2 °C Budapest
The Blue Pools of Makarora offer enticing blue waters to swim in. A man jumps off a bridge into the water.

Ilyen kaland nincs a „normál” utazási irodák kínálatában: milliókat sem sajnál rá a magyar elit

2023. február 18. 13:04

Merre, mennyiért kalandoznak manapság a magyarok? A sportos, úgynevezett kalandtúrák népszerűségéről és nehézségeiről Elek Péter, a  Magyar Kalandsport Egyesület és Serfőző Zoltán, a Baraka Utazási iroda vezetője nyilatkozott  a Pénzcentrumnak.

A kalandturizmus „elődje”, a sportos programok az USA-ból indultak, ahol a veteránoknak szerveztek – komoly fizikai és mentális erőt igénylő - szabadidős tevékenységeket, hogy levezessék a fölös energiájukat. Az első, erre szakosodott hazai utazási iroda, a Baraka is hasonló programokkal indított. 1995-ben Serfőző Zoltán, földrajz szakos egyetemistaként egy csoporttársával szervezte meg az első buszos utazást Albániába. Igazi fapados kaland volt, az akkor még szinte teljesen felfedezetlen vidéket egy Ikarus busszal és egy IFA teherautóval járták be a bevállalós fiatalok.

A pionír időszakban a kínálatuk nagy része aktív, hegymászós, via ferratas, tengeri kajakozós, úgynevezett technikai túrákból állt. Nem feltétlenül az  átlagembernek való, sokszor komoly fizikai erőnlétet követelők. A kalandtúrázás azóta is réspiac, bár mára nagyot változott ez a szegmens: az elmúlt években a hagyományos utazási irodák is nyitottak a nagyközönség felé. Ma már – kis túlzással – mindenki kalandtúrának hívja a programot, amelyben a csoport 2 kilométert sétál az erdőben. Ezzel viszont kicsit elveszítették a varázsukat, nagyon felhígult a piac.

A Baraka forgalma 2022-ben elérte az egymilliárd forintot, ami nem kis részben a forint romlásának köszönhető. Az utaslétszámuk nem nőtt jelentősen a covid előtti évekhez képest, tavaly 3100 körül volt. Törzsközönségük a kezdetek óta a budapesti és nagyvárosi, 35-65 év közötti értelmiségi réteg.

Ezt a képet árnyalja Elek Péter, aki szerint az elmúlt néhány év fejleménye, hogy a vendégek közül jócskán megcsappant a középréteg. Meglátása szerint a piac két irányba indult el: többségében az olcsó, nagy létszámú programok, kisebb részben az exkluzív utak telnek meg. Viszont mindkettőben csökkent a fizikai aktivitás aránya. Az első az úgynevezett adventure, vagy multi adventure túra, amelynek része egy kis biciklizés, némi gyaloglás, vagy rövidebb evezés. Ezt inkább aktív utazásnak nevezzük.   

A Magyar Kalandsport Egyesület „felső kategóriás” kínálatban továbbra is szerepelnek az extrém utak, mint például a Himalája alaptábor, a Kilimandzsáró, vagy tengeri kajak, via ferrata, de az áruk miatt egyre csökkenő kereslettel. A népszerűség itt azt jelenti, hogy évente kétszer 10-20 fő jelentkezik egy útra. Az iroda költsége az utazással, minimum két túravezetővel, alsó hangon félmillió forintba kerül. Nyugaton ezek nagyon népszerűek, de ott a fizetősképes kereslet is megvan hozzá, ezért „normál” utazási irodák kínálatában is megjelennek.  

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A covid teljesen legyalulta a külföldi utakat, kizárólag a belföldi 1-3 napos túrák mentek. Serfőző Zoltán szerint most sem könnyű a helyzet, nem lehetett ott folytatni, ahol abbahagyták. Bár újra meglódult az utazási kedv, de jóval nehezebb lett a szervezés, szűkültek a turisztikai kapacitások, sok hotel nem fogad csoportokat. A tengerentúli repülőjegyek árai jelentősen nőttek, sőt számos légijárat azóta sem indult újra. A légitársaságok menetrendjei hektikusan változnak, ezért sok utat folyton újra kell szervezni. 

Az ő kínálatukban 2022-ben Kuba, Izland, Olaszország bizonyos régiói, az Azori-szigetek és Madeira mellett az európai kerékpártúrák voltak a legnépszerűbbek. Jó hír, hogy az ukrajnai háború a covidhoz képest szinte semmilyen befolyással nincs a magyarok utazási kedvére, bár a mostani infláció természetesen beszűkíti a lehetőségeket. 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Könnyek, sírás, meghatottság - így reagáltak, akik névre szóló dalt kaptak ajándékba (x)

Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.

Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. január 23. csütörtök
Zelma, Rajmund
4. hét
Január 23.
Kaposvár napja
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33