Növekvő forgalom mellett emelkedett a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a héten.
Az előző hónapok magabiztos növekedését követően decemberben is stabil formát mutatott a Budapesti Értéktőzsde elsődleges indexe, a BUX index. Ezzel a BUX a globális gazdasági bizonytalanság ellenére javarészt ledolgozta az elsősorban az orosz-ukrán háború kitöréséből eredeztethető visszaesést, 43 793,8 ponton zárva az évet. A részvénypiacon 2022-ben is élénk kereskedés zajlott, amelyről az összesített forgalom 3,7 ezer milliárd forintos értéke is tanúskodik – ebből a decemberi forgalom 166 milliárd forintot, tehát átlagosan napi 7,9 milliárd forintot tett ki. Vezető részvénynek, a korábbi trendeknek megfelelően, éves és havi szinten egyaránt az OTP Bank bizonyult, míg a forgalmi rangsort a WOOD & Company zárta az élen.
A 2022 februárjában kitört orosz-ukrán konfliktus katalizálta azokat a pénzügyi-gazdasági folyamatokat, amelyek már 2021-ben is érezhetőek voltak a tőkepiacokon. Az inflációs nyomás, a nyersanyagárak emelkedése, az energiakrízis, és az ellátási láncok túlterheltsége egyaránt folyamatosan hatást gyakoroltak, mind a nemzetközi-, mind a hazai befektetői hangulatra.
A Budapesti Értéktőzsde vezető tőzsdeindexe, a BUX index dinamikusan követte a világpiacon jellemző tendenciákat, a regionális piacokhoz képest erősen teljesítve. A BUX index az orosz-ukrán háború februári kitörése által indukált sokkhatást követően előbb stabilizálódott, majd ősztől fokozatosan növekedett, amelynek nyomán, 2021-hez képest mindössze 13,7 százalékos csökkenéssel, 43 793,8 ponton zárta az évet. A legmagasabb értékét az év elején, januárban érte el, ekkor 54 405,8 ponton állt az index, míg a legalacsonyabb értéken – 37 035,8 ponton - szeptemberben állt a mutató.

A forgalom tekintetében ismét növekedés jellemezte az évet, a 2021-es eredményt is meghaladva 3,7 ezer milliárd forint értékben folyt a kereskedés a hazai részvénypiacon, amelyből a december 166 milliárd forintos havi, és 7,9 milliárd forintos napi átlagforgalmat hozott.
Összességében elmondható, hogy a bizonytalan gazdasági helyzet nem vetette vissza a lakosság tőzsdei kereskedés iránti kedvét. Az elmúlt években kiépült fundamentumok mentén, a BÉT edukációs törekvéseinek köszönhetően folytatódott a hazai lakossági megtakarítások tőkepiacra való becsatornázása. A lakosság a tőzsdei részvények közel 17%-át birtokolja, 1 358 milliárd forint értékben.

A részvények éves forgalmi listájának dobogós helyeit, a korábbi évekhez hasonlóan, az OTP Bank, a Richter Gedeon és a MOL foglalta el, negyedik helyre pedig a Magyar Telekom futott be. Decemberben az éves szinten is vezető hármas közül az OTP részvényeivel zajlott legnagyobb értékben a kereskedés.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A részvénypiac a külső kihívások ellenére rendkívül aktív évet zárt, amelyet a Budapesti Értéktőzsde kibocsátói körének növekedése is fémjelzett: míg a Standard kategóriában az eSense és a BÉT Xtend piacról szintet lépő DM-KER tűnt fel, a Prémium kategóriában Európa meghatározó biztosítótársasága, a Vienna Insurance Group részvényei jelentek meg. Az év legkiemelkedőbb növekedését ugyanakkor a BÉT középvállalati piaca, a BÉT Xtend produkálta, amely azok után, hogy 6 kibocsátóval kezdte a 2022-es évet, mára 18 kibocsátót számlál.
A befektetési szolgálatók éves versenyét ezúttal is a WOOD & Company nyerte, 1 922 milliárd forinttal, a Concorde-ot és az Erste Bankot maga mögé utasítva. Decemberi bontásban az első három helyet a WOOD & Company, az Erste Bank és a Concorde szerezte meg.
Az árupiacon folytatódott a 2021-ben megkezdődött fellendülés, az éves összforgalom a 2021-es adatokat is túlszárnyalva 13,8 milliárd forintot tett ki.
Rengeteg magyar fektette ide a pénzét: most látszik csak igazán, mekkora bukta lehet belőle 2026-ban
Az egyik magyarázat szerint a kriptokultúra nem volt hajlandó felnőni, és ez távol tartja a potenciális befektetőket.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








