Amikor egy járvány hozza el a paradigmaváltást a vállalati belső kommunikációban

Barathi Tamás, a Colibri HR Solutions alapító ügyvezetője és a Blue Colibri App, valamint Zyntern.com társalapítója mostantól, a veszélyhezetre való tekintettel, vendégszerzőként blogol a Pénzcentrumon. Bejegyzéseiben többek között szó lesz majd a megváltozottmunkafeltételekről, adigitalizációról, a vállalatok belső kommunikációjáról, vagy épp a home office kihívásairól is. Tamással készült interjúnkat itt olvashatjátok: "Koronavírus: A nap, amikor a vállalati kommunikációs kőkorszak felszínre került"

Barathi Tamás vagyok, a Blue Colibri App alapítója. Blogsorozatomban be fogom mutatni azt a küzdelmet, amelyet nap mint nap vívunk a munkavállalók hatékony informálása kapcsán közép és nagyvállalati környezetben. Honnan indultunk? Mi történik most? Hogyan élik meg a munkavállalók és a vezetők a helyzetet kommunikációs szempontból? Erről próbálok pillanatképet adni, és elmesélem lépésről lépésre, hogyan változtattuk meg több tízezer munkavállaló belső kommunikációs szokásait gyakorlatilag hetek alatt és hogyan segítünk formálni a vállalati kultúrát.

Az elmúlt 3 munkanapban este 9 órakor tudtam letenni a telefont. A telefon alatt most nem az aggódó édesanyámat értem, hanem a kétségbeesett, azonnali megoldást kereső ügyfeleket. Majd hajnal 2-ig írtam az e-maileket, válaszoltam a feltett kérdésekre.
3 nap alatt 30 vállalat keresett meg, összesen 45.000 munkavállaló vonatkozásában. Munkavállalói létszámban ez másfélszer több, mint amit az elmúlt 1,5 évben elértünk.

Szoktuk mondani, hogy addig nem lépünk, amíg nem fáj igazán. Na, most nagyon fáj.

Mire döbbentek rá a cégek most 4-5 nap alatt?

Ennek megértéséhez érdemes kicsit visszamenni az időben. Az elmúlt 2 évben vállalatokkal együttműködve, a munkáltatók és munkavállalók közötti belső kommunikációs folyamatokat, csatornákat, tartalmakat és az ezt körülölelő vállalati kultúrát tanulmányozva, fejlesztettünk egy belső kommunikációs online platformot. Cél az volt, hogy a munkavállaló, akár saját mobilján is elérje a rendszert és akár egy-, akár kétirányú kommunikációt tudjunk kiépíteni, amely gyors, hatékony, célzott és mérhető eszközt ad a HR és a belső kommunikációs osztályoknak.

Főként azokra a szektorokra fókuszáltunk, ahol nagy számban vannak úgynevezett non-desk munkavállalók (értsd: nincs e-mail címük, nem rendelkeznek vállalati számítógéppel vagy telefonnal, jellemzően több telephelyen, több műszakban dolgoznak vagy folyamatosan úton vannak). Termelés, kereskedelem, logisztika, vendéglátás, szervízhálózatok, stb. szereplőivel kezdtük meg az egyeztetéseket.

Amikor még nem fáj eléggé

A kezdeti időszakban a pozitív visszajelzések ellenére lassan haladtunk. Sokan megkérdőjelezték azt, hogy a munkavállalók rendelkeznek-e okostelefonnal. Azt sem feltételezték, hogy tudnak facebookozni. Aztán előkerült a tipikus magyar mentalitás, a miért nem fog ez működni és jöttek sorban a jól ismert slágerek:

  • nem engedi a global,
  • GDPR szempontok,
  • IT security,
  • nincs telefonja az embereknek,
  • nem fogják használni,
  • ki fogja feltölteni tartalommal?

