22 °C Budapest

Hihetetlen méretek: íme a világ leghosszabb függőhídjai!

Pénzcentrum
2008. augusztus 19. 12:00

Ma már a világ építészeti csodái közé tartoznak a leghosszabb függőhidak. A gigászi építkezések évekig is eltartanak, de a végeredmény a lélegzetelállító látványon túl a közlekedés és szállítás hatékonyabbá tételében egyaránt megnyilvánul. A technológia alkalmazása először az inka kötélhidaknál volt megfigyelhető, de az első fémből készült építészeti remekműveket a XIX. század első felétől jegyzik.

A függőhidak építésével a felhasznált anyagokhoz képest nagy távolságokat lehet gazdaságosan áthidalni a vízi közlekedés akadályozása nélkül. Az elemeket nem kell az építés közben alátámasztani, ezért a víz folyási sebessége nem befolyásolja a technológia alkalmazását.

Akadtak sikertelen próbálkozások, amikor a nem megfelelő merevítések miatt a hidak nem tudtak ellenállni a természeti erőknek, például 1940-ben a szél hatására belengett és leszakadt a Tacoma híd az Egyesült Államokban, de mára ezeket a konstrukciós hibákat kiküszöbölték.


A japán Akashi Kaikyo híd
Tíz évvel ezelőtt készült el Japán egyik legismertebb építménye az Akashi Kaikyohíd, amely 1991 méterrel máig a leghosszabb fesztávolságú híd. A Kobe városában található híd felépítése közlekedési és szállítási szempontból is kulcsfontosságú volt a japánok számára.

Korábban kompokkal oldották meg a két part között a közlekedést, ám egy 168 fő halálát követelő kompbalesetet követő társadalmi elégedetlenség a híd terveinek kidolgozására sarkallta a kormányt.

Az első tervekben közúti és vasúti pályát is terveztek a hídra, ám a kivitelezés kezdeti szakaszában építészetileg nehezen megvalósíthatónak ítélték és letettek a vasúti pálya megépítéséről. A hat sávos közúttal ellátott hidat 12 évnyi megfeszített munkát követően adták át a forgalomnak.

A híd alatt egy nemzetközi hajózási útvonal húzódik, a földrajzi adottságokon túl ezért is volt szükséges a nagy fesztávolság megvalósítása. Az eredetileg 1990 méteresre tervezett távolság az átadás előtt egy évvel módosult, méghozzá nem mindennapi módon.

A várost olyan erős földrengés rázta meg, hogy a műholdas mérések szerint a két talapzat egy méterrel távolabb került egymástól, nem kis fejtörést és aggodalmat okozva ezzel az építőknek. A szerkezet azonban azóta is ellenállt már kisebb földmozgásoknak, a tervezők szerint egy a Richter-skála szerinti 8,5-ös erősségű földrengést is kibírna.

A kivitelezés akkori árakon 5 milliárd dollárt emésztett fel, az átkelésért a mai napig 20 dollár hídpénzt kell fizetni az autósoknak, így napi 23 ezer autóval számolva a bruházás várhatóan harminc év alatt térül meg.


A kínai Xihoumen híd
Az 1650 méteres fesztávolságával a világ második leghosszabb függőhídját tavaly decemberben adták át Kínában. A Xihoumen híd egy öt hídból álló építési program része, mely egy part menti szigetcsoportot köt össze a szárazfölddel.

A kínaiak tervei között több olyan híd építése is szerepel, amely nagyobb fesztávolsággal rendelkezik, ha sikerül őket megépíteni, akkor az Akashi Kaikyo rekordját is rövidesen átadhatják a múltnak.

Az első szerencsés autós 2007. december 16-án hajthatott keresztül a Xioumen hídon, januártól azonban már átadták a szerkezetet a forgalomnak.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)


A dán Nagy-Belt híd
A dobogó legalsó fokán egy európai építmény található, a Dániában található 1624 méteres fesztávolságú Nagy-Belt híd. A dán szigetet a szárazfölddel összekötő mindösszesen 6790 méteres híd felépítésével megélénkült a forgalom a sziget és a szárazföld között.

A szállítást korábban több mint egy évszázadon át kompokkal oldották meg, az átadást követően azonban ez a közlekedési mód szükségtelenné vált.

