19 °C Budapest

Melyik Magyarország legveszélyesebb gyorsforgalmi útja? - Sosem találnád ki!

Pénzcentrum
2010. augusztus 5. 12:02

2010 első félévében számottevő mértékben csökkent a személyi sérüléssel járó balesetek száma az előző év hasonló időszakához képest az Állami Autópálya Kezelő Zrt. által kezelt autópálya-hálózaton. A csökkenés annak ellenére következett be, hogy a szokatlanul csapadékos téli hónapokban tavalyhoz viszonyítva mintegy 14 százalékkal több balesetet regisztráltak a szóban forgó gyorsforgalmi utakon.

Az ÁAK Zrt. szakemberei folyamatosan elemzik a társaság kezelésében lévő autópálya-szakaszokon bekövetkező balesetek körülményeit és azok kiváltó okait. Az elmúlt évek során regisztrált pályaesemények értékelése és a közlekedésbiztonsági szakterületen leggyakrabban használt statisztikai mutatók alapján elmondható, hogy az útkategóriák közül az autópályák forgalombiztonsága a legkedvezőbb. A hazai autópályákon gyakorlatilag háromszor kisebb a baleseti kockázat, mint az országos közutakon, ugyanakkor az egyes balesetek átlagosan súlyosabbak, hiszen a forgalom átlagsebessége is lényegesen nagyobb.

Korábban: Elkészült a Budapestet elkerülő egérút - Ennyit spórolhatsz rajta

Az idei első féléves statisztikai adatok elemzését követően megállapítható, hogy míg a társaság kezelésében lévő úthálózaton mért futásteljesítmény, vagyis a járművek által átlagosan megtett útszakasz hossza folyamatosan növekszik, addig 2009 hasonló időszakához képest 18,4 százalékkal kevesebb személyi sérüléssel járó baleset következett be. Különösen szembeötlő a halálos balesetek számának csökkenése: 2009 első félévében még 23, 2010 első hat hónapjában viszont már csak 14 ilyen esetet regisztráltak, ami 39 százalékos visszaesést jelent. Összehasonlításképpen súlyos balesetből a tavalyi 65 helyett idén 54 (16,9%-os csökkenés), míg könnyű balesetből 140 helyett csak 118 következett be (15,7%).

A teljes képhez persze az is hozzátartozik, hogy a balesetek száma (az anyagi kárral járókat is ideszámítva) összességében mintegy 17,4 százalékkal nőtt. Ennek hátterében a szakemberek szerint elsősorban a szokatlanul csapadékos téli időjárás áll, amelynek következtében a szerencsétlen kimenetelű pályaesemények előfordulása - az előző évekhez képest is - ugrásszerűen megnőtt.

A személyi sérüléses balesetek előfordulásának tekintetében az egyes útszakaszok eltérő képet mutatnak. A legnagyobb visszaesés az M0-s autóút és a hazánkon áthaladó tranzit forgalom lebonyolításában fontos szerepet játszó M1-es autópálya esetében tapasztalható: az előbbinél 39,3, az utóbbinál 22 százalékos csökkenés mutatkozik. Örvendetes tény, hogy a legrosszabb baleseti mutatókkal rendelkező M2-es autóút esetében is javulás figyelhető meg, hiszen míg 2009 első félévében 6 halálos és 5 súlyos, addig idén csupán 4 halálos és 2 súlyos baleset következett be ezen a szakaszon. Ez részben azoknak a forgalombiztonsági intézkedéseknek is köszönhető, amelyeket az ÁAK Zrt. a közelmúltban vezetett be az M2-es autóúttal kapcsolatban. Ezek között szerepel az előzési tilalom kiterjesztése vagy módosítása az egyes pályarészek esetében, elválasztó sáv hiányában az ellentétes haladási irányok hangsúlyosabb jelzése (kettős záróvonal színes elválasztással) valamint a balesetveszélyes szakaszokra figyelmeztető, speciális táblák kihelyezése.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A balesetek kiváltó okait vizsgálva elmondható, hogy azok eloszlásában 2010 első félévében némi változás következett be a korábbi arányokhoz képest. Továbbra is a figyelmetlen vezetés (27%) vezeti a listát, de a második helyet ezúttal a gyorshajtás foglalja el, amely a tavalyi 8 százalékos részesedésével szemben idén 15,66 százalékkal szerepel. A harmadik helyen a követési távolság be nem tartása (9,25%), míg a negyediken a szabálytalan sávváltás áll (8,43%). Viszonylag magas arányuk miatt érdemes megemlíteni még a vadelütést (7,23%) és az elalvást (4,7%) is, mint a balesetek gyakori kiváltó okait.

NEKED AJÁNLJUK
Érik a forradalom a magyar iskolákban: lépni kell, különben nincs jövője a gyerekeknek

Hova kerül a magyarok elektronikus hulladéka, milyen szemléletváltásra lenne szükség, és legfőképpen hogyan készül kincs a szemétből- erről kérdeztük a RoboKalandot.

Különleges kávék jelentek meg itthon: az elit már csak ezt issza, ez bennük az extra

Az otthoni kávézásnak is egyre inkább szeretjük megadni a módját, akár egy drágább kávégépről van szó, akár kávékülönlegességről.

Atyaég! Ilyen luxusnövényeket vesznek otthonaikba most a dúsgazdag magyarok

A pandémia alatt megugrott a szobanövények, és kertészeti eszközök iránti kereslet, 2020-ban a szobanövények tekintetében 8%-os emelkedést észleltek a piaci szereplők.

Sok szülő így rontja el a gyerek fejlesztését: nem lehet elég korán kezdeni

Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.

NAPTÁR
Tovább
2022. május 26. csütörtök
Fülöp, Evelin
21. hét
Május 26.
A régészet napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?