Itt vannak a járvány évének slágertermékei: ki nem találnád, mi vezeti a listát

Itt vannak a járvány évének slágertermékei: ki nem találnád, mi vezeti a listát

2021. január 19. 15:29

2020-ban a globális COVID-19 járvány rengeteg változást hozott, és nemcsak az online vásárlás lendült fel, de a fogyasztáshoz és az online vásárláshoz való hozzáállásunk is megváltozott. Egy friss kutatás most segít megérteni, hogyan változtak meg felhasználóink online vásárlási szokásai 2020 során: 13 európai ország vásárlási mintáit tanulmányoztá, összehasonlították a cég 2020-as felhasználói keresési adatait a 2019-esekkel, hogy megnézze, milyen termékkategóriák voltak különösen népszerűek az éves százalékos növekedés alapján.

Annak érdekében, hogy megértsük a szociológiai változásokat, amiket az év hozott, a ShopAlike meginterjúvolta Terhi-Anna Wilska-t, a finn Jyväskylä Egyetem szociológiaprofesszorát a fogyasztói szokásokról, amiket a vásárlók felvettek 2020-ban, és arról, hogyan adaptálódhatnak az online boltok a szükségleteikhez a jövőben. Ez az év megmutatta, hogy képesek vagyunk az új szokások kialakítására, és ez a vásárlásra is vonatkozik. Míg ezelőtt a fogyasztók bármikor bármit megvásárolhattak a hagyományos üzletekben, most egyre több bolt költözött az online térbe, elérhetőbbé téve a vásárlást azok számára, akik otthon ragadtak.

Terhi-Anna Wilska megjegyzi, hogy azoknak a boltoknak, amik eddig nem voltak jelen a neten, online platformot kellett készíteniük. Különösen a kisebb üzletek, vegyesboltok és a hazai üzletek növekedése volt lényeges, és egyre többen vásárolnak például élelmiszert ezektől a boltoktól. 2020-ban az idősebb generáció, aki eddig nem próbálta ki az online vásárlást, megbarátkozott vele, és a szakértő azt jósolja, hogy ez a jövőben is így fog maradni.

A netes összehasonlító vásárlási portál felhasználói demográfiája a Google Analytics-ben megerősíti ezeket az észrevételeket: 65 év feletti korcsoport 92 százalékkal növekedett 2020-ban az előző évhez képest. Ausztriában 182%-ot, Dániában 142%-ot, míg Finnországban 129%-ot ugrott meg. 

Magyarországon az éves növekedés a 65 felettiek körében 107 százalék volt. Az úgynevezett silver surfers (ezüst szörföző) korosztály minden országban a leggyorsabban vagy második leggyorsabban növekvő demográfiának számított.

Hogyan vásároltunk 2020-ban?

Ha a 13 európai platform összesített 2020-as vásárlási adatait nézzük, tisztán látható, hogy a bútorok és az otthonnal kapcsolatos termékek keresésében történt a legnagyobb fellendülés a tavalyi évhez képest. Terhi-Anna Wilska szerint az előrejelzés is hasonló, mivel "a technológia használata általánosan növekedett, köszönhetően az otthon maradásnak és az otthoni munkavégzésnek, és főleg a lakberendezéssel, munkával, hobbikkal és sportokkal kapcsolatos termékeket vásárolták a leggyakrabban a neten ebben az évben."

A 10 legtöbbet vásárolt termék listája őt igazolja: az otthoni fitnesz trendje nőtt a legtöbbet, és a súlyok eladása 9349%-kal emelkedett az előző évhez képest. A kézisúlyzók szintén szerepelnek a listán, a 6. helyen, 1017%-os növekedést mutatva. A legtöbb országban kötelezővé vagy legalábbis javasolttá vált arcmaszkok a második helyen állnak, 8162%-os emelkedéssel. További koronával kapcsolatos egészségügyi termékek, mint a hőmérők, a 8. helyen 539%-os emelkedéssel, illetve az eldobható kesztyűk, a 10. helyen 345%-os emelkedéssel, szintén különösen népszerűnek bizonyultak a pandémia eredményeként.

