22 °C Budapest
Egy hét sincs hátra: reformintézkedés jön a magyar bankszámláknál

Egy hét sincs hátra: reformintézkedés jön a magyar bankszámláknál

2016. október 24. 05:45

Egy hét sincs hátra az egyszerűsített bankváltás reformjáig Magyarországon. A Pénzcentrum azonban azonosított néhány problémát, melyek kiküszöböléséig nem várható, hogy tömegek indulnak el egyik banktól a másikhoz. Az egyszerűsített bankváltásról szóló cikksorozatunk befejező részében konkrét példán mutatjuk be, hogyan lehet egy szolgáltatóváltási folyamatot jól szabályozni, ráadásul nem is külföldön, hanem itt, Magyarországon.

A jövő héten új világ jön a magyar bankszektorban. Szombaton ugyanis életbe lép egy augusztusi kormányrendelet, mely tovább hivatott egyszerűsíteni az ügyfelek részére a bankváltás folyamatát. A Pénzcentrum egy banki forrása azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy a változások nem orvosolják a folyamat igazi problémáit.

Látszólag egyébként nincs nagy igény az egyszerűsített bankváltásra. Ahogy a témával foglalkozó előző cikkünkből kiderült, a válaszadó bankoknál százas nagyságrendben fordul csak elő, hogy az egyszerűsített bankváltás előnyeivel élve, egy ügyfél a kiszemelt bankját hatalmazná fel arra, hogy régi bankjától áthozza csoportos beszedési felhatalmazásait, állandó átutalási megbízásait és be is zárja a régi számláját.

KATTINTS! Fontos változás jön a bankszámláknál: több millió ügyfelet érint

A Pénzcentrum úgy értesült, hogy az alacsony ügyfélszám egyik oka, hogy a banki tanácsadók nem ajánlják az egyszerűsített bankváltás folyamatát ügyfeleik részére. Azért nem, mert a folyamat nehézkes, az ügyfelek azonosításán gyakran elcsúszik, valamint a régi bank, tartozásra hivatkozva, gyakran nem is szünteti meg az ügyfél folyószámláját.

Mi is változik mostantól?

Ezekből a problémákból látszólag egyet sem orvosol az az augusztusi kormányrendelet, mely október 29-én, tehát szombaton lép hatályba.

KATTINTS! Kifogáscunamival láncolják magukhoz lakossági ügyfeleiket a bankok

Az egyszerűsített bankváltás folyamatát eddig egy bankszövetségi ajánlás szabályozta, és a folyamat a kormányrendelet életbe lépése után sem változik sokat. Mindemellett a határidők rövidülnek, illetve arra is lesz lehetőség, hogy az új bank értesítse az ügyfél munkaadóját, hogy adott időponttól kezdődően ne a régi, hanem az új számlára utalja az ügyfél fizetését.

A Pénzcentrum banki forrása két pontot jelölt meg a folyamatban, melyek változtatásra szorulnának annak érdekében, hogy a folyamat valóban gördülékennyé váljon. Szerinte fontos lenne, hogy a bankok ne akaszthassák meg a bankváltás folyamatát azért, mert kisebb problémát találnak az azonosító adatokban.

Az új bank ugyanis egy meghatalmazás segítségével jár el a régi banknál az ügyfél nevében. Ennek megfelelően, ha a nála lévő dokumentumon az ügyfél aláírása kissé eltér attól, ami a régi banknál mintaként rögzítve van, akkor fontos lenne, hogy mehessen tovább a folyamat, tehát egy bank, kisebb probléma esetén, ne kérdőjelezhesse meg egy másik bank beazonosítási folyamatának eredményét.

A másik fontos változtatni való pont a szabályozásban az lenne, hogy egy bank ne akaszthassa meg a régi bankszámla bezárását, néhány száz vagy ezer forintos tartozásra hivatkozva. Ezeket az összegeket bőven be lehet hajtani egy ügyféltől akkor is, ha már nem ügyfele az adott banknak, a behajtási csoporton keresztül.

Lenne honnan jó példát venni

Forrásunk állítását alátámasztották egyébként a magyar bankok, Pénzcentrumnak elküldött adatai. Bár nem minden megkérdezett közölt pontos adatot, de a bankok válaszából is az derült ki, hogy nem sokan, évi néhány száz ügyfél él az egyszerűsített bankváltás lehetőségével.

A Budapest Bank és a CIB Bank adatai pedig valóban alacsony, 60 százalék körüli sikerességi rátát mutattak, ami alapján életszerű, hogy egy banki ügyintéző ne is tanácsolja ügyfelének a folyamat megkezdését.

Banki forrásunk arra is felhívta a figyelmünket, hogy a lakossági piacon van olyan szektor, ahol gördülékenyen működik a szolgáltatóváltás, és ez a telekommunikáció. Ott évek óta bárki probléma nélkül viheti magával a telefonszámát egy másik mobilszolgáltatóhoz, így elég lenne az ottani szabályokat lefordítani a bankok nyelvére.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 7,78 százalékos THM-el, és havi 121 083 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a Raiffeisen Banknál 8,4% a THM; az MKB Banknál 8,59%; a CIB Banknál 8,63%,  a Takarékbanknál Banknál pedig 8,77%; míg az Erste Banknál 9,41%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az összehasonlítás már csak azért is indokolt, mert a bankokhoz hasonlóan, a váltás érdekében, ebben az esetben is 

  • az új szolgáltató jár el, 
  • az ügyfél meghatalmazás alapján, 
  • a régi szolgáltatónál.

