Emelkedő forgalom mellett erősödött a héten a BÉT részvényindexe, a BUX 67 039,30 pont zárt pénteken, 1994,24 ponttal, 3,07 százalékkal magasabban az egy héttel korábbinál.
A következő évek-évtizedek egyik fontos trendje lehet világszerte az elektromos autózás terjedése. Az előrejelzések komoly felfutással számolnak a piacon. Ezt több dolog is támogatja, egyrészt keresleti oldalról, másrészt a szabályozók részéről. Az tehát biztos, hogy az elektromos autózásé a jövő, és ezzel keresni is lehet.
Az elektromos hajtású járművek elsődleges felvevőpiaca jelenleg Európa, és ez a következő években is így marad. Jelenleg globálisan 3,8 százalékos az elektromos járművek részaránya - a magasabb, 10 százalékos európai érték a becslések szerint 2021-ben akár 16 százalékra is emelkedhet.
A piac egyik fő hajtóerejét a szabályozói korlátozások és ösztönzők jelentik: egyre több uniós ország támogatja anyagilag is az elektromos járművek beszerzését. Sok országban a kedvezmény eléri a 20-30 százalékot is az autók árában, ami több ezer eurós ösztönzést jelent. Németországban például 3-5 ezer euróval lehet olcsóbb egy elektromos autó az állami támogatásnak köszönhetően.
Emellett vannak országok, ahol adókedvezménnyel, a regisztrációs adó, vagy az ÁFA elengedésével ösztönzik az ilyen járművek vásárlását. A legtöbb országban ezek az intézkedések 2025-ig hatályban lesznek a jelenlegi tervek szerint. Európában a becslések szerint 2030-ban már több mint 7 millió elektromos járművet adhatnak el, és az összes autó 42 százaléka már alternatív hajtású lehet.
Elektromos autók Európán kívül
Kínában egyelőre arányaiban kisebb az állami támogatás, ennek ellenére szintén jelentős növekedés elé néz a piac: az új eladások arányában már közelít 10 százalékhoz az elektromos járművek részesedése. Ráadásul ott a másik oldalról hatna a kormányzat, a tervek szerint 2025-re 4 literben maximálnák az új autók fogyasztását száz kilométerenként, ez szintén az elektromos és hibrid járművek felé terelheti a gyártókat.
Az USA-ban egyelőre jóval kisebb a villamosítási láz, ott adókedvezménnyel számolhatnak a vásárlók, ugyanakkor a várakozások szerint a Biden-kormányzat ismét szigorít majd a környezetvédelmi szabályokon, ami élénkítheti a piacot
- hívja fel a figyelmet az Aegon Alapkezelő.
Harc a piacokért
Európában a tavalyi első féléves eladások alapján a Renault vezeti a piacot, a Zoe modelljéből adtak el a legtöbbet, utána rögtön következik a Tesla Model 3, majd a Volkswagen e-Golf. Kínában a BYD mögött szintén a Tesla áll a piac második helyén, míg Amerikában egyértelműen letarolja a piacot Elon Musk cége.
Az elektromos járműveknél jelenleg a gyártási költségek 20-25 százaléka kapcsolódik az akkumulátorokhoz. Ezek ára az utóbbi években jelentősen csökkent, de még mindig nem érte el azt a szintet, melynél a gyártási költség eléri a hagyományos járművekét - erre a becslések szerint 2023-ban kerülhet sor.
Az átállás kockázata
"A felvázolt trendek tehát egyértelműek: a világ az elektromos autózás felé halad, várhatóan növekvő ütemben, és a piac ezt megfelelően jutalmazza is" - emeli ki az Aegon Alapkezelő. Ehhez elég rápillantani az úttörő Tesla árfolyamára, amely tavaly mintegy megkilencszerezte értékét, de hasonló trend mutatkozott meg a hagyományos autógyártók közül az elektromos autózás iránt elkötelezett Volkswagen esetében is, mely törzsrészvényeinek idei teljesítménye megközelíti a 80%-ot.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az új technológia azonban nem jön ingyen, jelentős tőkét kell megmozgatniuk azoknak az autógyártóknak, amelyek versenyképesek szeretnének lenni a megújuló környezetben, hiszen az akkumulátorok megjelenésével alapjaiban kell újratervezni az autókat. Számos vállalat fejleszt például saját elektromos autó-platformot, melyre a későbbiekben költséghatékonyan építhető számos modell.
