Ma már a világ építészeti csodái közé tartoznak a leghosszabb függőhidak. A gigászi építkezések évekig is eltartanak, de a végeredmény a lélegzetelállító látványon túl a közlekedés és szállítás hatékonyabbá tételében egyaránt megnyilvánul. A technológia alkalmazása először az inka kötélhidaknál volt megfigyelhető, de az első fémből készült építészeti remekműveket a XIX. század első felétől jegyzik.
A függőhidak építésével a felhasznált anyagokhoz képest nagy távolságokat lehet gazdaságosan áthidalni a vízi közlekedés akadályozása nélkül. Az elemeket nem kell az építés közben alátámasztani, ezért a víz folyási sebessége nem befolyásolja a technológia alkalmazását.
Akadtak sikertelen próbálkozások, amikor a nem megfelelő merevítések miatt a hidak nem tudtak ellenállni a természeti erőknek, például 1940-ben a szél hatására belengett és leszakadt a Tacoma híd az Egyesült Államokban, de mára ezeket a konstrukciós hibákat kiküszöbölték.

A japán Akashi Kaikyo híd
Korábban kompokkal oldották meg a két part között a közlekedést, ám egy 168 fő halálát követelő kompbalesetet követő társadalmi elégedetlenség a híd terveinek kidolgozására sarkallta a kormányt.
Az első tervekben közúti és vasúti pályát is terveztek a hídra, ám a kivitelezés kezdeti szakaszában építészetileg nehezen megvalósíthatónak ítélték és letettek a vasúti pálya megépítéséről. A hat sávos közúttal ellátott hidat 12 évnyi megfeszített munkát követően adták át a forgalomnak.
A híd alatt egy nemzetközi hajózási útvonal húzódik, a földrajzi adottságokon túl ezért is volt szükséges a nagy fesztávolság megvalósítása. Az eredetileg 1990 méteresre tervezett távolság az átadás előtt egy évvel módosult, méghozzá nem mindennapi módon.

A kivitelezés akkori árakon 5 milliárd dollárt emésztett fel, az átkelésért a mai napig 20 dollár hídpénzt kell fizetni az autósoknak, így napi 23 ezer autóval számolva a bruházás várhatóan harminc év alatt térül meg.

A kínai Xihoumen híd
A kínaiak tervei között több olyan híd építése is szerepel, amely nagyobb fesztávolsággal rendelkezik, ha sikerül őket megépíteni, akkor az Akashi Kaikyo rekordját is rövidesen átadhatják a múltnak.
Az első szerencsés autós 2007. december 16-án hajthatott keresztül a Xioumen hídon, januártól azonban már átadták a szerkezetet a forgalomnak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A dán Nagy-Belt híd
A szállítást korábban több mint egy évszázadon át kompokkal oldották meg, az átadást követően azonban ez a közlekedési mód szükségtelenné vált.
A tervek hosszú előkészületek után 1986-ban készültek el, mely szerint a közúti közlekedést a hídon a vasúti szállítást pedig - a keleti szakaszon - alagúton keresztül oldották meg. A milliárdokat felemésztő vállalkozás Dánia történetének legnagyobb építkezése lett. Az első vonat 1997-ben száguldhatott keresztül az alagúton, az autósok egy évvel később vehették birtokba a hidat.
A korábban komppal egy-másfél órás utazási idő a híd átadását követően 10-15 percre csökkent, a forgalom pedig megháromszorozódott. A híd 65 méterrel magasodik a tenger fölé, ezzel nem akadályozza a vízi közlekedést a hajók számára. Az autósok 29 eurós (7 ezer forint) költség ellenében hajthatnak keresztül a hídon.


Az amerikai Golden Gate híd
Az 1280 méteres fesztávolságú híd kábelei több mint 25 ezer huzalból állnak és egyenként mintegy 11 ezer tonnát nyomnak. Az építkezés költsége (akkori áron 75 millió dollár) 34 év alatt térült meg, ami a hidak esetében gyorsnak számít. A Golden Gate híd fennállása során átvészelt már egy 7,1-es erősségű földrengést és több szélvihart is.
A lenyűgöző építészeti vállalkozások jelentősen megváltoztatták környezetük látképét és mindemellett fejlődést és fellendülést is hoztak városukra, országukra (A képek forrása: longest-bridges.com).

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.


