Folytatódik az átlagosnál enyhébb, de jellemzően borult, párás, ködös időjárás a jövő héten is.
Új weboldal indult, amely átfogó statisztikai adatokat szolgáltat a magyarországi vonatkésésekről. A vonat-keses.hu naponta frissülő adatbázisa részletes elemzéseket kínál a MÁV járatainak pontosságáról, lehetővé téve a késések objektív értékelését.
A június 1-től működő vonat-keses.hu weboldal a MÁV nyilvános adatbázisából naponta egyszer, 23 órakor tölti le az adatokat, így nem terheli a vasúttársaság rendszereit. Az oldal napra, hétre, hónapra, vonatra és állomásra lebontva teszi elérhetővé a késési adatokat táblázatos formában, interaktív grafikonokon és térképen egyaránt - írta a Telex.
A júniusi statisztikák szerint a MÁV vonatai több mint egymillió alkalommal érkeztek meg állomásokra, ebből 29 százalékban pontosan, 53 százalékban pedig legfeljebb 5 perces késéssel. A 20 percet meghaladó késések aránya mindössze 2,2 százalék volt.
"Az oldalt azért hoztam létre, hogy a különféle szereplők által előrántott és egymás fejéhez vágott, egymással összehasonlíthatatlan adattartalmú, kinézetű és módszertanú statisztikák helyett legyen egy egységes, objektív, összehasonlítható, hosszú távon is fenntartható, az adatokat bárki számára elérhető és értelmezhető formában tartalmazó adatbázis" – nyilatkozta lapunknak Ferenci Tamás biostatisztikus, a vonat-keses.hu létrehozója.
Az oldal számos szűrési lehetőséget kínál: kereshetünk konkrét vonatra, dátumra vagy dátumtartományra, vonattípusra, állomásra és a késések nagyságára is. A júniusi adatok alapján a legnagyobb késést a 28-i, 64-es számú, Budapestről induló Railjet Xpress produkálta, amely Győrbe 272 perces késéssel érkezett.
A vonattípusok közül júniusban a nemzetközi járatok teljesítettek a leggyengébben: a EuroCity átlagosan 15 perces, a EuroNight 13 perces, a Railjet Xpress pedig 12 perces késéssel közlekedett. Ferenci megjegyezte, hogy ezek az adatok félrevezetőek lehetnek, mivel a nemzetközi járatok esetében a késés jelentős része már a határon keletkezhetett. A belföldi járatok közül az InterCity (7,5 perc) és az expresszvonatok (7,4 perc) késtek a legtöbbet.
A legproblémásabb állomásnak Somogyudvarhely bizonyult, ahol a megálló vonatok átlagos késése 13,9 perc volt. Nagykanizsa állomáson ugyan csak 12 perces átlagos késést mértek, de a közel 900 megállással ez jóval jelentősebb problémát jelent.
A júniusi összesített adatok szerint az állomásokon 3,5 perc volt az átlagos késés. A vonatok 18,8 százaléka késett többet 5 percnél, 2,2 százaléka pedig 20 percnél is többet. A percentilis adatok szerint a vonatok 75 százaléka 4 percnél, 90 százaléka 9 percnél, 99 százaléka pedig 29 percnél kevesebbet késett.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az oldal időbeli trendeket is megjelenít, amelyek szerint június 6. és 7. voltak a legproblémásabb napok a késések szempontjából. A heti mintázatokat vizsgálva a szombati nap bizonyult a legkritikusabbnak.
A weboldal térképes funkcióval is rendelkezik, amely színkódokkal jelzi az ország különböző területein tapasztalt késéseket, tetszőleges időszakra szűrve.
A vonatkésések társadalmi költségeit is kiszámolhatjuk az IKOP Plusz költség-haszon elemzési útmutatója alapján. Gertheis Antal közgazdász, a Mobilissimus mobilitástervező műhely ügyvezetője szerint 2025-ös árszinten az utasóra értéke üzleti utazás és ingázás esetén körülbelül 7800 forint, szabadidős utazásnál pedig 2700 forint. A késések esetében ezt 2,5-szeres szorzóval kell számolni.
Egy konkrét példa: a június 15-i, 90 perces késéssel közlekedő Tópart IC (IC 853) esetében, 480 utassal számolva, a társadalmi kár megközelítőleg 911 250 forintra tehető, miközben a jegyár mindössze 2900 forint volt. Ez jól szemlélteti, hogy az utasok idejének értéke messze meghaladja a jegyárat.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