A beruházások relatív mértékét jól szemlélteti a Capex/Sales mutatószám, amely az értékesítés arányában mutatja meg a beruházásokat. Az Aegon Alapkezelő három „klasszikus” autógyártó esetében vizsgálta meg, hogyan alakultak a mutató értékei az elmúlt évtizedben, illetve mik a közeljövő trendjei:
- A Volkswagen esetében a mutató 2010-2019 közötti értékeinek átlaga 5,62% volt, míg a 2021-es évre 7,9%, 2022-re pedig 6,8% az elemzők várakozása.
- A Daimler esetében az évtized átlaga 4% volt, szemben a 2021-re várt 5,4%-os, 2022-re pedig 5,3%-os értékkel.
- A kedvelt elektromos kisautó, a Zoe gyártója esetében a számok még inkább magukért beszélnek. A Renault évtizedes évi átlaga 4,4% volt, míg 2021-re már 7,6%-ot, illetve 2022-re 7%-ot várnak az elemzők.
"Fontos kiemelni, hogy a beruházások nem csak relatív, hanem abszolút értelemben is meredeken emelkednek. Az átállás tehát a károsanyag-kibocsátás csökkentésén túl a vállalatok eredményességét hosszabb távon is érintheti" - teszik hozzá a befektetési szakemberek. Az említett tények ismeretében így felmerül a kérdés, hogy a beruházások megnövekedett összege mikor térülhet meg az elektromos autók piacán, ahol
- egyelőre a hagyományos autók előállítási költségei jelentősen alacsonyabbak, és ez várhatóan a következő 2-3 évben még így is marad;
- az értékesítés darabszámai erősen köthetők az állami támogatások mértékéhez;
- erős árverseny van a gyártók között annak érdekében, hogy ne csupán a prémium árkategóriában kínáljanak alternatívát a gyártók.
További kockázat, hogy a támogató kormányzati kiadások mértéke az elektromos autók térnyerésével szintén meredeken nőhet, így az végső soron közvetve vagy közvetlenül az adófizetői terhek növekedését is eredményezheti. A felsorolt következmények az egyre szigorodó európai uniós flottaszintű kibocsátási kvótákon keresztül előbb-utóbb várhatóan minden autógyártót érinteni fognak, így
a környezetünk élhetőbbé, zöldebbé tétele egyben az autóipar egészének reformációjához is vezethet.
Hogyan profitálhatunk a trendekből?
Az elektromos autózás terjedésével persze pénzt is lehet keresni - hívja fel a figyelmet az Aegon Alapkezelő. "Portfóliómenedzsereink elsősorban olyan vállalatokat preferálnak, amelyek mind a strukturális, mind a ciklikus növekedésből részesedni tudnak" - emelik ki. Hozzáteszik:
A szektorhoz kapcsolódóan jelenleg az akkumulátorok gyártásához szükséges nyersanyagok kitermelőiben, illetve a hagyományos autógyártókban látunk fantáziát.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
- Lisztes Krisztián beállhatott és ezután góllal üzent
- "Döbbenetes, hogy mit látunk itt" - óriási verekedés az NB II-ben, szurkolók és a biztonságiak ütötték egymást
- Mostantól három év börtön fenyegeti a vesztegetésen ért német képviselőket
- A pénzügyminiszter szerint a nyugdíjasok továbbra is számíthatnak a kormányra - a nap hírei
- Súlyos börtönt kapnak a homoszexuálisok Irakban
- Megállíthatatlannak látszik az orosz offenzíva