Kedvencem az volt, amikor egy közel 3000 fős cég IT vezetője közölte, hogy náluk mindenki eléri az intranetet... Aztán kiderült, hogy a "náluk" alatt a saját 15 fős IT csapatára gondol, hogy mi van a többiekkel, azt a HR tudja... A beszélgetés folyamán eljutottunk oda, hogy a dolgozók 70%-ának nincs céges e-mail címe és nincs benne az AD-ban sem. Innen szép nyerni.

Közben a túlterhelt, minden feladattal is felruházott HR-esek plakátokat gyártanak, rendezvényeket szerveznek, az irodájuk sokszor adminisztrációs infópontként működik, esélyük sincs mérni, hogy egy kiküldött információ vajon eljut-e a munkavállalókhoz és mennyien olvassák el, értik meg a benne foglaltakat.

A változás szele

2019. második felében már valami változott, egyre többen kezdték el tervezni a belső kommunikációs folyamatok fejlesztését, érdeklődtek, egyeztetések kezdődtek, de a folyamat továbbra is lassú volt. Novemberben kijöttünk egy országos belső kommunikációs benchmark felméréssel. Az eredmények lesújtóak voltak. Közel 300.000 munkavállalót foglalkoztató cég által kitöltött kutatás eredményeiből is tisztán látszott, hogy a cégek nagy része nem használ modern eszközöket és a vállalatok 98%-ában úgy lett az e-mail az első számú kommunikációs csatorna, hogy

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

  • 1. a cégek harmadánál a munkavállalók felének sincs email címe,
  • 2. mindenki tudja, hogy a körleveleket 15-25% arányban nyitják meg a munkavállalók.

Összességében úgy érkeztünk meg 2020. március 11-hez, hogy a nagyvállalatok túlnyomó része sem infrastrukturálisan, sem vállalati kultúrában, sem egyéni képességekben nem volt felkészülve a tömeges home office-ra és a célzott, hatékony, gyors, mérhető. vállalati belső kommunikációra.

És akkor megindultak a munkavállalók haza...

5 dolog, ami rögtön gondot jelentett:

  • Infrastruktúra: laptop, VPN kapcsolat
  • Rutin: online szoftverek napi szintű használata
  • Helpdesk: otthon nincs "IT-s Sanyi"
  • Elérés: intranet és jogosultságok
  • Szokások: online meetingek kultúrájának hiánya

Ami pedig a kékgalléros/non-desk munkavállalók tájékoztatását illeti? Nos, ott maradt a kőkorszak. A szórólapok és plakátok. Holott semmire sem volt idő.... Egy szórólap megtervezése, sokszorosítása, kiosztása, na nem is akarok belegondolni...

A kézenfekvő megoldás

A csapatommal múlt csütörtökön (2020.03.12.) pár óra alatt kidolgoztunk egy kríziskommunikációs csomagot. Díjmentesen felajánljuk azon vállalatoknak, akiknél a legnehezebb a munkavállalók direkt elérése. Reméltük, hogy lesz pár cég, aki meg tudja ugrani a GDPR, IT biztonsági, jogi kérdéseket és a cél szentesíti az eszközt alapon képesek lesznek gyorsan bevezetni a rendszert. A bevezetőben írt számok engem is megdöbbentettek.

Nagyon pozitívan csalódtam a vállalatokban. Hirtelen képesek összetartani a management tagjai és a különböző területeken dolgozók, és gyorsan tudnak konszenzusra jutni. Amit eddig fél évig nyúztunk, mint a rétestésztát, azt most órák alatt megbeszéltük, véglegesítettük. Indítjuk a cégre szabott rendszereket, tartjuk az adminoktatásokat, gyártjuk a bevezetéshez szükséges segédanyagokat.

Hogy mekkora az információs éhség? Tegnap volt olyan cég, akinél reggel 10:00-kor indultunk élesben és este 19:00-ra már a munkavállalók 70%-a belépett és kipróbálta a rendszert. Ehhez korábbi benchmark adatok alapján termelő szektorban 1-1,5 év kellett.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem