21 °C Budapest

Gondolatok Kökény Mihály prezentációjáról

Pénzcentrum
2004. március 18. 11:54

Tegnap a kormányülést követően prezentációt tartott Kökény Mihály egészségügyi miniszter. Ezen prezentáció amellett, hogy több valós problémára is rávilágít összefüggésrendszerében erősen inkonzisztens bizonyos pontokon. Ezeket ismertetjük röviden.




A gyógyszerárak két esetben emelkedhetnek Magyarországon:
(1) ártárgyalásokat követően, az OEP által jóváhagyott szinten. Ezen termékek esetében 1990 eleje óta 1, azaz egy évben következett be az inflációt minimálisan meghaladó áremelkedés (emlékeink szerint ez 1995, vagy 1994 volt). Minden más évben reál értéken csökkent a gyógyszerek termelői ára. Ez tény.

(2) szabadáras, nem támogatott termékek körében mint minden egyéb áru esetében piaci verseny határozza meg az áremelést. A gyógyszergyártó nem önmaga ellensége, így nem fogja termékeit a piac által el nem fogadott mértékben emelni. (A versenypiacra még visszatérünk.)

Ami növekedett az leginkább a gyógyszerkiadás és nem a gyógyszerár. A gyógyszerkiadás növekedése a forgalom bővülésére és az újonnan belépő szerek forgalmának, illetve (de ez csak idén jelent meg érzékelhetően) a támogatási szint csökkentésének köszönhető.

Fentiek tükrében a "Megállítjuk a gyógyszerárak növekedését!" szlogent nem igazán értjük, hiszen mint tegnapi írásunkban konkrét példán keresztül is boncolgattuk 2004 elején a gyógyszer áremelkedést leginkább a támogatási szint csökkenése váltotta ki. A támogatási szint csökkenésének nagyobb hatása volt mint az 5%-os ÁFA bevezetésének.



Több mint evidens lenne, hogy nem kéne összekeverni a lakosság terheit és a gyógyszerkassza kiadásainak növekedését. A probléma gyökere ugyan az mind a két esetben, de mindez nem indokolja a két tényező keverését.

"Elsődleges cél a lakosság terheinek csökkentése" - áll a prezentációban, holott a lakossági terhek becsléseink szerint 50%-ban a gyógyszerkassza hiányának csökkentését célzó intézkedésnek, egyes gyógyszerek támogatási szintjének csökkentésére vezethető vissza, megközelítően 30%-ot képviselhet az 5%-os ÁFA bevezetése és maximum a fennmaradó 20% indokolható a szabadáras termékek árnövekedésével.

A gyógyszerek árszerkezete:

Az alábbi ábra a tegnapi prezentációból származik.


A matematika szabályai szinte korlátok nélkül lehetőséget adnak az átlag számítására. Mindazonáltal érdemes végiggondolni, hogy az esetben van-e értelme átlagos árstruktúra számítására, amikor a gyártó nyeresége az eltérő termékeknél marketing kiadások után 3%-70% sávban mozog?

Kétségtelen tény, hogy a gyógyszergyáraknál a marketing ráfordítások összege elérheti a 25%-ot (Richter esetében 16%, az Egisnél 21%). Mindazonáltal a piacgazdaság alapjainak megkérdőjelezése nélkül a marketing költségek "bűnössége" nehezen vethető fel. A marketing és az értékesítés elég erős kölcsönös függésben van/lehet egymással.
Megítélésem szerint bármelyik gyártó önként vállalná, hogy nulla forintra csökkenti a marketing kiadásait, ha bármely állami szerv garantálja számára az üzleti tervben szereplő értékesítési cél elérését.

Az igazság tartalom ott található meg, hogy sok gyártó tisztességtelen eladás ösztönző módszereket alkalmaz. Ez azonban nehezen fogható meg az átlagos marketing költségszint kivetítésével. A tisztességtelen eladás ösztönzés kérdése évek óta napirenden van. Érdemes lenne ezen a fronton előre lépni a recept felírási gyakorlat ellenőrzésével.



"Árcsökkentés után is átlag feletti profittal rendelkeznek a gyógyszergyártók" - mondta Kökény Mihály. Az 1989-es rendszerváltás óta Magyarország piacgazdaságot épít, mely azt jelenti, hogy a gazdálkodó szervezetek az adott szegmensben érvényes szabályozási rendszer betartása mellett, törvényes működéssel a tulajdonosok számára profit termelésre törekszenek.

Nem hisszük, hogy bármilyen szinten is vita alapot képezhet a gyógyszergyárak profitabilitása a gyógyszerkassza hiányának csökkentésében. Miért nem nyilatkozik a minisztérium és az OEP a profitok helyett a támogatási rendszer reformjáról, arról hogy egyes termékek indokolatlanul nagy támogatást kapnak. Arról, hogy az átlagos magyar gyógyszertámogatási szint a maga 75% körüli értékével lényegesen meghaladja regionális átlagot. Az átlagos támogatási szintnek értelemszerűen csökkennie kell. Ez értelemszerűen befolyásolni fogja egyes piaci szereplők profitabilitását a fogyasztási szerkezet módosulásával, de ez csak következmény.
Ennek kapcsán érdemes egy pillantást vetni a GDP arányos magyar gyógyszerkiadásra.


A hosszú távú megoldás...

A., "Eljött az idő, hogy a gyógyszeripar is együttműködjön a probléma kezelésében"
B., "EU konform, tervezhető és átlátható támogatási rendszer kialakítása"
C., "Egyeztetések folytatása a gyógyszergyártók képviselőivel"

A "B" és a "C" tényező legutóbb tavaly augusztusban került napirendre. Egészen pontosan ígéret formájában. Ezzel szemben érdemi tárgyalások nem történtek 2003 szeptember és 2004 február között a támogatási rendszer átalakítására - állítják a gyógyszergyártók.

Sándorfi Balázs
HR BLOGGER
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
hrdoktor  |  2024.03.26 10:32
A stressz negatív hatásairól szinte mindenki hallott, de az eustressz, vagyis a pozitív stressz egés...
perfekt  |  2024.03.12 11:42
Az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásainál előfordul, hogy a kérelmező több ellátást kap a jog sze...
coachco  |  2024.03.03 12:47
Most belegondolva abba, a Föld, föld...! című könyve után, hogy Márai távozása és az én ifjúkorom kö...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. március 29. 10:30
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm