Az Auchan leelőzte a Tescót? Lássuk a számokat!

2010. április 26. 05:02

Az éves forgalmi változás alapján már kezd talpra állni a magyar kiskereskedelem, igaz, havi alapon még inkább megtorpanásról beszélhetünk. A januári 0.6%-os növekedés után ugyanis februárban stagnált havi alapon a magyar kiskereskedelmi forgalom, az éves visszaesés mértéke viszont 5.6%-ról 4.3%-ra mérséklődött - jelentette a KSH.

2010 első két hónapjában 4.9%-os volumencsökkenést mért a magyar kiskereskedelemben a Központi Statisztikai Hivatal. Ez nominálisan 974 milliárd értékű áru forgalmazását jelenti az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő kiskereskedelemben.

 

A kiskereskedelmi forgalom alakulása (hó/hó, szezonálisan és munkanaptényezővel tisztítva,%) Forrás: KSH; Portfolio.hu


Ebből februárban 485 milliárd forint forgalom realizálódott. A kiskereskedelmi eladások 47%-a élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes, 17%-a üzemanyag-, 12%-a bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-kiskereskedelmi üzletekben bonyolódott; a többi üzlettípus együttes részesedése 24% volt.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek változatlan áron számítva 2010 első két hónapjában 3.3, februárban 2.9%-kal kisebb forgalmat értek el, mint az előző év azonos időszakában. 2010. februárban az eladások jelentős részét lebonyolító vegyes termékkörű üzletek (hiper- és szupermarketek, vegyesboltok) eladásai 3.6%-kal maradtak el a 2009. februáritól.

 

A kiskereskedelmi forgalom változása tevékenységcsoportonként, 2010 évkezdettől (február, %). Forrás: KSH


A nem élelmiszer-kiskereskedelem értékesítésének volumene az előző év azonos időszakához képest 2010 első két hónapjában 5.3, februárban 3.7%-kal csökkent. 2010. februárban a könyv-, újság-, papíráru- és egyéb iparcikküzletek, valamint az összes forgalomból kis súlyt képviselő használtcikk- és illatszerüzletek eladásai növekedtek, miközben a többi üzlettípusban bonyolított forgalom volumene csökkent. A legnagyobb mértékű visszaesés (16.8%) továbbra is az iparcikk jellegű vegyes üzletek eladásaiban jelentkezett. A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a nem élelmiszer-kiskereskedelem változatlan áras forgalma 0.6%-kal nőtt a januárihoz viszonyítva.

A Tesco vagy az Auchan a tavalyi év nyertese?

A Nielsen piackutató vállalat legnagyobb forgalmú élelmiszer-kereskedelmi láncok 2009. évi ranglistájának élén a Tesco, a CBA és a Coop áll. A Tesco forgalma 602 milliárd forintról 638,4 milliárdra nőtt.

A Tescót követő CBA 547,5, míg a Coop 510 milliárd forinttal szerepel a ranglistán. Mindkettő valamivel nagyobb mutatóval, mint egy évvel korábban. Utánuk következik, ahogyan az előző évben is, a Spar csoport 397,4 és a Reál 358 milliárd forinttal. Szintén növekedtek, egyik évről a másikra.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

 

Az élelmiszer és háztartási vegyiáru, valamint kozmetikum kis- és nagykereskedelmi vállalatainak forgalom szerinti rangsora a 2008-ben.Forrás: A vállalatok saját közlése. A Nielsen piackutató vállalat becsülte az Aldi, Cora, Lidl, Penny Market és Profi forgalmi adatát.


A rangsorban második CBA 3 054 üzlete, a harmadik Coop 5 250 és az ötödik Reál 2 320 boltja együttesen több mint 10 500 egységet jelent. Így a három hazai tulajdonban lévő lánc együttesen a teljes magyarországi élelmiszer-kiskereskedelmi hálózat több mint felét képviseli.

A statisztikákból kiderül: az egy négyzetméterre jutó forgalomban az Auchan már leelőzte Tescót. Az Auchan 12 hipermarketben képes előállítani a Tesco forgalmának többi mint egyharmadát. (Tesco: 176 üzlet, 638,4 milliárdos forgalom; Auchan: 12 üzlet, 226,3 milliárdos forgalom).

EU: az osztrákok és a máltaiak vásárolnak a legtöbbet

Az Eurostat gyorsbecslése szerint - a naptárhatástól megtisztított adatok alapján - 2010 februárjában az Európai Unió 27 tagállamában átlagosan 0,7, az eurózóna országaiban 1,1%-kal mérséklődött a kiskereskedelmi forgalom volumene az előző évihez mérten.

Az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok szerint hat tagállamban tapasztaltak növekedést, tizenötben csökkenést. A kiskereskedelmi üzletek forgalma 2009 azonos időszakához képest Ausztriában (3,2%) és Máltán (3,1%) bővült a legnagyobb mértékben; a legnagyobb visszaesést (17,1%) Litvániában mérték.

Sok szülő így rontja el a gyerek fejlesztését: nem lehet elég korán kezdeni

Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.

Ennyibe kerül manapság egy luxus mobilház: ez lehet a lakásválság megoldása? + videó

Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?

Ilyen még nemigen volt itthon: itt a bejelentés, elindult a magyar Kickstarter

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában

Milliókat bukhat, aki így indít vállalkozást: jól meg kell gondolni, a KATA sem jó mindenre

Sokan alábecsülik, mennyire lényeges alaposan átgondolni, milyen vállalkozási és azzal együtt adózási formát válasszanak induló cégük számára.

NAPTÁR
Tovább
2022. május 23. hétfő
Dezső
21. hét
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. május 22. 16:18