A felnőttjegy ára 500 forinttal emelkedik, de az eddigieknél több kedvezményes árú belépőt lehet igénybe venni.
Így győzik le a horror üzemanyagárakat az élelmes magyarok: sokan váltottak, a számok nem hazudnak
Ahogy nőttek a megélhetési költségek, úgy választotta egyre több magyar a helyi és a helyközi közlekedést: a vonatokon egy év alatt több mint 6 millióval nőt az utasszám, a buszokat 10 millióval több utas választotta 2022 harmadik negyedévében, mint egy évvel korábban. Budapesten is hasonló a trend, egy év alatt több mint 60 millióval növekedett az utasok száma a tömegközlekedésben. Kérdés, mit hozhat a trendekbe a májusban érkező Orbán-bérlet: ugyanis, mint kiszámoltuk, nem biztos, hogy minden spórolást jelent, sőt, lesz, aki bukik is rajta.
Ahogy a megélhetési költségek emelkedésnek indultak, úgy választotta egyre több magyar a tömegközlekedést - derült ki a KSH adataiból. 2022 harmadik negyedévében több mint 35,6 millió ember utazott a belföldi vonatokon, miközben egy évvel korábban ez csak kevesebb mint 29 millió fő volt. Az utasok száma 2021 eleje óta minden egyes negyedévben nőtt, magyarul egyre többen választhatták autó helyett a vasúti közlekedést.
Hasonló növekedés figyelhető meg a buszoknál, amelyeken ebben az időszakban 91,2 millióan utaztak, miközben egy évvel korábban még bő 10 millió fővel kevesebben. Az utasszámok alakulása ugyanakkor nem olyan lineális, mint a vonatok esetében, a második és a harmadik negyedév között csökkenés figyelhető meg.
És ezekben az adatokban még nem jelenik meg a benzinárstop kivezetése, hiszen június és szeptember között még bőven 480 forint volt a hatósági literár - és a rezsiemelés is csak részben hathatott a lakosság megélhetésére ebben az időszakban.
Viszont az inflációt már keményen érezhették az emberek, pont ekkor kezdett igazán száguldani a drágulás:
júniusban még csak valamivel több mint 11 százalékos volt az infláció (akkor borzongtunk, ma már visszasírjuk), ami szeptemberre felkúszott 20 százalék fölé.
Az is közrejátszhatott a növekedésben, hogy ősztől durván megemelték a parkolási díjakat Budapesten: a számtalan zónából kreáltak négyet, a belvárostól kifelé haladva ezen zónák tarifája 600, 450, 300 és 200 forint lett óránként. Azaz egy-egy ingázónak több ezer forintba kerülhet naponta, ha közel akar megállni a munkahelyéhez.
Ami a pesti adatokat illeti: egy év alatt több mint 25 millióval nőtt a busszal utazók száma, a villamosokra 14 millióval többen szálltak fel, mint 2021 harmadik negyedévében, a metrókon pedig 10 millió fővel többen utaztak.
Összességében egy év alatt több mint 60 millióval többen választották Budapesten a tömegközlekedést.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Kíváncsian várjuk a negyedik negyedévre vonatkozó adatokat, amikor a lakosság már megérezte a rezsiemelést, és elkezdhetett például a közlekedésen spórolni. Mivel a benzinárstopot csak december elején vezették ki, így annak a hatásait még nem érezhetjük az utolsó negyedév adataiban sem.
Mennyit segíthet az Orbán-bérlet?
Orbán Viktor 24. évértékelő beszédében 2023. február 18-ánjelentette be, hogy május 1-től életbe lépnek az úgynevezett Vármegyebérletek és úgynevezett Országbérlet is lesz. Ezekkel a MÁV-START, a VOLÁNBUSZ, a MÁV-HÉV és a GYSEV helyközi járatait korlátlanul használhatják majd az utazók. 30 napon át lesznek érvényesek: a teljesárú Vármegyebérlet 9450 forintba fog kerülni, míg az Országbérlet 18900 forintba. Mindkettőt a tanulók 90 százalékos kedvezménnyel vehetik majd igénybe.
Ám nem biztos, hogy az intézkedés olyan jó lesz, mint az eredeti, Németországban bevezetett rendszer: a helyi közlekedésre ugyanis nem vonatkoznak majd a bérletek, a helyköteles járatokon és az első osztályon sem lehet majd használni őket. Korábban Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke arról beszélt, szakmai intézkedés szerinte akkor lett volna, ha a helyi, városi közlekedési rendszereket is bevonják a szisztéma, ahogy az Németországban is történt.
A német országbérlet szintén májustól lesz elérhető, 49 euróba, azaz kb. 19 ezer forintba kerül (kb. mint a hazai változat), ám az midnen közlekedési eszközre érvényes lesz.
Mint azt a Pénzcentrum korábban kiszámolta, az átlagos dolgozóknak sem feltétlenül jelent spórolást az új rendszer: ugye, a törvény szerint a munkáltatónak a 30 napos bérlet árát 86 százalékban meg kell térítenie. Így Vármegyebérlet esetében mintegy 1300, Országbérlettel kicsivel több mint 2600 forint saját költségen tudnak utazni az alkalmazottak.
Számításunk szerint ha valaki eddig kizárólag az adott vármegyében ingázott, és az útja 5 kilométeren belül volt, akkor az új típussal bukni fog. 10 kilométernél nagyjából hasonló összeggel kalkulálhatnak az utasok, mint most, felette viszont már sok maradhat az ingázók zsebében.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Idén már a Covid-árvákat segítő Regőczi Alapítványnak is felajánlhatjuk adónk egy százalékát
- A magyar női jégkorong válogatott visszajutott az elitbe
- Átadták a Fonogram-díjakat
- Meglepően sok gyógyszerfüggő van Csehországban, rengeteg a depressziós gyerek is
- Egyenlített a Miskolc az alsóházi párharcban
- Vereségsorozata után javított a Paks