A tervek hosszú előkészületek után 1986-ban készültek el, mely szerint a közúti közlekedést a hídon a vasúti szállítást pedig - a keleti szakaszon - alagúton keresztül oldották meg. A milliárdokat felemésztő vállalkozás Dánia történetének legnagyobb építkezése lett. Az első vonat 1997-ben száguldhatott keresztül az alagúton, az autósok egy évvel később vehették birtokba a hidat.

A korábban komppal egy-másfél órás utazási idő a híd átadását követően 10-15 percre csökkent, a forgalom pedig megháromszorozódott. A híd 65 méterrel magasodik a tenger fölé, ezzel nem akadályozza a vízi közlekedést a hajók számára. Az autósok 29 eurós (7 ezer forint) költség ellenében hajthatnak keresztül a hídon.

Az építkezés során összesen közel ötszáz személyi sérüléssel járó munkahelyi balesetet regisztráltak, hét munkás életét vesztette a kivitelezés során. A kedvezőtlen időjárási körülmények következtében már több hajó is a pilléreknek ütközött, de ezek nem okoztak szerkezeti sérülést a hídon.


Az amerikai Golden Gate híd
Ma már csak a kilencedik a listán, de talán a világ leghíresebb függőhídja az amerikai Golden Gate híd, melyet az 1937-es átadását követően csak több mint egy negyed évszázaddal később tudtak túlszárnyalni. Az impozáns alkotás a Csendes Óceánt és a San Franciscói öblöt elválasztó szoros felett ível át.

Az 1280 méteres fesztávolságú híd kábelei több mint 25 ezer huzalból állnak és egyenként mintegy 11 ezer tonnát nyomnak. Az építkezés költsége (akkori áron 75 millió dollár) 34 év alatt térült meg, ami a hidak esetében gyorsnak számít. A Golden Gate híd fennállása során átvészelt már egy 7,1-es erősségű földrengést és több szélvihart is.

A lenyűgöző építészeti vállalkozások jelentősen megváltoztatták környezetük látképét és mindemellett fejlődést és fellendülést is hoztak városukra, országukra (A képek forrása: longest-bridges.com).

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2022. augusztus 19. 18:24
Az állami tévécsatorna januárban megújult msora az ünnepi hétvégén folytatódik.
Buxelliott  |  2022. augusztus 19. 07:59
 Szépen megindult az árfolyam a célzóna irányába, lehet a tervezettnél korábban éri el a jelzet...
Holdblog  |  2022. augusztus 19. 06:01
A hoki, a juharszirup és az elképeszt természeti kincsek után lassan a szuperélhet nagyvárosok is fe...
MNB Intézet  |  2022. augusztus 17. 09:31
Kicsi az esélye, hogy jelents pénzügyi felfordulás indul el Kínában a mostani jelzáloghitelpiaci pro...
Nagy siker a közösségépítő agrárprogram: így fogadhatsz Te is örökbe egy birsalmafát

Hatalmas siker a birsalmafa-örökbefogadó program, az a cél pedig, hogy közösséget építsenek, egyre inkább beérni látszik.

Semmit nem ér csak az ötlet: sok magyar így rontja el az esélyeit arra, hogy a saját főnöke lehessen

Sokakat vonz az, hogy a saját főnöke legyen, ráadásul többen éreztük már úgy, hogy olyan ötlettel rukkoltunk elő, ami tényleg felpörgetné a piacot.

Alapvető hibákon úszik el a magyarok pénze: erre figyelj, ha nem akarsz legatyásodni

A mostani gazdasági helyzetbe szinte bármit megtennénk, hogy spóroljunk, azonban sokan tapasztalhatják azt, hogy hiába igyekeznek, még így is elfolyik a pénz a bankszámlájukról.

Ilyet még nem láttál: így adnák ki a magyar gyerekek kedvenc könyvét újra

Közösségi finanszírozással adnák ki újra a 2012-es év gyerekkönyvét, a Dobozvárost.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. augusztus 20. szombat
István
33. hét
KONFERENCIA
Tovább
Portfolio Future of Finance 2022
Októberben jön a magyar pénzügyi szakma nagy találkozója.
Energy Investment Forum 2022 - A MEKH szakmai támogatásával
Válság kontra klímacélok? Lesz miről beszélni az Energy Investment Forum-on!
Private Health Forum 2022
A hazai magánegészségügy legkiemelkedőbb konferenciája.
EZT OLVASTAD MÁR?