Átalakultak az otthonok

Az otthon töltött időszakban sokan fordultak a zöldebb, környezetbarátabb életstílus felé. Nem csoda, hogy a komposztok a 3. helyen állnak, és tavalyhoz képest 1510%-ot növekedtek. A családi otthoni tevékenységek szintén népszerűvé váltak, miután a legtöbb óvoda és iskola bezárt, így a puzzle-k a 4. helyen szerepelnek, 149%-os éves növekedést mutatva.

Az egyetlen divattermék a listán a tavaszi divat volt, az 5. helyen, 1019%-os növekedéssel. Ez feltehetően annak köszönhető, hogy késő tavasszal és kora nyáron a legtöbb ország lazított a korlátozásokon, és ebben a periódusban az emberek többet utaztak, és több időt töltöttek a szabadban. Terhi-Anna Wilska egyetért, mert szerinte "a ruházat vásárlása csökkenésnek indult, mivel nem voltak lehetőségek, például rendezvények, ahol bemutathatták az újonnan vásárolt darabokat."

Melyik termékek voltak 2020-ban Magyarországon népszerűek?

A magyar piacon is látható volt a vásárlási szokások megváltozása. 2020-ban a magyarok nagyobb érdeklődést mutattak a sportcikkek, lakásdekorációk és bútorok iránt, és megnőtt az irodaszerek forgalma is. A mindennapjaink színterévé váló élettér adaptálásával nemcsak a funkcionálisabb és kellemesebb enteriőr kialakítása volt a célunk, hanem az is, hogy külön tereket alakítsunk ki a munkához, tanuláshoz, telekonferenciákhoz és a fitneszhez is. A magunkba és az otthonunkba való befektetés trendje más európai piacokon is jelen volt, de Magyarországon a ShopAlike.hu platform felhasználói különösen egy bizonyos termékkategória iránt érdeklődtek:

Forrás: ShopAlike

A befőttesüvegek vezetik 2020-ban a legnagyobb növekedést mutató termékek Top 5-ös listáját, +554%-kal, ami azt tükrözi, hogy a lezárások alatt az emberek több időt fordítottak a főzésre és az egészséges életmódra. A relax fotelek + 205.33%-kal a 3. helyet birtokolják. A termék iránti kereslet is bizonyítja, hogy a pihentető, kellemes otthoni élettér egyre nagyobb hangsúlyt kap az életünkben, különösen az otthonról dolgozók körében. 

A fészerek +123.56%-kal feljöttek a 4. helyre. Ez annak köszönhető, hogy a kertészkedést is sokan választották a szabadidejük eltöltésére, és a kert kedvelt tartózkodási hellyé vált, mikor nem lehetett máshová menni. Nézd meg, milyen termékek szerepelnek még a Top 5-ös listán.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 7,78 százalékos THM-el, és havi 121 083 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a Raiffeisen Banknál 8,4% a THM; az MKB Banknál 8,59%; a CIB Banknál 8,63%,  a Takarékbanknál Banknál pedig 8,77%; míg az Erste Banknál 9,41%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Hogyan fogunk a jövőben vásárolni, és hogyan készülhetünk fel 2021-re?

Néhány 2020-as trend hosszú távon is velünk fog maradni. Terhi-Anna Wilska szerint a jövőben különösen fontos lesz a biztonságba fektetni. “Az online vásárlásnak a jövőben megbízhatónak kell lennie. A kutatások bebizonyították, hogy az online shopping kétes vállalkozás lehet, különösen az idősebb korosztályok számára. Sokan megkérdőjelezik a biztonsági intézkedéseket, és azt, hogy mennyire biztonságos a fizetési információk megadása a netes csalók miatt. Ez különösen igaz az idősebb demográfiára. Ezenfelül a gyors szállítás, illetve a weboldal gyorsasága szintén fontosak, és nem szabad, hogy a netes vásárlás túl bonyolult legyen a felhasználó számára.", magyarázza. 

