Két évenként készül el a GfK Piackutató Intézet gondozásában a vásárlóerő-index elnevezésű mutató, amely tulajdonképpen egy térképként értékelhető. Ennek alapján választ kaphatunk azokra a kérdésekre, hogy hol jó ma Magyarországon élni, fennállnak-e még a régiók, települések közötti különbségek, s hol tart hazánk Európában.
Mi van az indexben?
Kozák Ákos GfK Piackutató Intézet igazgatója elmondta, az adatok alapját a hivatalos jövedelemstatisztikák jelentik, azonban mivel a GfK szerint ez még kevésnek bizonyul a hazai speciális adózási viszonyok miatt, ezt korrigálják más KSH adatokkal. Ilyen például a foglalkoztatás, a demográfia, illetve ahol lehet, munkaerő-piaci adatokkal is. Mindebből következik, hogy egy aggregált mutatóról van szó.
Meglepő tendenciára bukkantak a 2008-as adatok értékelésekor, mivel, ha az abszolút értékeket viszonyítják egymáshoz, akkor egy jelentős emelkedés rajzolódik ki a 2006-os adatokhoz képest. Ez pedig nem igazolja vissza a mindennapi adatokat, így például a GfK fogyasztói bizalmi indexe is lefelé mutató tendenciát mutat. Emögött Kozák szerint az állhat, hogy a gazdaság kifehérítésére szolgáló intézkedéseknek van a vásárlóerőre gyakorolt pozitív hatása.
Kozák értékelése szerint nagyon nagy változások a felszínen nincsenek a régiókat, településtípusokat illetően. Abban sincs nagy változás az előző felmérésekhez képest, hogy hol jó élni: a kistelepülések lakói még mindig kedvezőtlenebb helyzetben vannak.
Európai (az egész kontinens országait számba vevő) vásárlóerő rangsor kialakításakor - Kozák tájékoztatása szerint - az indexeket az 1 főre jutó vásárlóerő alapján számítják. A lista élén Lichtenstein áll 359-es értékkel, míg a legutolsó Moldova 6,3, vagyis jelentős az eltérés Európán belül. Az indexszel kapcsolatosan fontos tudni, hogy az egyes országokban eltérő árszínvonalat nem vették figyelembe, azaz ezek nem a vásárlóerő-paritásos értékek. Magyarország a 44,4-rd indexszel az alsó középmezőnyben található, Lettország és Szlovákia is megelőz minket, Lengyelország közvetlenül mögöttünk áll.
Míg Kozák tavaly még úgy vélekedett, hogy 2015 környékén el fogjuk érni a görög-portugál értéket, mára már nem biztos benne, hogy erre 8 év elég.
Hol jó - hol nem jó lakni Magyarországon?
Kui János a kereskedelemkutatások szektor menedzsere elmondta, a NUTS 2 régiókat vizsgálva Közép-Magyarország haladja meg jelentős mértékben az országos átlagot. Nyugat-Dunántúl és Közép-Dunántól még valamelyest felette van, s 15-17 százalékponttal marad el a többi régió. Továbbra is jól nyomon követhető az eltérés kelet-nyugat között, illetve a főváros térségének kiemelkedése.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A megyék között - Budapestet külön vizsgálva - 2000. év óta Győr - Moson - Sopron, Hajdú-Bihar és Pest megye, illetve Budapest mutat csak növekvő tendenciát. A legutolsó a rangsorban Szabolcs-Szatmár-Bereg megye.
A megyei rangsorban nagy mértékű átrendeződés nem történt, azonban Vas megye 3 pozit esett, amely 2-2,1 százalékpontos csökkenés a többiek arányában, amely azt jelenti, hogy a többiek valamivel jobban fejlődtek - mondta el Kui János.
A rangsor
Első látásra minél nagyobb egy település annál nagyobb a vásárlóerő, azonban Budapestet leszámítva az 50-100 ezer lakos közötti településméret az, ahol a vidék viszonylatában a legjobb élni.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Sokaknak zsebbe nyúlós lett a felsőoktatás - számok
- Újabb kellemetlenség egy forgalmas vasúti szakaszon
- Megszólalt a Magyar Posta a kamu csomagokról
- EP-korrupciós botrány: lépett az EP
- Okok, amelyek a magasba emelték, aztán a földhöz csapták Szoboszlai Dominik Liverpoolját
- Több előadásától is elbúcsúzik a Vígszínház