31 °C Budapest
Egy hét sincs hátra: reformintézkedés jön a magyar bankszámláknál

Egy hét sincs hátra: reformintézkedés jön a magyar bankszámláknál

2016. október 24. 05:45

Egy hét sincs hátra az egyszerűsített bankváltás reformjáig Magyarországon. A Pénzcentrum azonban azonosított néhány problémát, melyek kiküszöböléséig nem várható, hogy tömegek indulnak el egyik banktól a másikhoz. Az egyszerűsített bankváltásról szóló cikksorozatunk befejező részében konkrét példán mutatjuk be, hogyan lehet egy szolgáltatóváltási folyamatot jól szabályozni, ráadásul nem is külföldön, hanem itt, Magyarországon.

A jövő héten új világ jön a magyar bankszektorban. Szombaton ugyanis életbe lép egy augusztusi kormányrendelet, mely tovább hivatott egyszerűsíteni az ügyfelek részére a bankváltás folyamatát. A Pénzcentrum egy banki forrása azonban arra hívta fel a figyelmet, hogy a változások nem orvosolják a folyamat igazi problémáit.

Látszólag egyébként nincs nagy igény az egyszerűsített bankváltásra. Ahogy a témával foglalkozó előző cikkünkből kiderült, a válaszadó bankoknál százas nagyságrendben fordul csak elő, hogy az egyszerűsített bankváltás előnyeivel élve, egy ügyfél a kiszemelt bankját hatalmazná fel arra, hogy régi bankjától áthozza csoportos beszedési felhatalmazásait, állandó átutalási megbízásait és be is zárja a régi számláját.

KATTINTS! Fontos változás jön a bankszámláknál: több millió ügyfelet érint

A Pénzcentrum úgy értesült, hogy az alacsony ügyfélszám egyik oka, hogy a banki tanácsadók nem ajánlják az egyszerűsített bankváltás folyamatát ügyfeleik részére. Azért nem, mert a folyamat nehézkes, az ügyfelek azonosításán gyakran elcsúszik, valamint a régi bank, tartozásra hivatkozva, gyakran nem is szünteti meg az ügyfél folyószámláját.

Mi is változik mostantól?

Ezekből a problémákból látszólag egyet sem orvosol az az augusztusi kormányrendelet, mely október 29-én, tehát szombaton lép hatályba.

KATTINTS! Kifogáscunamival láncolják magukhoz lakossági ügyfeleiket a bankok

Az egyszerűsített bankváltás folyamatát eddig egy bankszövetségi ajánlás szabályozta, és a folyamat a kormányrendelet életbe lépése után sem változik sokat. Mindemellett a határidők rövidülnek, illetve arra is lesz lehetőség, hogy az új bank értesítse az ügyfél munkaadóját, hogy adott időponttól kezdődően ne a régi, hanem az új számlára utalja az ügyfél fizetését.

A Pénzcentrum banki forrása két pontot jelölt meg a folyamatban, melyek változtatásra szorulnának annak érdekében, hogy a folyamat valóban gördülékennyé váljon. Szerinte fontos lenne, hogy a bankok ne akaszthassák meg a bankváltás folyamatát azért, mert kisebb problémát találnak az azonosító adatokban.

Az új bank ugyanis egy meghatalmazás segítségével jár el a régi banknál az ügyfél nevében. Ennek megfelelően, ha a nála lévő dokumentumon az ügyfél aláírása kissé eltér attól, ami a régi banknál mintaként rögzítve van, akkor fontos lenne, hogy mehessen tovább a folyamat, tehát egy bank, kisebb probléma esetén, ne kérdőjelezhesse meg egy másik bank beazonosítási folyamatának eredményét.

A másik fontos változtatni való pont a szabályozásban az lenne, hogy egy bank ne akaszthassa meg a régi bankszámla bezárását, néhány száz vagy ezer forintos tartozásra hivatkozva. Ezeket az összegeket bőven be lehet hajtani egy ügyféltől akkor is, ha már nem ügyfele az adott banknak, a behajtási csoporton keresztül.

Lenne honnan jó példát venni

Forrásunk állítását alátámasztották egyébként a magyar bankok, Pénzcentrumnak elküldött adatai. Bár nem minden megkérdezett közölt pontos adatot, de a bankok válaszából is az derült ki, hogy nem sokan, évi néhány száz ügyfél él az egyszerűsített bankváltás lehetőségével.

