A pénzügyi piacok rohamos fejlődése, az egyre több innovatív termék megjelenése sürgetővé teszi az egységes európai piac elvének pénzügyi piacokra való kiterjesztését, az egységes szabályozást. Az eddig hatályos Befektetési Szolgáltatások Irányelvét váltó Markets in Financial Instruments Directive (MiFID) elnevezésű irányelv a szabályozók szándéka szerint három alapvető cél megvalósításával fogja
ezt szolgálni: egységes piac a befektetési szolgáltatásokra, innovációknak történő megfelelés, befektetővédelem. A MiFID nemzeti joganyagba történő átültetésének határideje 2007. január 31., az iparág vállalatai pedig 2007 november 1-ig kaptak határidőt az új rendelkezéseknek történő megfelelésre.
A MiFID az egyik kulcsfontosságú eleme az Európai Bizottság 1999-ben indított, Pénzügyi Szolgáltatások Akcióterv elnevezésű programjának, ami 42 intézkedésen keresztül kíván alapvető változásokat hozni az EU pénzügyi piacain. A MiFID egyben részét képezi a törvényhozás felgyorsítását célzó "Lamfalussy-folyamat"-nak, amely 2006 júniusáig már három jelentős irányelvet eredményezett.
Habár a MiFID megtartja az előző irányelvben bevezetett EU "útlevél" fogalmát, de ugyanakkor a "maximum harmonizáció" elvét vezeti be, ami azt jelenti, hogy a tagállamok nem támaszthatnak az EU követelményektől eltérő elvárásokat a befektetési szolgáltatókkal szemben.
A MiFID szabályozás következtében jelentősen egyszerűsödik a befektetési szolgáltatók határokon átnyúló szolgáltatása. Ennek oka elsősorban a tagállamok szabályozásának harmonizációjában keresendő.
Ha például egy angol befektetési szolgáltató szolgáltatást nyújt pl. Franciaországban és Belgiumban is, akkor a jelenlegi szabályozás szerint az anyaország szabályai a döntőek a működésre, de ezzel párhuzamosan a regisztráció mellett meg kell hogy feleljen a francia és belga szabályoknak is a bevezetett termékeket illetően. A MiFID nagy erénye, hogy ez esetlegesen eltérő szabályokat harmonizálja, így tehát a szóban forgó angol szolgáltató, ha megkapta engedélyét és útlevelét az anyaország szabályozójától, biztos lehet benne, hogy szolgáltatása más tagállamok piacain is megfelel a szabályoknak.
A MiFID bevezetésének keretét az Európai Értékpapírbizottság, és az Európai Értékpapírpiaci Szabályozók Bizottsága (CESR) által kidolgozott, és 2004 áprilisában elfogadott MiFID Level 1 direktíva fekteti le, biztosítva a második szintű szabályozás bevezetésének technikai feltételeit. A Bizottság 2006 februárjában tette közzé ajánlásait a második szint megalkotásához.
A szabályozás által érintett vállalatok pontos azonosításának érdekében az irányelv megkülönböztet "befektetési szolgáltatásokat, tevékenységeket" ("lényegi" szolgáltatások), és "kiegészítő szolgáltatásokat". A MiFID tárgykörébe azok a vállalkozások tartoznak, amelyek lényegi szolgáltatásokat nyújtanak, és az anyaországtól eltérő tagállamban történő szolgáltatásnyújtásoz szükségük van az útlevélre. A kiegészítő szoláltatásokat nyújtó vállalkozások nem tartoznak a MiFID hatálya alá, így nem is élvezhetik az útlevél nyújtotta előnyöket.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A MiFID a deviza-kereskedésen kívül minden pénzügyi terméket lefed, így az előző irányelvhez képest újdonságot jelent az árutőzsdei termékek szabályozása.
A befektetési szolgáltatók engedélyezése, és szabályozása az anyaországban történik, a szolgáltatások más tagállamokban történő nyújtását az útlevél teszi lehetővé, de a szolgáltatásokra az anyaország szabályozása érvényes.
A befektetési szolgáltatók kötelesek lesznek osztályozni ügyfeleiket aszerint, hogy engedélyes szolgáltató partner, hivatásos vagy kiskereskedelmi ügyfélről van szó, annak érdekében, hogy a legmegfelelőbb védelmet kapják.
Fontos, hogy a szolgáltató megrendeléseit azok beérkezésének pillanatában rögzítsék, hogy ellenőrizhető legyen, hogy a vállalkozás az ügyfél érdekeinek megfelelően jár-e el. A MiFiD ugyanakkor nagy hangsúlyt helyez az ügyletek előtti, és utáni áttekinthetőségre, transzparenciára is.
A MiFID nemzeti joganyagba történő átültetésének határideje 2007. január 31., az iparág vállalatai pedig 2007 november 1-ig kaptak határidőt az új rendelkezéseknek történő megfelelésre.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Milliárdos biznisz a háttérben: a göngyölegtisztítás lehet a magyar beszállítók aduja
Pirint Tamást, a Logicon Invest ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Újabb okosórás fizetést vezet be a Gránit Bank (x)
A Garmin és a Xiaomi okosórákon is érintésmentesen fizethetnek a napokban élesített fejlesztés révén a Gránit Bank ügyfelei. A bank az innovációval tovább bővítette a gyors és kényelmes fizetési megoldásainak körét.