A Pénzcentrum megkérdezte a három nagy mobilszolgáltatót, hogy mennyire gyakori, hogy egy ügyfél számhordozással együtt váltson mobilszolgáltatót.

Sajnos a mobiltelefon-társaságok a bankoknál kevésbé voltak készségesek az ügyben. Ez utalhat akár nagyobb számokra, valamint a bankszektor szintjét meghaladó piaci versenyre is, de nincs értelme találgatásokba bocsátkozni.

Abban, hogy a két váltási folyamat sikerességi mutatóit mégis össze tudjuk hasonlítani, a Vodafone Sajtóosztálya volt a segítségünkre.

... az általunk, tehát hozzánk indított számhordozási kérelmek több mint 90 százaléka sikerrel zárul

- írták meg nekünk.

Ezt miért nem veszik észre?

Így persze könnyű belátni, hogy mitől működhet jobban a folyamat a telekommunikációs szektorban, mint a bankoknál. 

Egy jól működő, tehát tízből kilencszer megvalósuló váltási folyamatot sokkal inkább fog egy tanácsadó az ügyfelének ajánlani, mint egy tízből négy esetben meghiúsulót.

A Vodafone-tól származó információk alapján egyébként azt láthatjuk, hogy a problémákban is van hasonlóság a bankváltási és a számhordozási folyamat között. Ugyanis, ha egy ügyfél nem jelentette be okmányainak cseréjét a régi szolgáltatójához, akkor az átadó és az átvevő szolgáltatónál tárolt adatok el fognak térni, és emiatt nem fog végbe menni a számhordozás. 

Bár erre csak következtetni tudunk, de 

  • nagy valószínűséggel a telekommunikációs szektorban tapasztalható azonosítási problémák mégsem mérgezik meg a teljes folyamatot, hisz a bankszektorban tapasztalható 60 százalék körüli mutató, esetükben 90 százalékon áll, 
  • így a szabályozónak érdemes lenne a mobilszolgáltatók között létező folyamatok alapján hozzányúlni a bankváltási folyamat szabályaihoz, hogy orovosolja a jelenleg létező problémákat.
Pénzcentrum vélemény
Annak a lehetősége, hogy egy ügyfél könnyen válthasson bankot, mobiltársaságot vagy egyéb szolgáltatót, nem kizárólag önmagában, az ügyfél szabadsága miatt lenne fontos. Könnyű belátni, hogy minél könnyebb szolgáltatót váltani egy adott piacon, annál kisebb nehézség árán tudja egy fogyasztó másik társaság szolgáltatásait igénybe venni, így ez jelentősen fokozhatja a piaci versenyt, lenyomhatja az árakat és az ügyfelek igényeit jobban kielégítő működésre sarkallhatja a piaci szereplőket.

NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MNB Intézet  |  2022. október 6. 11:00
Az orosz-ukrán háború átrendezte az energiapiaci erviszonyokat. Fél, hogy a zöld beruházások az alac...
MEDIA1  |  2022. október 6. 10:52
A Google közzétette az idei év eddigi legfontosabb keresési trendjeit, benne számos érdekességgel.
Kiszámoló  |  2022. október 6. 08:40
Sokan szeretnék tudni, hogy melyik ftési mód az olcsóbb, a villany vagy a gáz. Nem segíti a tájékozó...
Bankmonitor  |  2022. október 6. 07:07
Elképeszt számok jelennek meg arról, hogy mennyivel emelkedhetnek a havi rezsiszámlák idén sztl. A c...
Több ezer magyar szülő rontja el így a gyerekét: vigyázz, nehogy elkövesd ezt a hibát

Mi, magyarok nem vagyunk a toppon, ha pénzügyi tudatosságról van szó, pedig fontos lenne, hogy jó példával járjunk gyermekeink előtt is.

Ismét zsebbe kell nyúlnia a magyar szülőknek: súlyos kiadás vár rájuk a következő hónapokban

Az infláció miatt a szülőknek a zsebpénz politikájukat is át kell gondolniuk, hiszen minden drágul, így bizony a zsebpénzt is emelni kellene.

Ők azok, akik a válságból is profitálnak: keveseknek jön be, de nagyot kaszálnak majd

Pistyur Veronika szerint a válságban erős üzleti tervek is születhetnek, hiszen jobban figyelünk, és reagálunk, mint akkor, ha kényelem van.

Rengeteg magyar kedvenc terméke tűnhet el a boltok polcairól: óriási a baj, ennek nem látni a végét

Papírhiány, munkaerőhiány, az adózási rend változása mind hozzájárul ahhoz, hogy egyre nehezebb kiadni könyveket.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. október 6. csütörtök
Brúnó, Renáta
40. hét
Október 6.
A mosoly világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Portfolio Future of Finance 2022
Pénzügyeink 5, 10 vagy 20 év múlva? Új konferencia ad teljes képet.
EZT OLVASTAD MÁR?