A Budapest Bank és a CIB Bank adatai pedig valóban alacsony, 60 százalék körüli sikerességi rátát mutattak, ami alapján életszerű, hogy egy banki ügyintéző ne is tanácsolja ügyfelének a folyamat megkezdését.

Banki forrásunk arra is felhívta a figyelmünket, hogy a lakossági piacon van olyan szektor, ahol gördülékenyen működik a szolgáltatóváltás, és ez a telekommunikáció. Ott évek óta bárki probléma nélkül viheti magával a telefonszámát egy másik mobilszolgáltatóhoz, így elég lenne az ottani szabályokat lefordítani a bankok nyelvére.

MOST ÉRHETI MEG IGAZÁN LAKÁST, HÁZAT VENNI!

Ha tervezed, hogy ingatlant vásárolsz, akkor most jött el a Te időd! Egyrészt azért, mert a lakáspiaci mutatók szerint egyértelműen megtört az elmúlt évek brutális áremelkedése. Jelenleg leginkább stagnálnak az árak, de van, ahol már árcsökkenést is tapasztalhatunk. Mindeközben a finanszírozási költségek még rekord alacsony szinten vannak. Nem hiszed? Nos, a Pénzcentrum megújult lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,74 százalékos THM-el, és havi 81 188 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 3,03% a THM; a Budapest Banknál 3,10%; az MKB Banknál 3,12%; míg az OTP Banknál 3,23%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az összehasonlítás már csak azért is indokolt, mert a bankokhoz hasonlóan, a váltás érdekében, ebben az esetben is 

  • az új szolgáltató jár el, 
  • az ügyfél meghatalmazás alapján, 
  • a régi szolgáltatónál.

A Pénzcentrum megkérdezte a három nagy mobilszolgáltatót, hogy mennyire gyakori, hogy egy ügyfél számhordozással együtt váltson mobilszolgáltatót.

Sajnos a mobiltelefon-társaságok a bankoknál kevésbé voltak készségesek az ügyben. Ez utalhat akár nagyobb számokra, valamint a bankszektor szintjét meghaladó piaci versenyre is, de nincs értelme találgatásokba bocsátkozni.

Abban, hogy a két váltási folyamat sikerességi mutatóit mégis össze tudjuk hasonlítani, a Vodafone Sajtóosztálya volt a segítségünkre.

... az általunk, tehát hozzánk indított számhordozási kérelmek több mint 90 százaléka sikerrel zárul

- írták meg nekünk.

Ezt miért nem veszik észre?

Így persze könnyű belátni, hogy mitől működhet jobban a folyamat a telekommunikációs szektorban, mint a bankoknál. 

Egy jól működő, tehát tízből kilencszer megvalósuló váltási folyamatot sokkal inkább fog egy tanácsadó az ügyfelének ajánlani, mint egy tízből négy esetben meghiúsulót.

A Vodafone-tól származó információk alapján egyébként azt láthatjuk, hogy a problémákban is van hasonlóság a bankváltási és a számhordozási folyamat között. Ugyanis, ha egy ügyfél nem jelentette be okmányainak cseréjét a régi szolgáltatójához, akkor az átadó és az átvevő szolgáltatónál tárolt adatok el fognak térni, és emiatt nem fog végbe menni a számhordozás. 

Bár erre csak következtetni tudunk, de 

  • nagy valószínűséggel a telekommunikációs szektorban tapasztalható azonosítási problémák mégsem mérgezik meg a teljes folyamatot, hisz a bankszektorban tapasztalható 60 százalék körüli mutató, esetükben 90 százalékon áll, 
  • így a szabályozónak érdemes lenne a mobilszolgáltatók között létező folyamatok alapján hozzányúlni a bankváltási folyamat szabályaihoz, hogy orovosolja a jelenleg létező problémákat.
Pénzcentrum vélemény
Annak a lehetősége, hogy egy ügyfél könnyen válthasson bankot, mobiltársaságot vagy egyéb szolgáltatót, nem kizárólag önmagában, az ügyfél szabadsága miatt lenne fontos. Könnyű belátni, hogy minél könnyebb szolgáltatót váltani egy adott piacon, annál kisebb nehézség árán tudja egy fogyasztó másik társaság szolgáltatásait igénybe venni, így ez jelentősen fokozhatja a piaci versenyt, lenyomhatja az árakat és az ügyfelek igényeit jobban kielégítő működésre sarkallhatja a piaci szereplőket.

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. június 18. péntek
Arnold, Levente
24. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?