Szuperdrága a magyar autópálya: ennyivel fizetünk többet

2015. január 20. 11:37

Várhatóan holnap döntenek az új útdíjrendszer esetleges könnyítéseiről. Az viszont a mai napig nem teljesen világos, miből lesz többletbevétele az idei költségvetésnek, ha elvileg a magyar autósok jobban járnak.

Hamarosan véget ér az idei évben bevezetett megyei útdíjrendszer tesztüzeme; várhatóan a holnapi nap folyamán tartott kormányülésen tárgyalnak majd a tapasztalatokról és az esetleges könnyítésekről is.

Most próbaüzem zajlik, de természetesen a kormányülés után többet fogunk tudni mondani. Most szedjük be az érintettektől az észrevételeket, szerdán születik meg a döntés

- mondta tegnap a Hír TV-nek Seszták Miklós.

A nemzeti fejlesztési miniszter azzal kapcsolatban, hogy lesznek-e olyan útszakaszok, amelyeknek az ingyenességét visszaállítják kiemelte:

A fejlesztési tárca mindenképp támogatni fogja a szerdai kormányülésen, hogy a megyei útdíjmatricák a szomszédos megye első lehajtójáig legyenek érvényesek.

A szomszédos megyék lehajtóiról tehát mindenképp szó esik majd a holnapi kormányülésen, arról viszont egyelőre csak találgatni tudunk, hogy a bevezető és elkerülő útszakaszok ingyenességének visszaállítása is felmerül-e. Arról azonban nem szabad megfeledkezni, hogy az útdíjrendszer átalakításából jókora többletbevételt remél az idei költségvetés.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az a mai napig nem teljesen egyértelmű, miből lesz 40 milliárd forintnyi többletbevétel, ha elvileg a magyar autósok jobban járnak.

Jobban járnak a magyar autósok?

Ráadásul az, hogy egy-egy autós mennyivel jár jobban, ha az éves helyett a megyei matricá(ka)t választja, relatív. Ritka ugyanis az olyan család, amely mindössze 1-2 megye rendszeres érintésével megúszhat egy teljes évet (hétvégi ház, vidéki rokonok, stb.). Arról nem is beszélve, hogy az idei évben bevezették a D2 kategóriát, így a mikrobuszok, pickupok után dupladíjat kell fizetni; ez pedig nemcsak a vállalkozókat, hanem sok nagycsaládost is érint (a D2 kategória a megyei és az országos sztrádamatricáknál is érvényes).

Spórolásra természetesen így is sokaknak lehetősége lesz, és még csak élelmesnek sem kell lenni hozzá. Ez azonban főként abból fakad, hogy Magyarországon az országos sztrádamatrica meglepően drága. Talán éppen emiatt számít többletbevételre a költségvetés. Azok az autósok ugyanis, akik az éves matrica drágasága miatt korábban kerülőutakat választottak rendszeres, 1-2 megyét érintő útjaikhoz, most elképzelhető, hogy megjelennek az autópályákon, és így a bevételi oldalon.

Bár egy-egy autós az új rendszerrel akár jobban is járhat, az objektivitás érdekében mindazonáltal érdemes összehasonlítani a korlátlan rendszert a környező országokban tapasztalt korlátlan útdíjakkkal is. Röviden összefoglalva, a helyzet nem túl rózsás: még a magas árfolyamok mellett is jóval barátságosabb korlátlan pályadíjakkal találkozhatunk külföldön. Pedig néhol jóval nagyobb úthálózatról beszélünk.

NEKED AJÁNLJUK
Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 17. 21:27
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem