A jövő hét elején még párás, ködös idő várható, szenteste napján viszont kiterjedt csapadékzóna érkezik az ország felé, van, ahol havas esőre, havazásra is számítani...
Új weboldal indult, amely átfogó statisztikai adatokat szolgáltat a magyarországi vonatkésésekről. A vonat-keses.hu naponta frissülő adatbázisa részletes elemzéseket kínál a MÁV járatainak pontosságáról, lehetővé téve a késések objektív értékelését.
A június 1-től működő vonat-keses.hu weboldal a MÁV nyilvános adatbázisából naponta egyszer, 23 órakor tölti le az adatokat, így nem terheli a vasúttársaság rendszereit. Az oldal napra, hétre, hónapra, vonatra és állomásra lebontva teszi elérhetővé a késési adatokat táblázatos formában, interaktív grafikonokon és térképen egyaránt - írta a Telex.
A júniusi statisztikák szerint a MÁV vonatai több mint egymillió alkalommal érkeztek meg állomásokra, ebből 29 százalékban pontosan, 53 százalékban pedig legfeljebb 5 perces késéssel. A 20 percet meghaladó késések aránya mindössze 2,2 százalék volt.
"Az oldalt azért hoztam létre, hogy a különféle szereplők által előrántott és egymás fejéhez vágott, egymással összehasonlíthatatlan adattartalmú, kinézetű és módszertanú statisztikák helyett legyen egy egységes, objektív, összehasonlítható, hosszú távon is fenntartható, az adatokat bárki számára elérhető és értelmezhető formában tartalmazó adatbázis" – nyilatkozta lapunknak Ferenci Tamás biostatisztikus, a vonat-keses.hu létrehozója.
Az oldal számos szűrési lehetőséget kínál: kereshetünk konkrét vonatra, dátumra vagy dátumtartományra, vonattípusra, állomásra és a késések nagyságára is. A júniusi adatok alapján a legnagyobb késést a 28-i, 64-es számú, Budapestről induló Railjet Xpress produkálta, amely Győrbe 272 perces késéssel érkezett.
A vonattípusok közül júniusban a nemzetközi járatok teljesítettek a leggyengébben: a EuroCity átlagosan 15 perces, a EuroNight 13 perces, a Railjet Xpress pedig 12 perces késéssel közlekedett. Ferenci megjegyezte, hogy ezek az adatok félrevezetőek lehetnek, mivel a nemzetközi járatok esetében a késés jelentős része már a határon keletkezhetett. A belföldi járatok közül az InterCity (7,5 perc) és az expresszvonatok (7,4 perc) késtek a legtöbbet.
A legproblémásabb állomásnak Somogyudvarhely bizonyult, ahol a megálló vonatok átlagos késése 13,9 perc volt. Nagykanizsa állomáson ugyan csak 12 perces átlagos késést mértek, de a közel 900 megállással ez jóval jelentősebb problémát jelent.
A júniusi összesített adatok szerint az állomásokon 3,5 perc volt az átlagos késés. A vonatok 18,8 százaléka késett többet 5 percnél, 2,2 százaléka pedig 20 percnél is többet. A percentilis adatok szerint a vonatok 75 százaléka 4 percnél, 90 százaléka 9 percnél, 99 százaléka pedig 29 percnél kevesebbet késett.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az oldal időbeli trendeket is megjelenít, amelyek szerint június 6. és 7. voltak a legproblémásabb napok a késések szempontjából. A heti mintázatokat vizsgálva a szombati nap bizonyult a legkritikusabbnak.
A weboldal térképes funkcióval is rendelkezik, amely színkódokkal jelzi az ország különböző területein tapasztalt késéseket, tetszőleges időszakra szűrve.
A vonatkésések társadalmi költségeit is kiszámolhatjuk az IKOP Plusz költség-haszon elemzési útmutatója alapján. Gertheis Antal közgazdász, a Mobilissimus mobilitástervező műhely ügyvezetője szerint 2025-ös árszinten az utasóra értéke üzleti utazás és ingázás esetén körülbelül 7800 forint, szabadidős utazásnál pedig 2700 forint. A késések esetében ezt 2,5-szeres szorzóval kell számolni.
Egy konkrét példa: a június 15-i, 90 perces késéssel közlekedő Tópart IC (IC 853) esetében, 480 utassal számolva, a társadalmi kár megközelítőleg 911 250 forintra tehető, miközben a jegyár mindössze 2900 forint volt. Ez jól szemlélteti, hogy az utasok idejének értéke messze meghaladja a jegyárat.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








