A Pénzcentrum 2025. július 27.-i hírösszefoglalója, deviza árfolyamai, a ötöslottó nyerőszámai, heti akciók és várható időjárás egy helyen!

Megszólalt Vitézy Dávid a a kormány hivatalos oldalán közzétett nemzetközi megállapodás tervezet kapcsán, amely alapján az Egyesült Arab Emírségekből érkező befektetők terveznek egy Dubaj-szerű negyedet építeni Rákosrendezőn. A közlekedési szakértő a közösségi médiában osztotta meg 9 oldalas szakmai véleményét, melynek címzettje Lázár János, miniszter.
Ahogy erről már korábban mi is beszámoltunk a kormány hivatalos oldalán közzétették azon nemzetközi megállapodás tervezetét, amely alapján az Egyesült Arab Emírségekből érkező befektetők terveznek egy Dubaj-szerű negyedet építeni Rákosrendezőn, egy 220-240 méter magas felhőkarcolóval. A tervezet szerint a magyar kormány a 130 hektáros területet közbeszerzés vagy versenyeztetés nélkül értékesítené a dubaji vállalkozónak, akivel egyúttal stratégiai megállapodást is kötne, a projektet pedig nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítené.
A projektről kiderült, hogy a kormány több vállalást is tett, úgy mint például, hogy megvalósítja a projekt megvalósításához szükséges állami infrastrukturális fejlesztéseket, azaz: létrehoz egy gyalogos felüljárót, egy vasút feletti közúti felüljárót, fejleszti a vasúti pályát és be is fedi azt, hogy felette egy park kialakítható legyen, meghosszabbítja az M1 -es metrót, végül kerékpár- és gyalogutat épít. Ehhez pedig összesen 800 millió eurós (303,5 milliárd forint) forrást is biztosít.
A beruházás sokakban indulatokat ébresztette, többek között Vitézy Dávid közgazdász, közlekedési és város-mobilitási szakértő is felháborodását fejezte ki, a közösségi médiában és hivatalos úton is.
Mi épülne Rákosrendezőn és miért lenne jó a városnak? Mit kap egy ekkora beruházásért Budapest?
- kezdi a posztot a szakértő, majd röviden összegezte a beruházás lényegét. A poszt alatti első kommentben pedig csatolva közzé tette a 9 oldalas részletes szakmai véleményét a témában.
A szakmai vélemény
A levelet Lázár János, miniszernek címezte személyesen és az elején magának a beruházásnak az eddig ismert paramétereit mutatta be a közgazdász, majd ezt követően tért át a szakmai elemzésére. Az első pontban azzal kapcsolatban fejezi ki aggályait, hogy a nyilvánosságra kerülő tervezetből egyáltalán nem derül ki, hogy pontosan milyen funkciót látna el az oda épülő Dubaj-szerű negyed. A levélben így fogalmaz Vitézy Dávid:
A nemzetközi szerződés ma semmilyen funkciót nem ír elő és semmit nem is zár ki, bármi épülhet ide, akár egy, a belvárosi kiskereskedelem további leépülését okozó óriás pláza is.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- áll a levélben. Valamint azt is hozzáteszi, hogy Budapestnek nagyon is szüksége lenne arra a zöld területre, ahol lakások és munkahelyek is épülhetnének. A következő pontban kifejti, hogy önmagában az, hogy az állam köt beruházásokat külföldi cégekkel a főváros kikérése nélkül nem egy az EU-ban bevett gyakorlat, és az anyagi megvalósítással kapcsolatban is kételyeit fejti ki. Ezt a területet véleménye szerint elsősorban vagy
- közpark létrehozására,
- megfizethető új lakások építésére,
- kulturális közintézmény építésére vagy
- oktatási, szociális vagy egészségügyi intézmény létesítésére kéne felhasználni.
A levélben részletesen kitér arra is, hogy a kormány által tett vállalások (gyalogos felüljáró kiépítése, repülőtéri kisvasút kiépítése stb.) nem racionálisan kivitelezhetőek. Az összes vállalás tekintetében megjegyzi, hogy olyan mértékű átalakításokra lenne szükség a városban, amelyből arra lehet következtetni, hogy a terület kihasználtsága inkább az autós forgalomra fog hagyatkozni. Az pedig semmikép nem lehet cél.
Zárásként pedig azt összegzi a közgazdász és közlekedési szakértő, hogy jelenleg a tervezeten sehol nincsen végleges vagy rész határidő sem megadva a beruházásra, ami szintén nem túl bizalomgerjesztő.
Vitézy Dávid teljes szakmai véleményét ide kattintva olvashatod.
Címlapkép forrása: MTI/MTVA

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


