Hihetetlen felfedezés az Alföldön: honfoglaló elit harcosok sírjának titkai tárultak fel Akasztón – nemzetközi jelentőségű leletegyüttes mesél őseinkről.
A mozzarella Olaszországból indult hódító útjára, és ma már a világ minden pontján kedvelt alapanyag, az otthoni és az éttermi konyhákon egyaránt, a magyarok körében is népszerű sajtféleség. Ráadásul a hőségben jólesik fogyasztani, mert nem terheli meg a gyomrot sem. A Szarvasi Mozzarella segítségével összegyűjtöttünk néhány kevéssé ismert tudnivalót róla.
A mozzarella szó az olasz „mozzare”, vagyis vágás szóból ered, utalva arra, hogy készítésekor vékonyra szelt sajtszalagokat gyúrnak össze. A krónikák szerint ezt a szót először Bartolomeo Scappi, a pápa főszakácsa használta 1570-ben, de már a 12. században is kínálták „mozza”-nak nevezett friss sajttal a zarándokokat a Campania tartománybeli Capua monostorában.
A mozzarella hivatalosan a hevített, gyúrt, ún. pasta filata sajtok közé tartozik. A pasztőrözött tejet 34-36 fokra melegítik, hozzáadják a baktériumkultúrát és az enzimeket, amelyek rövid idő alatt megalvasztják. Az összeállt alvadékot késekkel apróra szabdalják, majd a savót leválasztják – és ezzel el is készült a gomolya, a mozzarella alapanyaga. Ezt a gyúró-szálazó gép 85 fokos vízben dagasztja, sóoldatban lehűl, majd formázóhenger alakítja a megfelelő méretűre és formájúra a darabokat. Csomagoláskor a sajt rugalmas, szálas jellegének megőrzése érdekében a zacskóba vizet is kell tenni.
Az eredetvédett „mozzarella di buffala campana” csak Olaszország déli-középső részén, és kizárólag bivalytejből készülhet.
Gyorsan elkészül
A mozzarella valóban gyorsan elkészíthető: a reggel az üzembe érkező tej délutánra már fogyasztásra alkalmas sajttá áll össze. Voltaképpen ezt használja ki az egyik olasz hajóstársaság is, tengerjárói fedélzetén ugyanis a konyhában maguk állítják elő a felszolgált mozzarellákat.
Egy kiló mozzarella készítéséhez 10 liter tejre van szükség. Azonban a készítésekor kicsapódó tejsavó sem vész kárba: újrahevítve és leszűrve ebből nyerhető ki a ricotta. Kiváló fehérje- és kalciumforrás, amelyet nem érlelnek és nem is ízesítenek, tartósítószert nem tartalmaz, épp ezért, kiválóan tud idomulni voltaképpen bármilyen alapanyaghoz.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Legelterjedtebb felhasználási módja a pizza, és persze a bazsalikommal-paradicsommal összekombinált caprese saláta. Sokoldalúságának köszönhetően azonban jól mutat levesbetétként, húsok és zöldségek kísérőjeként. Lágy íze számos fűszerrel párosítható, sósan és édesen egyaránt.
Friss sajtokra hangolt receptek
A Szarvasi Mozzarella több mint 25 éve gyártja a kedvelt olasz sajtfajtákat. Naponta közel 100 ezer liter tej érkezik üzemükbe, amelyből a mozzarellák számos változata mellett mascarpone és ricotta is készül. A cég azonban a kedvelt alapanyagok felhasználásához is segítséget nyújt, kezdő és haladó otthoni szakácsoknak. Weboldalán komoly receptgyűjtemény mutatja be a mozzarella és egyéb friss sajtok változatos felhasználási módjait, reggelitől vacsoráig, előételektől desszertekig terjedő kínálatban. A nagy melegben jólesik például egy hideg céklaleves mozzarellával, egy bogyós gyümölcs saláta sárgadinnyében, vagy épp juharsziruppal és málnával megbolondított grill mozzarella.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








