Az osztrák síterepek napijegy árai új rekordot értek el, egyes prémium helyszíneken már 80 euró feletti összegeket kell fizetni.
Ilyen kaland nincs a „normál” utazási irodák kínálatában: milliókat sem sajnál rá a magyar elit
Merre, mennyiért kalandoznak manapság a magyarok? A sportos, úgynevezett kalandtúrák népszerűségéről és nehézségeiről Elek Péter, a Magyar Kalandsport Egyesület és Serfőző Zoltán, a Baraka Utazási iroda vezetője nyilatkozott a Pénzcentrumnak.
A kalandturizmus „elődje”, a sportos programok az USA-ból indultak, ahol a veteránoknak szerveztek – komoly fizikai és mentális erőt igénylő - szabadidős tevékenységeket, hogy levezessék a fölös energiájukat. Az első, erre szakosodott hazai utazási iroda, a Baraka is hasonló programokkal indított. 1995-ben Serfőző Zoltán, földrajz szakos egyetemistaként egy csoporttársával szervezte meg az első buszos utazást Albániába. Igazi fapados kaland volt, az akkor még szinte teljesen felfedezetlen vidéket egy Ikarus busszal és egy IFA teherautóval járták be a bevállalós fiatalok.
A pionír időszakban a kínálatuk nagy része aktív, hegymászós, via ferratas, tengeri kajakozós, úgynevezett technikai túrákból állt. Nem feltétlenül az átlagembernek való, sokszor komoly fizikai erőnlétet követelők. A kalandtúrázás azóta is réspiac, bár mára nagyot változott ez a szegmens: az elmúlt években a hagyományos utazási irodák is nyitottak a nagyközönség felé. Ma már – kis túlzással – mindenki kalandtúrának hívja a programot, amelyben a csoport 2 kilométert sétál az erdőben. Ezzel viszont kicsit elveszítették a varázsukat, nagyon felhígult a piac.
A Baraka forgalma 2022-ben elérte az egymilliárd forintot, ami nem kis részben a forint romlásának köszönhető. Az utaslétszámuk nem nőtt jelentősen a covid előtti évekhez képest, tavaly 3100 körül volt. Törzsközönségük a kezdetek óta a budapesti és nagyvárosi, 35-65 év közötti értelmiségi réteg.
Ezt a képet árnyalja Elek Péter, aki szerint az elmúlt néhány év fejleménye, hogy a vendégek közül jócskán megcsappant a középréteg. Meglátása szerint a piac két irányba indult el: többségében az olcsó, nagy létszámú programok, kisebb részben az exkluzív utak telnek meg. Viszont mindkettőben csökkent a fizikai aktivitás aránya. Az első az úgynevezett adventure, vagy multi adventure túra, amelynek része egy kis biciklizés, némi gyaloglás, vagy rövidebb evezés. Ezt inkább aktív utazásnak nevezzük.
A Magyar Kalandsport Egyesület „felső kategóriás” kínálatban továbbra is szerepelnek az extrém utak, mint például a Himalája alaptábor, a Kilimandzsáró, vagy tengeri kajak, via ferrata, de az áruk miatt egyre csökkenő kereslettel. A népszerűség itt azt jelenti, hogy évente kétszer 10-20 fő jelentkezik egy útra. Az iroda költsége az utazással, minimum két túravezetővel, alsó hangon félmillió forintba kerül. Nyugaton ezek nagyon népszerűek, de ott a fizetősképes kereslet is megvan hozzá, ezért „normál” utazási irodák kínálatában is megjelennek.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A covid teljesen legyalulta a külföldi utakat, kizárólag a belföldi 1-3 napos túrák mentek. Serfőző Zoltán szerint most sem könnyű a helyzet, nem lehetett ott folytatni, ahol abbahagyták. Bár újra meglódult az utazási kedv, de jóval nehezebb lett a szervezés, szűkültek a turisztikai kapacitások, sok hotel nem fogad csoportokat. A tengerentúli repülőjegyek árai jelentősen nőttek, sőt számos légijárat azóta sem indult újra. A légitársaságok menetrendjei hektikusan változnak, ezért sok utat folyton újra kell szervezni.
Az ő kínálatukban 2022-ben Kuba, Izland, Olaszország bizonyos régiói, az Azori-szigetek és Madeira mellett az európai kerékpártúrák voltak a legnépszerűbbek. Jó hír, hogy az ukrajnai háború a covidhoz képest szinte semmilyen befolyással nincs a magyarok utazási kedvére, bár a mostani infláció természetesen beszűkíti a lehetőségeket.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








