A Mattel áremelésre készül az amerikai piacon a Trump-féle vámok miatt, miközben a játékgyártó cég a kínai termelés csökkentését tervezi.

Kemény akciókkal indulnak a karácsony utáni leértékelések: nem lesz már sok ilyen a boltokban?
A következő években akár el is tűnhet az a trend, hogy az igazán nagy leárazások csak a két ünnep között kezdődnek - ezt mondta Neubauer Katalin, a MNKSZ főtitkára, mikor arról kérdeztük, mikortól indulnak a nagy, ünnepek utáni leárazások a hazai boltokban. A főtitkár emelett azt is elmondta, hogy szerinte a kereskedőknek már nem csak az árakra, hanem a marketingre is egyre jobban oda kell figyelni, különben saját magukat keverik lehetetlen helyzetbe.
December 27-e nem csak az úgynevezett "két ünnep közti" időszak kezdete, hanem aki olcsóbban szeretne régen vágyott ruhához, esetleg műszaki cikkhez jutni, az azért várja ezt a napot, mert hagyományosan ma indulnak a nagy karácsony utáni leárazások a boltokban.
Persze nem véletlen, hogy éppen a karácsony utáni időszakra repülnek rá a kereskedők: hiszen az ünnepen alig tart nyitva bolt, az első lehetséges napon már meg is indul a roham azok részéről, akik kicserélnek a nem éppen a szájuk íze szerint kapott karácsonyi ajándékokat. Azonban mint a Pénzcentrum megtudta: a karácsony utáni akciózás lassan jelentőségét veszíti, és a kereskedőknek már sokkal előrébb kell gondolkodniuk, ha értelmezhető számokat szeretnének látni a decemberi rovancs során.
Megszűnhet a 27-én induló akcióroham?
Bár már egészen hozzászokhattunk, hogy december 27-én indulnak a leértékelések, Neubauer Katalin szerint az igazi rajt azért már a hónap elején elindult - és ennek végtelenül egyszerű oka van. A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára azt is elárulta a Pénzcentrumnak, hogy mire kell számítani az év legvégén.
Senki nem várja meg a hónap végét, januárt a nagyobb leárazásokkal, szeretnék hozni ugyanis a forgalmi terveket a kereskedők. El kellett indulnia a vásárlásnak már a hónap elején, mert a gazdaságban igen gyenge volt az év, és a forgalom alakulásában most, az év végén is sok minden közrejátszik. Akció nélkül most már lehetetlen kereskedni. Ebben az évben ráadásul továbbra is a mélyponton volt a vásárlói bizalom, de ezt sikerült visszahozni - ehhez viszont az kellett, hogy attraktív árakkal, hűségakciókkal tudják a boltok csalogatni a vásárlókat
- fogalmazott Neubauer Katalin. Azt is hozzátettte, hogy szerinte hamarosan elköszönhetünk attól, hogy szigorúan december 27-re időzítsük az akcióvadászatot, a nagy leárazások kezdetét.
Megszűnhet a trend, hogy az ünnepek után van a nagy leárazás, sokkal korábban elkezdődik, illetve a jövőben is elkezdődhet mindez. A kereskedelem átrendeződése most is folyamatban van, és aki nem tud elég jó lenni az árakkal és akciókkal, az egyszerűen tönkre fog menni. Az akciók kommunikációja most a legfontosabb, és ez volt komolyabb kihívás. Ruha, műszaki cikkek lesznek persze a legmenőbbek a most induló leárazáshullámban is, ebben közrejátszik, hogy az ilyen ajándékokat is cserélik ki a legtöbbször
- tette hozzá a főtitkár. Végezetül elmondta, hogy természetesen nem mostanában lesz az - ha lesz egyáltalán - hogy átrendeződik a nagy decemberi leárazás, a kereskedők most még ide időzítik a legjobb akcióikat - nem függetlenül a várható embertömegtől.
A két ünnep közötti vásárlás még most is erős lehet, és persze indul a cserebere is, és ilyenkor is jelentősek az akciók. Hagyományosan jó az év végi forgalom, és a kereskedők jelenleg reménykednek benne, hogy az idén is az lesz
- zárta gondolatait Neubauer Katalin.
