21 °C Budapest

Szélessávra tör a Deutsche Telekom - hatások Magyarországra és a Matávra

Pénzcentrum
2004. február 2. 10:35

Meglehetősen progresszív, de mégis realista jövőt vázolt a világ elé múlt héten a Deutsche Telekom, amely egyértelműen új utakat adhat a növekedésnek. A szélessávú internethozzáférések mentén elképzelt jövő nem csak Németország és Nyugat-Európa, hanem Magyarország számára is jelentős változásokat hozhat az elkövetkező években. A Deutsche Telekom jövője egyben a Matáv jövője is, itthonról sem árt figyelemmel követni, hogy milyen vonalak mellett képzeli el jövőjét az anyacég.




Optimista jövőkép
2007-re a Deutsche Telekom csak Németországban 10 millió DSL kapcsolatot szeretne birtokolni, miközben iparági szakértők szerint 2008-ra 17 millió feletti szélessávú hozzáférést is elérhetően tartanak. Az üzleti szektor nem áll egyedül optimizmusával. Az Európa Bizottság az EU-t a világ élére akarja repíteni az információs társadalom témakörében, a német kormány 2010-re 20 millió szélessávú kapcsolatra számít. Az USA-ban 2OO8-ban 65 millió broadband kapcsolatra számíthatunk, miközben a világ legfejlettebb régiója továbbra is Ázsia. A távközlés vezető vállalatai előtt egy új jövőkép rajzolódik ki, amely új megközelítéssel párosul.


Erővonalak

A jövőkép progresszív, de mi szolgálja az optimista szolgáltatói véleményeket, s milyen vonalak mellett próbálják felépíteni az üzleti modellt?
A szélessávú kapcsolatok száma alig több mint 3.5 év alatt jutott el 10 milliótól 100 millióig a világon. Ehhez talán még a XX. század második felének egyik legnagyobb üzleti vívmányának, a mobiltelefonnak is 5.5 év kellett.
Egy OECD tanulmány szerint 2011-re az hatékonyságnövekedés harmada Németországban, Nagy-Britanniában és Franciaországban kizárólag a szélessávú technológiának lesz köszönhető.
A T-Mobile és a Lucent Technologies közös pilot projektje alapján a UMTS az üzleti szférában 13%-os hatékonyságjavulást hozhat
A tömegszerűvé váló szélessávú technológia, amellett, hogy összekapcsolódhat a kábelTV és a videotelefon funkcióval nagy piacot jelenthet az online játékok, zene és videoletöltések területén. A kulcsszó a tömegpiac.


Értelmezési kérdések

A szélessávot a sávszélesség és a technológia által lehet megközelíteni.
A szélessáv és szélessáv fogalmát különbözőképpen lehet értelmezni. Európa egyes országaiban a 128 kbps is szélessávnak számít, miközben Japánban a kapcsolatok fele 5, fele 10 Mbps. A Deutsche Telekom DSL kapcsolatait 1Mbs alapsebességtől kínálja, amelyen a multimédia szolgáltatások java elérhető, igaz a videóhoz legalább 1.5 Mbps szükséges.

A technológia terén már jelenleg is elég széles a platform, a piacot a kábelTV (USA, Távol-Kelet) és a DSL (EU, USA) dominálja, a jövőben a WLAN és a UMTS egészítheti ki számos más alternatív technológia mellett. A KábelTV világszerte jelentősebbnek számít (amellett, hogy magasabb sávszélességet kínál), azonban a Deutsche Telekom határozottan a DSL-t támogatja (legalábbis a vezetékes területen), amelyhez most megnyerte a France Telecomot is (közös fejlesztés, technológiai egység)

Vágyak és realitásérzék, ellentét vagy harmónia?

Mindez nagyon szép, de a kritikus szemléletűek joggal emlékeztetnek a felfokozott akvizíciós és UMTS lázra. Vajon a szélessáv iránti fokozott elkötelezettség eredményezhet-e újabb felelőtlen magatartást?

A válasz egyértelműen nem. Az európai távközlési társaságok tanultak hibáikból, s új alapokra helyezik a beruházásaikat. Hangsúlyozottan csak megfelelő megtérülés mellett hajlandóak beruházni, a Deutsche Telekom soha nem felejti el megemlíteni, hogy a megtérülés nem csak az üzleti koncepción múlik. Európa vezető távközlési szolgáltatói máshogy állnak hozzá az iparágat nagyban meghatározható szabályozáshoz mint korábban. Míg korábban az ex monopóliumok azért küzdöttek, hogy a szabályozók méltányolják az elvégzett beruházásokat, most a jövőre helyezik a hangsúlyt; csak akkor hajlandóak fejleszteni, ha annak látszik a hozadéka. Az új megközelítés eredményesebb lehet a korábbinál, segítségével akár továbbra is biztosítani lehet a hatékony beruházásokat.

Bizalom
A Deutsche Telekomnál mindenesetre tisztában vannak azzal, hogy kétszer nem érdemes eljátszani a befektetők bizalmát. Miután sikerült teljesíteni a 2003. év végéig kitűzött középtávú célokat, a DT nem sokat változtatott. Kai-Uwe Ricke szerint a termelődő cash-flowt a cég 4 célra fogja fordítani (szigorú sorrendben): 1. további adósságcsökkentés 2. osztalék, 3. beruházások 4. kis akvizíciók. A DT most mérlegét konzervatívan tartja, miközben a storyt a szélessávú mobil és vezetékes kapcsolatokon keresztül kívánja biztosítani. Kérdés, hogy a befektetők mennyiben igazolják vissza a DT stratégiáját, amelynek eredménybővítő hatásairól eddig szó sem esett.



A szélessávú kapcsolatok világszerte tapasztalható fejlődése Magyarországon sem múlhat el nyom nélkül. A fejlődés elsőszámú haszonélvezője (a gazdaság egészén és a felhasználókon kívül) a Matáv lehet, amely azok után, hogy tavaly elérte a 100,000 (A)DSL kapcsolatot idén valószínűleg újabb babérokra tör ezen a területen. A fejlődést támogatja mind a Deutsche Telekom, mind az állam.
HR BLOGGER
perfekt  |  2022.05.16 07:59
Gazdasági társaság által vásárolt kerékpár számviteli elszámolása attól függ, hogy a kerékpárt hogya...
hrdoktor  |  2022.05.16 04:20
Néha mindenki elfárad, elálmosodik a munkahelyén, de ha ez gyakran megtörténik, akkor érdemes alapos...
legacykft  |  2022.05.13 13:52
A múltkori blogposztomban a teamcoachingról, mint a szervezetfejlesztés varázspálcájáról írtam. Egy-...
ajovomunkahelye  |  2022.05.12 15:40
Ahogy a legutóbbi blogposztban bemutattuk, a „Talent Uprising”, azaz „A munkavállalók lázadása” névr...
laskainelli  |  2022.05.12 10:14
A pandémia két éve, majd az azt követő háborús helyzet jócskán megtépázta sok ember idegeit, úgyhogy...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. május 16. hétfő
Mózes, Botond
20. hét
Május 16.
A fény világnapja
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2022
A jövő vállalata - Zöld az út a fenntarthatóság felé!
Portfolio Digital Transformation 2022
Szektorokon átívelő tudás a belső folyamatoktól a termékig!
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?