Te is 40 fokon mosod a ruhákat? Érdekes dolog derült ki: erről jobb, ha tudsz

Te is 40 fokon mosod a ruhákat? Érdekes dolog derült ki: erről jobb, ha tudsz

2023. október 25. 13:28

Nem bíznak a magyarok a hideg vizes mosásban, a háziasszonyok közel fele (45,3 százalék) még mindig 40 fokon mossa ruháit – derül ki a P&G októberi lakossági felméréséből . Pedig a csökkentett vízhőmérséklet, a rövidebb mosási ciklus és egy hatékony mosókapszula nemcsak kisebb ökológiai lábnyomot, de jóval alacsonyabb villanyszámlát is jelent.

A fogyasztók több mint fele (57 százalék) még a hétköznapi ruháit is 40 fokon mossa, a válaszadók egyötöde (21 százalék) pedig 50 °C vagy annál magasabb hőfokon. A törölközők és ágyneműk esetében ez az arány még magasabb, előbbit a háziasszonyok 53 százaléka, utóbbit 46 százaléka mossa 50 °C vagy annál magasabb hőmérsékleten – derült ki a P&G reprezentatív felméréséből. A 40 fok helyett 30 fokos vízben történő mosás ugyanakkor az Energy Saving Trust kutatása szerint jelentős (57 százalékos) energiamegtakarítást eredményez, emellett hozzájárul a mosott ruhák formájának és színének megőrzéséhez, hosszabb élettartamához is, és nem utolsó sorban számottevően csökkenti a mosási folyamat ökológiai lábnyomát is.

Ennek ellenére a felmérés szerint a háziasszonyok mindössze 14,8 százaléka mos 30 fokon, és még a hétköznapi ruhák esetében csak alig több mint egyötödük (22 százalék) használja a hidegprogramot.

Ez nemcsak hazai jelenség, és mivel a mosás szénlábnyomának közel 60 százaléka felhasználói fázisból származik, főként a víz melegítéséből, a P&G évek óta széleskörű fogyasztói edukációt folytat világszerte számos márkájának közreműködésével annak érdekében, hogy ösztönözze az hidegebb mosási hőmérsékletre való váltást, amely jelentősen csökkenti a háztartások energiafogyasztását és ökológiai lábnyomát.

Sokat mosunk

A lakosság 90 százaléka saját maga is szokott mosni, kevesen vannak, akikre más mos, közöttük is felülreprezentáltak a férfiak és az 50 év felettiek. A háztartások kétharmada heti egynél többször mos, több mint ötöde (21 százalék) pedig heti 4 vagy több alkalommal, és az egyedül élőknél sem ritka, hogy heti egynél több adagot tegyenek mosógépbe (32 százalék). A három vagy több fős háztartásoknál általánosnak mondható a heti legalább 3-4 adag mosás (75 százalék).

Legyen minél hatékonyabb!

A mosószer vásárlásánál a fogyasztók legfontosabb szempontja a hatékonyság és az ár-érték arány, ezt követi az illat, amely inkább a fiatalabbak (18-29 éves korosztály) számára fontos tényező. A fenntarthatóság a negyedik a sorban, ez a megkérdezettek több mint felének (52 százalék) számít, és a felmérés szerint erre is a fiatalabbak figyelnek jobban. A vásárlók nagyobb része nem márkaorientált, 57 százalékuk állította, hogy teljesen mindegy, vagy nem fontos számára a mosószer márkája.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A fogyasztók átlagosan négyezer forint körül költenek mosószerre vásárlásaik során, a legtöbben (43 százalék) 2000-4000 forint, a vásárlók egyharmada (31 százalék) pedig 4000-6000 forint kiadással számol.

A legelterjedtebb a folyékony mosószer, a lakosság kétharmada szokott ilyennel is mosni, míg mosókapszulát és mosóport egyaránt a háztartások 28 százaléka használ.

A mosókapszulák ugyanakkor bizonyítottan hatékonyak alacsony hőmérsékleten és rövid mosási cikluson is, emellett néhány márka, mint az Ariel POD már újrahasznosítható papírcsomagolásban kapható, ezért fenntarthatóbb a műanyag flakonos folyékony mosószereknél.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem