Szélessávra tör a Deutsche Telekom - hatások Magyarországra és a Matávra

Pénzcentrum
2004. február 2. 10:35

Meglehetősen progresszív, de mégis realista jövőt vázolt a világ elé múlt héten a Deutsche Telekom, amely egyértelműen új utakat adhat a növekedésnek. A szélessávú internethozzáférések mentén elképzelt jövő nem csak Németország és Nyugat-Európa, hanem Magyarország számára is jelentős változásokat hozhat az elkövetkező években. A Deutsche Telekom jövője egyben a Matáv jövője is, itthonról sem árt figyelemmel követni, hogy milyen vonalak mellett képzeli el jövőjét az anyacég.




Optimista jövőkép
2007-re a Deutsche Telekom csak Németországban 10 millió DSL kapcsolatot szeretne birtokolni, miközben iparági szakértők szerint 2008-ra 17 millió feletti szélessávú hozzáférést is elérhetően tartanak. Az üzleti szektor nem áll egyedül optimizmusával. Az Európa Bizottság az EU-t a világ élére akarja repíteni az információs társadalom témakörében, a német kormány 2010-re 20 millió szélessávú kapcsolatra számít. Az USA-ban 2OO8-ban 65 millió broadband kapcsolatra számíthatunk, miközben a világ legfejlettebb régiója továbbra is Ázsia. A távközlés vezető vállalatai előtt egy új jövőkép rajzolódik ki, amely új megközelítéssel párosul.


Erővonalak

A jövőkép progresszív, de mi szolgálja az optimista szolgáltatói véleményeket, s milyen vonalak mellett próbálják felépíteni az üzleti modellt?
A szélessávú kapcsolatok száma alig több mint 3.5 év alatt jutott el 10 milliótól 100 millióig a világon. Ehhez talán még a XX. század második felének egyik legnagyobb üzleti vívmányának, a mobiltelefonnak is 5.5 év kellett.
Egy OECD tanulmány szerint 2011-re az hatékonyságnövekedés harmada Németországban, Nagy-Britanniában és Franciaországban kizárólag a szélessávú technológiának lesz köszönhető.
A T-Mobile és a Lucent Technologies közös pilot projektje alapján a UMTS az üzleti szférában 13%-os hatékonyságjavulást hozhat
A tömegszerűvé váló szélessávú technológia, amellett, hogy összekapcsolódhat a kábelTV és a videotelefon funkcióval nagy piacot jelenthet az online játékok, zene és videoletöltések területén. A kulcsszó a tömegpiac.


Értelmezési kérdések

A szélessávot a sávszélesség és a technológia által lehet megközelíteni.
A szélessáv és szélessáv fogalmát különbözőképpen lehet értelmezni. Európa egyes országaiban a 128 kbps is szélessávnak számít, miközben Japánban a kapcsolatok fele 5, fele 10 Mbps. A Deutsche Telekom DSL kapcsolatait 1Mbs alapsebességtől kínálja, amelyen a multimédia szolgáltatások java elérhető, igaz a videóhoz legalább 1.5 Mbps szükséges.

A technológia terén már jelenleg is elég széles a platform, a piacot a kábelTV (USA, Távol-Kelet) és a DSL (EU, USA) dominálja, a jövőben a WLAN és a UMTS egészítheti ki számos más alternatív technológia mellett. A KábelTV világszerte jelentősebbnek számít (amellett, hogy magasabb sávszélességet kínál), azonban a Deutsche Telekom határozottan a DSL-t támogatja (legalábbis a vezetékes területen), amelyhez most megnyerte a France Telecomot is (közös fejlesztés, technológiai egység)

Vágyak és realitásérzék, ellentét vagy harmónia?

Mindez nagyon szép, de a kritikus szemléletűek joggal emlékeztetnek a felfokozott akvizíciós és UMTS lázra. Vajon a szélessáv iránti fokozott elkötelezettség eredményezhet-e újabb felelőtlen magatartást?

A válasz egyértelműen nem. Az európai távközlési társaságok tanultak hibáikból, s új alapokra helyezik a beruházásaikat. Hangsúlyozottan csak megfelelő megtérülés mellett hajlandóak beruházni, a Deutsche Telekom soha nem felejti el megemlíteni, hogy a megtérülés nem csak az üzleti koncepción múlik. Európa vezető távközlési szolgáltatói máshogy állnak hozzá az iparágat nagyban meghatározható szabályozáshoz mint korábban. Míg korábban az ex monopóliumok azért küzdöttek, hogy a szabályozók méltányolják az elvégzett beruházásokat, most a jövőre helyezik a hangsúlyt; csak akkor hajlandóak fejleszteni, ha annak látszik a hozadéka. Az új megközelítés eredményesebb lehet a korábbinál, segítségével akár továbbra is biztosítani lehet a hatékony beruházásokat.

Bizalom
A Deutsche Telekomnál mindenesetre tisztában vannak azzal, hogy kétszer nem érdemes eljátszani a befektetők bizalmát. Miután sikerült teljesíteni a 2003. év végéig kitűzött középtávú célokat, a DT nem sokat változtatott. Kai-Uwe Ricke szerint a termelődő cash-flowt a cég 4 célra fogja fordítani (szigorú sorrendben): 1. további adósságcsökkentés 2. osztalék, 3. beruházások 4. kis akvizíciók. A DT most mérlegét konzervatívan tartja, miközben a storyt a szélessávú mobil és vezetékes kapcsolatokon keresztül kívánja biztosítani. Kérdés, hogy a befektetők mennyiben igazolják vissza a DT stratégiáját, amelynek eredménybővítő hatásairól eddig szó sem esett.



A szélessávú kapcsolatok világszerte tapasztalható fejlődése Magyarországon sem múlhat el nyom nélkül. A fejlődés elsőszámú haszonélvezője (a gazdaság egészén és a felhasználókon kívül) a Matáv lehet, amely azok után, hogy tavaly elérte a 100,000 (A)DSL kapcsolatot idén valószínűleg újabb babérokra tör ezen a területen. A fejlődést támogatja mind a Deutsche Telekom, mind az állam.
HR BLOGGER
vezetoi-coaching  |  2023.03.21 13:05
Egy angol nyelvű párbeszéd egy AI-val. Semmit se javítottam rajta, még a saját elírásaimat, misspell...
hrdoktor  |  2023.03.20 06:08
A súlyos következményekkel fenyegető magas vérnyomás Magyarországon a becslések szerint minden negye...
legacykft  |  2023.03.17 19:36
A munkahelyi motiváció kérdése egy nagyon sokat emlegetett téma, már-már „lerágott csont”, de egyben...
perfekt  |  2023.03.16 13:04
Miután megismertük a mikrogazdálkodói beszámoló jellemzőit, dönthetünk úgy, hogy az elszámolások egy...
laskainelli  |  2023.03.16 10:06
Úgy érzed, hogy lekapcsolódtál önmagadról? Leginkább mások igényei határozzák meg a döntéseidet és e...
Példátlan összefogás a hazai Kickstarter mellett (x)

A Brancs a hazai piacon egyedi koncepciójával és célközönségével gyakorlatilag indulása óta aktív résztvevője a startup világnak.

Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

NAPTÁR
Tovább
2023. március 21. kedd
Benedek
12. hét
Március 21.
Az erdők világnapja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?