Az ATP új hőségriadó-szabályt vezet be 2026-tól: ez 10 perces hűtési szünetet biztosít a három nyert játszmás mérkőzéseken, extrém időjárási körülmények esetén.
Saját egészségét teszi kockára több százezer magyar nő: ezért halnak meg annyian, pedig kivédhető lenne
Évente kb. kétezer magyar nő hal meg emlőrákban, pedig a betegség rendszeres szűrővizsgálatokkal és önvizsgálattal korai stádiumban kiszűrhető lenne. A mellrák esetében is döntő tényező az időfaktor: minél korábban észreveszik az elváltozást, annál nagyobb eséllyel gyógyítható. Egy friss, reprezentatív kutatás szerint se a szűrésre járási hajlandóságban, se az önvizsgálat gyakorlásában nem jeleskednek a magyar nők.
Az emlőrák a nők leggyakoribb rosszindulatú daganatos megbetegedése. Hazánkban évente mintegy 7300-7500 új tumort diagnosztizálnak, vagyis minden nyolcadik magyar nő ebben a betegségben szenved, közülük minden negyedik – vagyis évente kétezer - bele is hal a betegségbe. Korai felismeréssel és kezeléssel az emlőrák túlélési esélye növekszik, ezért a rendszeres szűrővizsgálatok és az önvizsgálat kulcsfontosságú.
45 és 65 éves kor között minden magyar nő kap meghívólevelet állami finanszírozású mammográfiás emlőszűrésre, amin nem kötelező ugyan részt venni, de erősen ajánlott. 35 év alatt ultrahanggal vizsgálják az emlőket, erre azonban sajnos nincs közfinanszírozott, szervezett szűrőprogram, vagyis a vizsgálatot mindenkinek önmagának kell megszerveznie.
Az Affidea Magyarország legfrissebb, reprezentatív kutatása alapján a magyar nők részvételi hajlandósága az emlőszűrő vizsgálatokon nagyon alacsony. A 35 évnél fiatalabb megkérdezettek 80 százaléka még sosem járt ultrahangos emlőszűrésen. Az idősebbek körében többen járnak szűrésre, de még ezen az arányon is bőven lenne mit javítani: a 35 év feletteik 44 százaléka mondta azt, hogy még sosem járt mammográfiás szűrésen. Ez azért elkeserítő, mert ők az a korosztály, akiknél magasabb az emlőrák kialakulásának valószínűsége.
Ezek az emlőrák kockázati tényezői
Az emlőrák elsősorban az idősebb nőket veszélyezteti, de tévedés azt hinni, hogy a fiatalabbakat nem érinti: sajnos az elmúlt évek tendenciája az, hogy hazánkban is egyre több fiatalt diagnosztizálnak emlőrákkal.
A fiatalabb korosztály jellemzően már panaszokkal érkezik hozzánk emlőszűrésre, vagy családi érintettség okán. A panaszmentes, megelőzési céllal érkező fiatal páciensek száma sajnos nagyon alacsony
– mondta a több mint húszéves emlőszűrési tapasztalattal rendelkező Dr. Bagi Róbert, az Affidea Magyarország radiológus szakorvosa. A rendszeres szőrővizsgálatok elmulasztásán kívül az emlőrák kockázati tényezői közé tartozik a túlsúly, a mozgásszegény életmód, a túlzott alkoholfogyasztás, a dohányzás és a genetikai hajlam.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A fent említett kutatás vizsgálta azt is, hogy hogyan függ össze a családi érintettség és a szűrésre járási hajlandóság, és elszomorító eredményekre jutott. Azoknak a 35 év alatti válaszadóknak, akiknek a családjában volt emlőrákos megbetegedés, több mint 73 százaléka még sosem volt ultrahangos emlővizsgálaton, vagyis az esetleges genetikai kockázat sem motiválja őket a szűrésre.
A 35 év feletti válaszadóknál ez az arány jóval alacsonyabb, viszont tekintve, hogy az ő korosztályuk a legveszélyeztetettebb, ez az eredmény is szomorú: az emlőrákos családtaggal rendelkező idősebb válaszadók 37,7 százaléka még soha nem járt mammográfiás szűrésen.
A fiatalok azért nem végeznek önvizsgálatot, mert nem tudják, hogyan kell
A havi rendszerességű emlő önvizsgálat kulcsfontosságú a betegség korai felismerésében. A rendszeres önvizsgálattal észrevehetőek a korai elváltozások is, ez pedig akár életet is menthet! Az említett kutatás eredményei alapján a magyar nők közel harmada sosem végez önvizsgálatot, szintén harmaduk csak nagyon ritkán. Mindössze 38 százalékuk mondta azt, hogy legalább évente néhányszor megvizsgálja az emlőit.
A 20-35 évesek körében kiugróan magas azok aránya, akik azért nem végeznek önvizsgálatot, mert nem tudják hogyan kell. Ami igazán lesújtó a kutatás eredményét tekintve, az az, hogy az összes megkérdezett 65 százaléka nem is tervezi, hogy emlő önvizsgálatot végezzen. Negyedük viszont már próbálkozott, de nem tudja, hogy jól csinálta-e.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








