A KSH tájékoztatása szerint 2004. februárban az egyhavi átlagos fogyasztói áremelkedés 1.2% volt, 2003. februárjához viszonyítva 7.1%-kal növekedtek az árak, a szezonális hatásoktól megtisztított maginfláció pedig 6.1%-os volt. Az elemzői konszenzus 7.3%-os éves inflációt valószínűsített, azonnali piaci reakcióként a forint árfolyama tovább erősödött a bankközi devizapiacon.
Az egyhavi áremelkedés valamivel több mint egyharmadát az áfa és jövedéki adóváltozások okozták.
Az előző hónaphoz viszonyított árszínvonalat a háztartási energia drágulása 0.6%-kal, a szolgáltatásoké 0.4%-kal, az élelmiszereké 0.25%-kal, a szeszes italoké, dohányáruké 0.1%-kal emelte, míg a ruházkodási cikkeknél bekövetkezett árcsökkenés 0.1%-kal, a tartós fogyasztási cikkeké 0.01%-kal mérsékelte.
1 hónap alatt - 2004. januárhoz viszonyítva - az élelmiszerek árai átlagosan 1.1%-kal emelkedtek. Az átlagot meghaladó mértékben növekedett a liszt, dara (5%), a kenyér (4.1%), a péksütemények (4.0%) és a sertéshús (2.6%) ára. Kismértékű árcsökkenés következett be a tojás (4.8%), a sertészsiradék (2.8%) és a sajt (1.4%) esetében. Az idényáras élelmiszerek nélkül számítva az élelmiszerek árai átlagosan szintén 1.1%-kal növekedtek.
2004. februárban - hasonlóan az előző évek tendenciájához - a szezonvégi akciók következtében a ruházkodási termékek árai csökkentek. A tartós fogyasztási cikkek körében szintén árcsökkenés figyelhető meg az előző hónaphoz képest. A szeszesitalok, dohányáruk és a szolgáltatások árai átlag feletti mértékben drágultak. A szolgáltatások közül a csatornadíj 9.2%-kal, a társasházi közös költség 3.9%-kal, a szemétszállítás díja 3.8%-kal, a vízdíj 3.3%-kal nőtt. Szintén átlag feletti, 7.3%-os drágulás történt a háztartási energia főcsoport esetében. Ezen belül az elektromos energia ára 11.6%-kal, a vezetékes gázé pedig 11.5%-kal emelkedett.
12 hónap alatt, 2003. februárhoz viszonyítva, az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 5.9%-kal emelkedtek. Ezen belül jelentős szóródás figyelhető meg: a liszt, dara 34, a kenyér és a péksütemény 16, a cukrászáru, fagylalt 15, az eszpresszókávé 14, a tojás 12, a munkahelyi és az iskolai étkezés 11 százalékkal drágult. Csökkent viszont az elmúlt 12 hónap alatt a sertészsiradék (9%) és a szalonna (3%) ára.
A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 0,6%-kal kellett kevesebbet fizetni, mint 2003. februárban. A ruházkodási és az egyéb cikkek, üzemanyagok 12 hónap alatt az átlagosnál kisebb mértékben drágultak, ez utóbbin belül a gyógyszerek, gyógyáruk térítési díjai átlagosan 19%-kal növekedtek. A szolgáltatások átlag feletti, 7.8%-os áremelkedésén belül a csatornadíj 20, a társasházi közös költség és a helyi tömegközlekedés 16-16, a szemétszállítás 15, az oktatási szolgáltatás 14, a testápolási szolgáltatások és a kábeltelevízió-előfizetés egyaránt 12 százalékkal drágult.
A szeszes italok, dohányáruk és a háztartási energia árnövekedése szintén magasabb volt az átlagosnál. Az elektromos energia 32, a vezetékes gáz 19, a dohányáruk 14, a távfűtés pedig 12 százalékkal került többe, mint 2003. februárban.
2004. februárban a magyar harmonizált fogyasztóiár-index az előző hónaphoz 101,1%, előző év februárhoz viszonyítva pedig 107,0% volt.
Forrnak az indulatok a diákbérek körül: valóban többet kereshetnek a 25 év alattiak az idősebbeknél?
Valóban többet kereshetnek a 25 év alattiak, mint az idősebb munkavállalók? Szakértő oszlatja el az szja-kedvezmény körüli kételyeket.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Kötelező győzelemmel szerezhet hétvégén bajnoki címet a Ferencváros
- Ilyés Ferenc ezt tanácsolja a leendő olimpikon kézilabdázóknak
- Drámai képsorok a hajnali ferihegyi úti tragédiáról - videó
- A háború nem döntötte be az orosz turizmust
- Napelemes bejelentést tett a Budapesti Közművek
- A betétdíj farvizén trükkös áremelés közelít