A közösségi médiában mindenki utazik és mindenki boldognak tűnik – de vajon tényleg így van?
A Magyar Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Kutatóközpontjának konferenciáján bemutatott kutatások rávilágítottak, hogy a koronavírus-járvány társadalmi hatásai széleskörűek, érintve a városi és vidéki lakosság megítélését, az oltási hajlandóság motivációit és a generációs különbségeket is, amelyek alapvetően befolyásolták az emberek reagálását a pandémiára - írta meg a Telex.
A koronavírus-járvány társadalmi hatásait vizsgáló legújabb kutatások eredményeit a Magyar Tudományos Akadémia Társadalomtudományi Kutatóközpontjának konferenciáján ismertették. A pandémia különböző csoportokra gyakorolt hatása és az oltások elfogadásának motivációi kerültek fókuszba. A járvány területi különbségeit Csurgó Bernadett és Kovách Imre, a Szociológiai Intézet munkatársai elemezték, kiemelve, hogy a nagyvárosok és falvak eltérően reagáltak a válságra. Az ő kutatásuk során 80 interjú alapján Budapest, további városok és falvak lakóinak tapasztalatait összegezték.
Kovách Imre szerint a gazdaságilag elmaradottabb területeken magasabb volt a halálozás aránya, ami ellentmondást jelentett a fertőzöttség nagyvárosi koncentrációjával szemben. A vidék és város megítélése is változott; a vidéket biztonságosabbnak érzékelték, míg a nagyvárosokban csökkent a biztonságérzet. A kisvárosok esetében Csurgó Bernadett három fő megfigyelést emelt ki: az intézmények működésének sajátosságai, a városi és falusi jellemzők keveredése, valamint a közösségi élet fontosságának kiemelkedése.
A falvakból pozitívumként került előtérbe a biztonságérzet, szabadság és tágas élettér. A kutatók szerint ezek az elemek átalakították a város és vidék közötti percepciót. Szabó Andrea, a Politikatudományi Intézet igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy különféle generációk eltérően élték meg a pandémiát. A fiataloknál nőttek a generációs feszültségek, megnőtt az online térben töltött idő, felértékelődött az oktatás személyes formája és kiemelkedően fontossá vált a mentális egészség.
Az oltásokkal kapcsolatos hajlandóság vizsgálata során Kopasz Marianna és Papp Zsófia azt találták, hogy az oltás elfogadása több tényezőn múlik: politikai nézeteken, tudományba vetett hiten vagy akár iskolázottságon is. Kiderült továbbá, hogy az informáltabbak és félelemmel teli emberek inkább hajlamosabbak voltak az oltás felvételére.
Papp Zsófia rámutatott arra is, hogy politikai hovatartozás befolyásolja az elfogadott vakcinák típusát. Egy kutatásban megfigyelték, hogy míg az ellenzéki szavazók inkább EU-engedélyezett vakcinát részesítettek előnyben, addig kormánypárti szavazóknál egy nem létező magyar vakcina iránt mutatkozott volna nagyobb igény. Ligeti Anna Sára hangsúlyozta: az oltást elutasító csoport arányának stagnálása azt mutatja, hogy akik kezdetben elutasították azt, valószínűleg nem változtatták meg álláspontjukat. Végül Koltai Júlia bemutatta: az emberek kapcsolati hálójának jelentős szerepe van abban, hogyan viszonyulnak az oltásokhoz. Az eredmények alapján az oltott személyek gyakrabban tartanak kapcsolatot más beoltottakkal.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Te mit gondolsz a saját márkás termékekről?
A következő hetekben a Pénzcentrum és a Debreceni egyetem közös, nagymintás felmérést végez, hogy kiderüljön, hogyan vélekednek a hazai vásárlók az ún. kereskedelmi/saját márkás, illetve a gyártói márkás termékekről. Az alábbiakban arra szeretnénk megkérni, hogy töltsd ki a kérdőívet, ezzel segítve munkánkat. Köszönjük!
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








