4 °C Budapest
Íme Vitézy Dávid levele Lázár Jánosnak: na ezért nagyon nem mindegy, mi épül Rákosrendezőn

Íme Vitézy Dávid levele Lázár Jánosnak: na ezért nagyon nem mindegy, mi épül Rákosrendezőn

2024. január 19. 19:33

Megszólalt Vitézy Dávid a a kormány hivatalos oldalán közzétett nemzetközi megállapodás tervezet kapcsán, amely alapján az Egyesült Arab Emírségekből érkező befektetők terveznek egy Dubaj-szerű negyedet építeni Rákosrendezőn. A közlekedési szakértő a közösségi médiában osztotta meg 9 oldalas szakmai véleményét, melynek címzettje Lázár János, miniszter. 

Ahogy erről már korábban mi is beszámoltunk a kormány hivatalos oldalán közzétették azon nemzetközi megállapodás tervezetét, amely alapján az Egyesült Arab Emírségekből érkező befektetők terveznek egy Dubaj-szerű negyedet építeni Rákosrendezőn, egy 220-240 méter magas felhőkarcolóval. A tervezet szerint a magyar kormány a 130 hektáros területet közbeszerzés vagy versenyeztetés nélkül értékesítené a dubaji vállalkozónak, akivel egyúttal stratégiai megállapodást is kötne, a projektet pedig nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítené.

A projektről kiderült, hogy a kormány több vállalást is tett, úgy mint például, hogy megvalósítja a projekt megvalósításához szükséges állami infrastrukturális fejlesztéseket, azaz: létrehoz egy gyalogos felüljárót, egy vasút feletti közúti felüljárót, fejleszti a vasúti pályát és be is fedi azt, hogy felette egy park kialakítható legyen, meghosszabbítja az M1 -es metrót, végül kerékpár- és gyalogutat épít. Ehhez pedig összesen 800 millió eurós (303,5 milliárd forint) forrást is biztosít. 

A beruházás sokakban indulatokat ébresztette, többek között Vitézy Dávid közgazdász, közlekedési és város-mobilitási szakértő is felháborodását fejezte ki, a közösségi médiában és hivatalos úton is. 

Mi épülne Rákosrendezőn és miért lenne jó a városnak? Mit kap egy ekkora beruházásért Budapest?

- kezdi a posztot a szakértő, majd röviden összegezte a beruházás lényegét. A poszt alatti első kommentben pedig csatolva közzé tette a 9 oldalas részletes szakmai véleményét a témában. 

A szakmai vélemény

A levelet Lázár János, miniszernek címezte személyesen és az elején magának a beruházásnak az eddig ismert paramétereit mutatta be a közgazdász, majd ezt követően tért át a szakmai elemzésére. Az első pontban azzal kapcsolatban fejezi ki aggályait, hogy a nyilvánosságra kerülő tervezetből egyáltalán nem derül ki, hogy pontosan milyen funkciót látna el az oda épülő Dubaj-szerű negyed. A levélben így fogalmaz Vitézy Dávid: 

A nemzetközi szerződés ma semmilyen funkciót nem ír elő és semmit nem is zár ki, bármi épülhet ide, akár egy, a belvárosi kiskereskedelem további leépülését okozó óriás pláza is. 

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

- áll a levélben. Valamint azt is hozzáteszi, hogy Budapestnek nagyon is szüksége lenne arra a zöld területre, ahol lakások és munkahelyek is épülhetnének. A következő pontban kifejti, hogy önmagában az, hogy az állam köt beruházásokat külföldi cégekkel a főváros kikérése nélkül nem egy az EU-ban bevett gyakorlat, és az anyagi megvalósítással kapcsolatban is kételyeit fejti ki. Ezt a területet véleménye szerint elsősorban vagy

  • közpark létrehozására,
  • megfizethető új lakások építésére, 
  • kulturális közintézmény építésére vagy
  • oktatási, szociális vagy egészségügyi intézmény létesítésére kéne felhasználni. 

A levélben részletesen kitér arra is, hogy a kormány által tett vállalások (gyalogos felüljáró kiépítése, repülőtéri kisvasút kiépítése stb.) nem racionálisan kivitelezhetőek. Az összes vállalás tekintetében megjegyzi, hogy olyan mértékű átalakításokra lenne szükség a városban, amelyből arra lehet következtetni, hogy a terület kihasználtsága inkább az autós forgalomra fog hagyatkozni. Az pedig semmikép nem lehet cél. 

Zárásként pedig azt összegzi a közgazdász és közlekedési szakértő, hogy jelenleg a tervezeten sehol nincsen végleges vagy rész határidő sem megadva a beruházásra, ami szintén nem túl bizalomgerjesztő. 

Vitézy Dávid teljes szakmai véleményét ide kattintva olvashatod. 

Címlapkép forrása: MTI/MTVA

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2025. december 22. 18:14
Kiderült, mikor debütál az RTL új realityje, a Budapest Luxe, amely a Netflixen futó Making It in Ma...
MNB Intézet  |  2025. december 22. 16:07
A mesterséges intelligencia körüli hype áldozata lett az akadémiai integritás: egy szenzációsnak tűn...
Bankmonitor  |  2025. december 22. 13:45
Megjelent a jogszabály a 2026-os nyugdíjemelésről és a tizennegyedik havi nyugdíjról. De mégis mekko...
Holdblog  |  2025. december 22. 09:47
Móricz Dániel, a HOLD befektetési igazgatója szerint az év sztorija az, hogy a dollár - amely klassz...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 23. kedd
Viktória
52. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. december 22. 19:29