De miért aggódnak a boltosok?
Valószínűleg nem véletlen a kereskedők aggodalma, és a fogyasztói bizalom mélypontjának emlegetésekor sem a levegőbe beszélnek a szakértők. Egy korábbi cikkünkben Árokszállási Zoltán, az MBH Elemzési Központ vezető elemzője is úgy fogalmazott: a gazdaság fellendülésének kezdetéhez a nulladik lépés lenne a fogyasztás helyreállása vagy éppen állítása.
Mostanában sok szó esik arról, hogy a fogyasztási adatok kiábrándítóak, ezzel azonban csak részben tudok egyetérteni. Valóban jelentősebb fogyasztásbővülésre lehetett még néhány hónapja számtani, de a második negyedéves GDP adatok részletei arról árulkodnak, hogy a háztartások fogyasztási kiadása azért érezhetően emelkedik. Éves szinten reálértékben 4% körüli növekedést láttunk a második negyedévben, ami nagyjából megfelel a lengyel adatnak, a cseh adatnál pedig érdemben gyorsabb. A probléma inkább ott van, hogy a magyar háztartások a „külföld felé” fogyasztanak jobban, a jövedelem emelkedésének dinamikája az ilyen típusú fogyasztásban csapódik le igazán, illetve a megemelkedett megtakarítási rátában
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- mondta az elemző. Kitért arra is: a jellemzően ázsiai online platformok miatt sok magyar kereskedő került nehéz helyzetbe, és sok magyar jár ki személyesen is külföldre vásárolni.
A hazai árszínvonal most már hasonló, vagy bizonyos termékek esetén akár magasabb, mint a régiós országokban, így egyre jobban megéri külföldön vásárolni. Ugyanakkor az is látható, hogy bizonyos online platformokon elérhető árakkal a hazai kiskereskedelmi egységek nagyon nehezen tudnak versenyezni. Ez azonban egyre inkább globális jelenségnek tűnik, nem csak hazai sajátosság (látva a közelmúltban elindított amerikai és európai fogyasztóvédelmi és versenyjogi eljárásokat a rendkívül olcsó árakkal operáló, ázsiai online platformokkal szemben)
- mondta még Árokszállási Zoltán a fogyasztás helyzetéről.
Alig nő a fogyasztás
Szintén a fogyasztás növekedését tűzte ki teljesítendő célként Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője, mikor a már linkelt cikkben erről kérdeztük. Kitért például arra, hogy még mindig megfigyelhető trend a háztartási vagyonkezelésben a spórolás előtérbe kerülése.
Az ING Bank legfrissebb előrejelzése szerint 2025-ben a magyar gazdaság 3,6 százalékkal növekedhet. Ehhez elsősorban a fogyasztásnak kell dinamikusabban emelkednie, amihez a fogyasztói (és üzleti) bizalom megerősítésére van szükség. Jelenleg hiába látunk kimagasló reálbér-növekedést, ez a bizalom hiánya miatt nem a fogyasztásban csapódik le, hanem a megtakarítások halmozódnak
- mondta Virovácz Péter. Azt is megtudtuk, hogy van esély a fogyasztói bizalom helyreállására, ugyanis egy idő után elképzelhető, hogy éppen a megtakarításból fognak majd vásárolni azok, akik most még a rosszabbra készülnek a tartalékokkal.
Úgy gondoljuk, ha a fogyasztói bizalom tartósan helyreáll, akkor az teret engedhet a jövő évi fogyasztás dinamikus bővülésének, tekintettel a jelentős bérkiáramlásra, a lakosság kiugróan magas megtakarítási rátájára, illetve a jövő évi, a lakossági állampapírokhoz köthető kiemelkedő kuponfizetésekre
- mondta Virovácz Péter.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Műtárgyak, mint befektetés: trend vagy lehetőség? (x)
Rolex és Vaszary uralják ma az értékkövető piacot
Portfolio Gen Z Fest 2025


