Péntektől a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi ára is csökken, előbbi bruttó 3 forinttal, míg a gázolajért a kutak bruttó 6 forinttal fognak kevesebbet fizetni.
Már csak pár napot kell aludni és jön az augusztus 20-i hosszú hétvége. Ilyenkor rengeteg család kel útra - jellemzően autóval -, sokan átlépik az országhatárt is. Mivel a kassza jellemzően véges, így nagyon nem mindegy, hol tankolunk. A Pénzcentrum mutatja a részleteket.
Már csak pár napot kell aludni és jön az augusztus 20-i, várva várt négy napos hosszú hétvége. Ilyenkor, ahogy az lenni szokott a legtöbb magyar család útnak indul; az ünnepek és a hozzájuk kapcsolódó hosszú hétvégék ugyanis a magyarok utazási szokásaiban rendkívül fontos szerepet játszanak.
A Magyar Turizmus Zrt. korábbi kutatása szerint a megkérdezettek harmada a legszívesebben az augusztus 20-i ünnep alkalmával, harmada húsvétkor, negyede pünkösdkor utazik el családjával, barátaival. Ezen kívül népszerű még az október 23-ához kapcsolódó hosszú hétvége és a szilveszteri időszak is.
Habár a legtöbben belföldön maradnak - felkeresik a rokonokat, lemennek a Balatonra, kirándulnak, vagy betérnek egy hazai wellness szállóba -, sokan zárják a nyarat külföldi pihenéssel is. Mivel a legtöbb család a szállást már jó előre lefoglalta - és egy részét vagy akár az egészet ki is fizette -, illetve a költőpénzzel is számolt, így főként az útiköltség kalkulálása marad - főként az állandóan változó üzemanyagár miatt - az utolsó pillanatra. A legtöbben pedig autóval utaznak.
Belföldi utazás esetén egyszerű a számítás: egy 10 literes átlagfogyasztású autónál 100 kilométernyi megtett út a mostani gázolaj és benzinárak mellett körülbelül 3600 forintos átlagköltséget jelent, azaz egy oda-vissza 400 kilométeres kocsikázás esetében közel 14,5 ezer forinttal kell számolnunk Magyarországon. Ehhez jön hozzá a tíznapos autópálya matrica (ha nincs megfelelő megyei matricánk, akár több is) 2975 forintos költsége, ha fizetős útszakaszokat is igénybe szeretnénk venni.
Külföldi utazás esetén azonban már nagyon más a helyzet: egyrészt jelentősen eltér az egyes európai országokban tapasztalható üzemanyagár, illetve nem árt számolni az esetleges árfolyamveszteséggel, illetve kártyás fizetés esetén a tranzakció egyéb költségeivel is (utóbbiról érdemes bankunknál érdeklődni). Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy egy akár 1-2 ezer kilométeres autós utazáson melyik országban tankolunk.
Nézzünk egy példát: a magyar családok előszeretettel választják üdülésük helyszínéül a horvát tengerpartot - sokan utaznak például a Kvarner-öböl partján fekvő Fiume városába. Fiume a horvát-magyar határtól (Letenye) számítva ~270 km, tehát oda-vissza ~550 km. Ha ügyesek vagyunk, ez a táv egy tank üzemanyaggal megoldható (rosszabb esetben pedig csak minimális mennyiséget kell rátöltenünk).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ez azért lehet jó megoldás, hiszen Horvátországban jó 60 forinttal drágább a 95-ös literenkénti átlagára. Ez pedig egy teli tank üzemanyagnál több ezer forintot is jelenthet. Ebben az esetben tehát nem árt még odafelé, a magyar oldalon megtankolni és visszafelé is ugyanígy járni el. Arra azért figyeljünk, hogy ne az utolsó magyar kúthoz térjünk be, hiszen itt is igaz, hogy a kutak árképzésében jelentős különbségek vannak. Inkább nézzünk utána például a "holtankoljak" árösszehasonlító portálon.
Na persze az sem mindegy, hogy vezetünk. A körültekintő tankolás mellett ugyanis a legtöbbet úgy takaríthatjuk meg, ha az elhasznált üzemanyag mennyiségét csökkentjük. Persze nem úgy, hogy el sem indulunk otthonról. A Pénzcentrum a következő rutinok alkalmazását javasolja:
- Az egyik legfontosabb, hogy mindig gondoljuk át és városon belül is tervezzük meg az útvonalat, hogy ne tegyünk felesleges kitérőket, kerülőket, és lehetőség szerint a kisebb forgalommal, kevesebb várakozással bíró utakat válasszuk.
- Vegyük fel a forgalom tempóját, tartsuk a megfelelő sebességet, válasszuk meg optimálisan a sebességfokozatot és kerüljük a hirtelen, hosszantartó kigyorsításokat, illetve a sűrű fékezéseket. Ha betartjuk a követési távolságot, nem kell olyan gyakran fékeznünk, nem használjuk annyit a kuplungot. A hosszabb várakozásoknál kapcsoljuk ki a motort. Ha ezekre odafigyelünk, egy út során akár 20 százalékkal is csökkenthetjük a felhasznált üzemanyag mennyiségét.
- Igyekezzünk minél többet használni a motorféket, hiszen ilyenkor a korszerű gépkocsik teljesen leállítják az üzemanyag befecskendezését, ezért motorfék üzemmódban 0 a fogyasztás. Ha például már előre látjuk, hogy piros a lámpa és nincs szükség hirtelen fékezésre, vegyük le a lábunkat a gázpedálról, hogy a motorfék segítse a fékezést.
- Mielőtt elindulunk, ellenőrizzük a kerekek nyomását, ugyanis a túl puha gumik növelik a gördülési ellenállást, nagymértékben hozzájárulva ezzel a fogyasztás növekedéséhez. A megfelelő keréknyomással akár 2-3 százalékos üzemanyag megtakarítást is elérhetünk.
- Csökkentsük az összsúlyt és a légellenállást. Mindig csak a szükséges tárgyakat vigyük magunkkal és kerüljük a fölösleges holmik fuvarozását, mivel a gépkocsin kívül felszerelt tartozékok a fokozott légellenállás miatt akár 18 százalékos fogyasztásnövekedéshez is vezethetnek. Ha nincs rájuk szükség, szereljük le a csomag- vagy biciklitartókat. 80 km/h sebességnél a tetőcsomagtartó 0,7 literrel, a tetőn szállított kerékpár pedig akár 3 literrel is megnövelheti a 100 kilométerre vetített fogyasztást.
- A gyártó által előírt időközönként nézessük át autónkat, hogy fenntartsuk a motor hatékonyságát. Cseréljük a gyertyákat, a szűrőket, illetve a kopó alkatrészeket, így a hatásfok javulásával akár 15 százalékos benzin- vagy gázolaj plusz költségtől mentesülhetünk.
- Az ablakfűtés/hűtés funkció mérséklésével is spórolhatunk az üzemanyagon, éppen ezért tartsuk a lehető legtisztábban az ablakokat, mert akkor nem párásodnak be olyan könnyen, és nem kell olyan gyakran bekapcsolni az üzemanyagot faló fűtést vagy a légkondicionálót.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Rafah ellen készül Izrael
- Az uniós értékek magyarországi helyzetéről fogadott el állásfoglalást az EP
- Fontos intézkedést vont vissza az NMHH szinte mindenhol
- Két hét alatt 12,5 kilósra nőtt a szegedi „csöppség” – videó
- Sikeres éve volt a MBH Jelzálogbanknak
- Fegyelmi eljárás indult a Ferencváros bajnoki címét ünneplő szurkolók miatt