robotic hand using phone (concept of AI tapping into personal data privacy)

Ezzel a trükkel spórolnak a telefonszámlán az élelmes magyarok: ők már nem fizetnek feleslegesen

2021. december 1. 15:33

A karácsonyi akciók és az ajándékbeszerzési láz minden évben vásárlók ezreit csábítják az áruházakba, valamint az online webshopokra. A folyamatos marketingkampányok bűvöletében viszont a spórolás nem kis kihívás. A személyes vagy családi költségvetések védelme érdekében különböző stratégiákat követnek a magyarok: a vásárlóknak nagyjából a fele csak arra igyekszik költeni, amire valóban szüksége van, míg minden harmadik fogyasztó termékösszehasonlító oldalak segítségével, valamint az ár-érték arány szempontjának mérlegelésével próbál minél tudatosabb döntést hozni. A  fogyasztói tudatosságnak nem csak az egyszeri vásárlásoknál van kulcsszerepe.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Az Árukereső.hu és a GKI Digital közös kutatása szerint idén a magyarok karácsonyi ajándékokra szánt kiadása az egy háztartásra vetített átlagos, nettó havi jövedelemnek közel az ötöde is lehet. Azonban a csábítónak tűnő ajánlatok igézetében könnyű a túlköltekezés csapdájába esni. A fogyasztói tudatosságot zászlajára tűző Billkiller applikáció telekommunikációs szakértői kíváncsiak voltak rá, mégis milyen stratégiákat követnek a magyarok a havi költségkeretek betartására, így reprezentatív felmérést végeztek, amelyből kiderült:

  • a magyarok 51 százaléka csak azon termékek megvásárlására törekszik, amelyekre valóban szüksége van (különösen a nők és a 60 évnél idősebbek körében jellemző gyakorlat ez);
  • 42 százalék igyekszik kevesebbet költeni bizonyos termékekre, szolgáltatásokra;
  • a válaszadók harmada termék- és szolgáltatásösszehasonlító oldalak használatával (34 százalék), illetve ár-érték alapon (35 százalék) igyekszik megelőzni a felesleges túlköltekezést;
  • 29 százalék a kiadásai szigorú nyomon követésében, 14 százalék pedig a kiadások havi költségvetésben való megtervezésében látja a megoldást.

A felmérés azt is megvizsgálta, hogy mi segítene leginkább a fogyasztóknak a spórolásban. A válaszadók közel negyede (22 százalék) vallotta azt, hogy a termék vagy szolgáltatás árának egyértelmű feltüntetése lenne a legnagyobb segítség (ez megint az idősebbeknek a legfontosabb támogatás); különösen fontos lehet ez a karácsonyi ajándékok beszerzése során. A fogyasztók 14 százalékának a termék- és szolgáltatásösszehasonlító oldalak jelentik a legnagyobb segítséget, és nagyjából azonos arányban jelennek meg a részletes információk a termékről vagy szolgáltatásról (12 százalék), a termék vagy szolgáltatás árának összetevőiről való részletes tájékoztatás (11 százalék) és a költségtervező applikációk a válaszok között.

A válaszokból kitetszik, hogy a vásárlóknak mindenekelőtt objektív, részletes információkra van szükségük a termékekről és a szolgáltatásokról a tudatos fogyasztói döntéshez. Információ hiányában a fogyasztói döntés pedig kikerül a racionális megfontolás keretei közül, könnyen manipulálhatóvá válik. Mi a BillKillernél abban hiszünk, hogy a fogyasztó tudja, hogy mire van szüksége, és ha megadjuk neki a szükséges információkat, meg tudja hozni a számára legoptimálisabb döntést

 – monda Halmai Attila, a BillKiller társalapítója. A szakértők felhívják a figyelmet rá, hogy megfelelő mérlegelés mellett egy adventi akcióval is lehet felelős döntést hozni, például telefonvásárlásnál pár tízezer forintot is spórolhatunk a termék árából, de még jelentősebb megtakarítást érhetünk el, ha a folyamatos kiadásainkat, például a havi telefonköltségeinket vizsgáljuk felül. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adatai szerint

egy átlagos mobilhasználó 4,4 GB internetet használ a telefonján, 221 perc hívást kezdeményez és mindössze 9 db SMS-t küld egy hónapban.

Ezekre az igényekre találhatunk már valamivel több mint ezer forintért is mobilcsomagajánlatot, a felső határ pedig a 15 ezer forintot is meghaladja. Az ingyenesen elérhető applikációnak közel 6000 felhasználója eddig nem kevesebb mint 52 ezer forint éves megtakarítást kalkulált magának egy, az igényeinek jobban megfelelő mobilcsomagra való váltással; az applikáció által eddig kalkulált összérték nem kevesebb mint 300 millió forint.

„Kulcsfontosságú, hogy mielőtt mobilcsomagot vagy bármilyen terméket választunk, tudjuk, hogy mire van szükségünk, és hogy milyen ajánlatok érhetőek el a piacon. Azért hoztuk létre az applikációt, hogy átláthatóvá és összehasonlíthatóvá tegyük a mobilcsomagokat, hogy mindenki csak annyit fizessen a jövőben a mobilhasználatáért, amennyit valóban használja a telefonját” – teszi hozzá Sallai Ákos, a vállalat társaslapítója.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. január 20. csütörtök
Fábián, Sebestyén
3. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Private Investor Day 2022
Mibe fektessünk 2022-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked! Február 24-én online.
EZT OLVASTAD MÁR?