A csatlakozással az új tagállamok teljes körűen az EU gazdaság- és költségvetés-politikai együttműködésének és felügyeleti rendszerének keretei közé illeszkedtek be. Ugyanez volt a helyzet az előző bővítési hullám esetében 1995-ben, amikor Ausztria, Finnország és Svédország csatlakozott az Unióhoz: értelemszerűen sor került költségvetési helyzetük értékelésére. A tíz új tagállam közül hatban - nevezetesen Cipruson, a Cseh Köztársaságban, Magyarországon, Máltán, Lengyelországban és Szlovákiában az államháztartás hiánya 2003-ban túllépte a Maastrichti Szerződésben megszabott küszöbértéket: a GDP 3%-át, míg kettőben - Cipruson és Máltán - az államadósság mértéke is meghaladta a 60%-os - szintén a Maastrichti Szerződésben meghatározott - küszöböt. Ennek alapján a Bizottság május 12-én jelentést fogadott el mind a hat ország tekintetében, a Szerződés 104. cikke (3) bekezdésében előírtak szerint. A túlzott deficit eljárás megindításáról a Tanács július 5-én döntött.
Ami 2004-et illeti, a Bizottság 2004. tavaszi előrejelzései, valamint a nemzeti hatóságok arra utalnak, hogy a hiány várhatóan továbbra is meghaladja a GDP 3%-át mind a hat országban. Abban a két országban (Cipruson és Máltán), ahol az államadósság küszöbértékét - a GDP 60%-át - túllépték 2003-ban, az eladósodottság emelkedő tendenciájú, ennél fogva 2004-ben is a küszöbérték feletti szint várható.
Az ECOFIN-Tanács július 5-i ülésére előkészülve a Bizottság ajánlást tett a túlzott deficit eljárással kapcsolatosan. Az eljárás időzítését az acquis communautaire szabja meg, amely kötelezi a Tanácsot, hogy a csatlakozástól számított három hónapon belül intézkedjen. Ajánlásainak elkészítése során, a Bizottság figyelembe vesztte a Átfogó gazdaságpolitikai iránymutatás 2004. évi aktualizálásában (IP/04/467) elfoglalt rugalmas álláspontot, miszerint az új tagállamok esetében célszerű esetről esetre számításba venni a kölcsönhatást a költségvetési politika és a folyamatban lévő gazdasági struktúraváltások között, s ennél fogva lehetővé tenni számukra, hogy egy többéves kiigazítási periódus keretében orvosolják a túlzott mértékű deficit szituációját. A tagállamok még nem részesei az euróövezetnek, nincsenek kitéve a deficittúllépési eljárás további lehetséges lépéseinek, vagyis konkrétabban a fokozott költségvetési felügyeletnek (104. cikk, (9) bekezdés), ill. szankcióknak (104. cikk, (11) bekezdés).
A Bizottság jelentéseit Ciprus, a Cseh Köztársaság, Magyarország, Málta, Lengyelország és Szlovákia vonatkozásában Joaquín Almunia, az EU gazdasági és monetáris biztosának kezdeményezésére elfogadták. Az EU költségvetési keretei mind a 25 tagállamra egyaránt vonatkoznak és magukban foglalják - többek között - a követelményt, hogy a túlzott mértékű hiány kialakulását kerülni kell.
A Bizottság jelentéseinek május 12-i elfogadásával együtt kezdeményezett költségvetési vizsgálat eljárását az eurózónához történő csatlakozásra való felkészülés összefüggésében kell nézni. A Bizottság úgy vélte, hogy az összes új tagállam szeretne középtávon csatlakozni a zónához, ennél fogva stratégiájuk részét képezi a költségvetési hiány csökkentése és a konvergencia-kritériumok teljesítése.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A Bizottság értékelése szerint 2003-ban Magyarország államháztartási hiánya a GDP 5.9%-ára csökkent, de nem tekinthető úgy, mint ami megközelítené a 3%-os küszöbértéket a Maastrichti Szerződés értelmében. Az államháztartási hiány túlzott - 3% feletti - mértéke nem olyan rendkívüli eseményből fakadt, amely a Stabilitási és Növekedési Paktum értelmében kívül volt a magyar hatóságok ellenőrzési lehetőségein, és nem is valamilyen súlyos gazdasági dekonjunktúra eredményeként állt elő. Kétévi gyors növekedést követően, az államadósság szintje 2003-ban (59%) megközelítette a Szerződés szerinti - a GDP 60%-ának megfelelő - küszöbértéket. A Bizottság 2004. tavaszi előrejelzése és a magyar hatóságok szerint a 2004. évi államháztartási hiány a GDP 4%-a felett marad 2004-ben és 2005-ben. A Bizottság 2004. tavaszi előrejelzése szerint az államadósság szintje a GDP-hez képest mérsékelten csökken a következő két évben, s ennél fogva a GDP 60%-a alatt marad.
A tényadatok azóta ismertek...

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.


