29 °C Budapest

Hogyan is indult Magyarország ellen a túlzott deficit eljárás?

Pénzcentrum
2004. december 22. 14:34

A csatlakozással az új tagállamok teljes körűen az EU gazdaság- és költségvetés-politikai együttműködésének és felügyeleti rendszerének keretei közé illeszkedtek be. Ugyanez volt a helyzet az előző bővítési hullám esetében 1995-ben, amikor Ausztria, Finnország és Svédország csatlakozott az Unióhoz: értelemszerűen sor került költségvetési helyzetük értékelésére. A tíz új tagállam közül hatban - nevezetesen Cipruson, a Cseh Köztársaságban, Magyarországon, Máltán, Lengyelországban és Szlovákiában az államháztartás hiánya 2003-ban túllépte a Maastrichti Szerződésben megszabott küszöbértéket: a GDP 3%-át, míg kettőben - Cipruson és Máltán - az államadósság mértéke is meghaladta a 60%-os - szintén a Maastrichti Szerződésben meghatározott - küszöböt. Ennek alapján a Bizottság május 12-én jelentést fogadott el mind a hat ország tekintetében, a Szerződés 104. cikke (3) bekezdésében előírtak szerint. A túlzott deficit eljárás megindításáról a Tanács július 5-én döntött.

Ami 2004-et illeti, a Bizottság 2004. tavaszi előrejelzései, valamint a nemzeti hatóságok arra utalnak, hogy a hiány várhatóan továbbra is meghaladja a GDP 3%-át mind a hat országban. Abban a két országban (Cipruson és Máltán), ahol az államadósság küszöbértékét - a GDP 60%-át - túllépték 2003-ban, az eladósodottság emelkedő tendenciájú, ennél fogva 2004-ben is a küszöbérték feletti szint várható.

Az ECOFIN-Tanács július 5-i ülésére előkészülve a Bizottság ajánlást tett a túlzott deficit eljárással kapcsolatosan. Az eljárás időzítését az acquis communautaire szabja meg, amely kötelezi a Tanácsot, hogy a csatlakozástól számított három hónapon belül intézkedjen. Ajánlásainak elkészítése során, a Bizottság figyelembe vesztte a Átfogó gazdaságpolitikai iránymutatás 2004. évi aktualizálásában (IP/04/467) elfoglalt rugalmas álláspontot, miszerint az új tagállamok esetében célszerű esetről esetre számításba venni a kölcsönhatást a költségvetési politika és a folyamatban lévő gazdasági struktúraváltások között, s ennél fogva lehetővé tenni számukra, hogy egy többéves kiigazítási periódus keretében orvosolják a túlzott mértékű deficit szituációját. A tagállamok még nem részesei az euróövezetnek, nincsenek kitéve a deficittúllépési eljárás további lehetséges lépéseinek, vagyis konkrétabban a fokozott költségvetési felügyeletnek (104. cikk, (9) bekezdés), ill. szankcióknak (104. cikk, (11) bekezdés).

A Bizottság jelentéseit Ciprus, a Cseh Köztársaság, Magyarország, Málta, Lengyelország és Szlovákia vonatkozásában Joaquín Almunia, az EU gazdasági és monetáris biztosának kezdeményezésére elfogadták. Az EU költségvetési keretei mind a 25 tagállamra egyaránt vonatkoznak és magukban foglalják - többek között - a követelményt, hogy a túlzott mértékű hiány kialakulását kerülni kell.

A Bizottság jelentéseinek május 12-i elfogadásával együtt kezdeményezett költségvetési vizsgálat eljárását az eurózónához történő csatlakozásra való felkészülés összefüggésében kell nézni. A Bizottság úgy vélte, hogy az összes új tagállam szeretne középtávon csatlakozni a zónához, ennél fogva stratégiájuk részét képezi a költségvetési hiány csökkentése és a konvergencia-kritériumok teljesítése.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

A Bizottság értékelése szerint 2003-ban Magyarország államháztartási hiánya a GDP 5.9%-ára csökkent, de nem tekinthető úgy, mint ami megközelítené a 3%-os küszöbértéket a Maastrichti Szerződés értelmében. Az államháztartási hiány túlzott - 3% feletti - mértéke nem olyan rendkívüli eseményből fakadt, amely a Stabilitási és Növekedési Paktum értelmében kívül volt a magyar hatóságok ellenőrzési lehetőségein, és nem is valamilyen súlyos gazdasági dekonjunktúra eredményeként állt elő. Kétévi gyors növekedést követően, az államadósság szintje 2003-ban (59%) megközelítette a Szerződés szerinti - a GDP 60%-ának megfelelő - küszöbértéket. A Bizottság 2004. tavaszi előrejelzése és a magyar hatóságok szerint a 2004. évi államháztartási hiány a GDP 4%-a felett marad 2004-ben és 2005-ben. A Bizottság 2004. tavaszi előrejelzése szerint az államadósság szintje a GDP-hez képest mérsékelten csökken a következő két évben, s ennél fogva a GDP 60%-a alatt marad.

A tényadatok azóta ismertek...

HR BLOGGER
ajovomunkahelye  |  2021.06.17 09:16
Hogyan alakult a munkavállalói elkötelezettség a járvány kitörésétől kezdve? Az első hullámban még m...
perfekt  |  2021.06.14 08:18
A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 153. § (1) bekezdése alapján az adott üzleti év mérlegford...
hrdoktor  |  2021.06.14 06:55
Praktikus tanácsok, hogyan számoljuk fel a látens beidegződéseket, amik saját fejlődésünket gátolják...
legacykft  |  2021.06.11 18:55
Az elmúlt heteket tekintve, több kompetenciafejlesztő tréninget is maga mögött tudhat a Legacy. Ahho...
coachco  |  2021.06.09 11:06
Olvasom Obama ex-elnök memoárját, másodjára fogtam bele. Nem mintha nem lenne érdekes, de cirka 700...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. június 18. péntek
Arnold, Levente
24. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?