Az év végi időszakban szűkített nyitvatartással és korlátozott ügyintézési lehetőséggel működnek a kormányablakok és kormányhivatalok.
Magyarországon 35-40 ezer ember hiányzik az építőiparból, pedig az itteni átlagkeresetek messze magasabbak, mint az országos átlag. Ráadásul ha a drasztikus munkaerőhiány nem lenne elég, az építőanyagok is hosszú évek óta folyamatosan és sokkolóan drágulnak, és ez 2019-ben sem lesz másképp. Mindez pedig odáig vezetett, hogy, "aki most van új ház tervezési fázisban, az a kapacitás hiány miatt biztosan nem fogja tudni el is kezdeni a munkálatokat, de mire ebből megvalósulás lesz, akár 40 százalékos kivitelezői áremelkedéssel is számolnia kell" - mondta el az újHÁZ Centrum június negyediki sajtótájékoztatóján Dr. Rázsóné Szórády Csilla, a cég vezetője.
Korábban már beszámoltunk arról, hogy a hazai építőanyag gyártók a piaccal kapcsolatban optimisták, 2019. végéig kitarthat a növekedés, de 2020-ban sok fog függni egyes megszűnő piaci ösztönzők (mint például: lakástakarékpénztári megtakarítások kamattámogatása) helyett új ösztönzők bevezetésétől. Emellett írtunk arról is, hogy a lakóépület és kkv-projektek jellemzően több (gyakran 5-6) hónapos csúszásban vannak, de arról is, hogy Magyarországon az ablakokat van, ahol már kettős állampolgárokkal gyártatják. Nagy tehát a zsongás - és a drágulás is - az építőanyag gyártó piacon, amit az újHÁZ centrum június 4-i sajtótájékoztatóján bemutatott trendriport is alátámasztott.
- mondta el a cégvezető, aki beszámolt arról is, hogy 2010-2017 között az építési költségek 27,5 százalékkal nőttek a KSH adatai szerint. Ennek a szakértő szerint két fő oka van:
- drasztikus munkaerőhiány (nagyon erős munkaerő bér növekedés tapasztalható)
- 15 százalékkal növekvő építőanyag árak.
- mondta el Dr. Rázsóné Szórády Csilla. Aki ismertette azt is, hogy Magyarországon jelenleg 35-40 ezer szakmunkás hiányzik az ágazatból, sőt 25 ezernek dolgoznak külföldön.
- ismertette a cégvezető, aki hozzátette azt is, hogy a szakmunka nívója rendkívül alacsony, úgyhogy fiatalokkal nagyon nehéz lenne pótolni a szükséges munkaerőt. Éppen ezért ő sokkal inkább azt látja megoldásnak, hogy olyan új technológiákkal olyan helyzetet kell majd kialakítani az építőiparban, aminek következtében sokkal kisebb munkaerőre lesz szükség.
Igény van, de minek?
- hívta fel a figyelmet Dr. Rázsóné Szórády Csilla, aki bemutatott néhány - prognosztizált - 2019-ben várható rekord építőanyag drágulást is:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- térkő: 25-30 százalék
- falazóelemek: 5-10 százalék
- hidegburkolat: 5-10 százalék
- laminált: burkolat: 5 százalék
- XPS: 5-10 százalék
- szálas hőszigetelések: 15-20 százalék
- üveggyapot: 5-10 százalék
- tetőkiegészítő: 5-10 százalék
- tetőcserepek: 10-15 százalék
Sötét jövő
A cégvezető szerint az biztosra vehető, hogy az építőanyagok drágulása nem fog megállni, sőt a munkaerőhiány miatt a kivitelezési költségek drasztikus növekedésével is számolni kell.
- prognosztizálta Dr. Rázsóné Szórády Csilla.
Mi lehet a megoldás?
Először is fontos megemlíteni az állami ösztönzőket, lakossági szegmensben ilyenek: csok, alapkamatcsökkenés, alacsonyabb kamatozású hitelek vagy például a kedvezményes áfa. De emellett persze gyártói törekvések is vannak. Ilyen például a kapacitásbővítés vagy a kutatás-fejlesztő tevékenységek. Tervben van a munkaerőhiány kompenzálása nagyfokú automatizálással, raktár-kapacitás bővítéssel, illetve a készletek optimalizálásával. Törekvések tehát vannak, a kérdés az, hogy mi fog mindebből a lakosság számára is belátható időn megvalósulni.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








