérésben részt vevők nagy része maximum 2.500 Ft-ot volt hajlandó fizetni egy ilyen típusú kulturális élményért, mára a válaszadók harmada akár 4.000 Ft-ot is kifizetne, negyede pedig akár 7.000 Ft-ot sem sajnál egy kiállítási belépőért.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Mitől jó egy kiállítás?
Érthetőség, látvány, személyes megszólítás – ezek az elvárások a vendégek részéről egy jó kiállítással szemben, cserében nem elvárás a magas szintű tudományos tartalom, vagy éppen az interaktív digitális kütyük és egyéb modern bemutatási eszközök használata sem – sőt, a válaszadók 64%-a örülne, ha ezek az eszközök mellőzésre kerülnének a kiállítások tervezésekor. 88%-uk szerint egy kiállítás akkor jó, ha audioguide vagy tárlatvezető nélkül is teljes élményt tud nyújtani.
Elvárás a fenntarthatóság
Mára már alapvető elvárássá vált a látogatók részéről, hogy a bemutatóhelyek törekedjenek a környezeti fenntarthatóság biztosítására. A válaszadók több mint 90%-a számára fontos, hogy a bemutatóhelyek kommunikációjában is megjelenjen, hogy a létesítmény mit tesz a környezet megóvásáért, elvárás, hogy a bemutatáshoz használt eszközök energiatakarékosak legyenek, s az is alapvető követelmény, hogy a látogatók a létesítményekben is szelektíven tudják gyűjteni a hulladékot.
Otthonról is elérhető élmények
A válaszadók 88%-a tartja fontosnak, hogy a múzeumokban, látogatóközpontokban, várakban és kastélyokban a papír kiadványok helyett inkább otthonról is elérhető digitális tartalmak segítsék a látogatók tájékoztatását, s 68%-uk tartja fontosnak, hogy saját eszközre is le lehessen tölteni az audio- vagy vizuálguide-okat, hogy azt otthon is vissza lehessen hallgatni, nézni. Az értékesítési folyamatban szintén jelentős elvárás a digitalizáció: a válaszadók 77%-a szeretné, ha otthonról is meg tudná vásárolni a belépőjegyeket.
Vallott a 2025-ös X-Faktor győztese: erre költi 36 milliós nyereményét a raktárosként dolgozó Belano
Belano megnyerte az idei X-Faktort, és a győzelemmel járó 36 millió forintos nyereményét nem luxusra, hanem tudatosan a zenei karrierjére fordítja.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