Azt is megemlíti, hogy nagy hangsúlyt kell fektetni a személyreszabott szolgáltatásra. Miután annyi mindent automatizáltak manapság, a személyes szolgáltatás luxussá vált. A vásárlók minél jobban azt érzik, hogy odafigyelnek és emlékeznek rájuk, anélkül, hogy agresszív célzott reklámokkal bombáznák őket, annál jobb lász számukra a vásárlási élmény.", mondja.

A jövőben egyre több bolt lesz hibrid

Terhi-Anna Wilska szerint az e-commerce valószínűleg nem fog olyan gyorsan növekedni, mint a járvány alatt, mikor az emberek kevesebbet jártak el otthonról. “Ugyanakkor az e-commerce fontossága nem csökken. Sok felhasználó számára továbbra is egy opció marad, mikor például egy bizonyos terméket keresnek. Azok, akik eddig személyesen vásároltak, most rájöttek, mennyire könnyű a neten keresni és vásárolni termékeket.", mondja. Úgy gondolja, hogy a jövőben az online boltok és a hagyományos üzletek hibriddé válnak. "Manapság a hagyományos és online bolt már nem két külön egység, és a legtöbb üzlet mindkét felületen jelen van.", teszi hozzá.

A fiatalok továbbra is a COVID-19 gazdasági hatásainak legfőbb elszenvedői lesznek

Ez a kivételes év a gazdaságra és a vásárlók költési szokásaira is hatással volt. Terhi-Anna Wilska felhozza a COVID-19 anyagi következményeit a különböző korcsoportora nézve. Ezt a témát Finnországban tanulmányozta. Kutatásai szerint "a fiatalok szenvednek a legtöbbet, és az anyagi helyzetük a járvány után is tovább fog romlani. A vásárlásaik nem biztos, hogy növekedni fognak, akár online, akár máshol. Az idősebb generációkat érintette a legkevésbé anyagilag a járvány, és ők minden bizonnyal továbbra is fognak költeni és online vásárolni."

Mi lesz a divattal?

2020 forradalmasította a divatipart. Ahogy az emberek túlnyomó része otthonról kezdett el dolgozni, a hangsúly a stílusos utcai divatról a kényelmes otthoni és szabadidőruházatra került át. Általában a hosszantartó alapdarabok voltak népszerűek, a gyorsan változó fast-fashion darabok helyett. Az otthon töltött idő teret adott a kreatív kézműves tevékenységeknek: egyre több közösségi média-felhasználó kísérletezett színes batik-technikákkal fehér melegítőszetteken. Az igény a fenntartható, vegán és állatkísérletektől mentes ruházatokra erős maradt, és a luxusmárkák iránti kíváncsiság megnövekedett, ahogy egyre többen választanak magasabb minőségű, örökzöld darabokat.

Mindenütt jó, de a legjobb otthon: a bekuckózás oázisa

Ahogy egyre több cég váltott home office-ra, és az emberek egyre több időt töltöttek otthon, a harmonikus, de praktikus enteriőrök és természetes lakásdekorációk egyre népszerűbbek lettek. A tágas multifunkcionális terek divatba jöttek, gyakran egybenyitva a terasszal vagy a kerttel. 2020-ban a bohém, skandináv és mid-century modern stílusok hódítottak. A kényelmes bársonykanapék voltak az otthonok középpontjai, puha párnákkal és takarókkal kiegészítve, amik bekuckózásra csábítanak. A természetes anyagból készült dekorelemek, illetve a zöld növények szintén fontos szerepet játszottak a lakberendezésben, burjánzó városi zsungellé alakítva a lakásokat. A tavaszi és nyári hónapok során megnövekedett a szabadban, illetve a kertészkedéssel töltött idő, így a minőségi kerti bútorok, a grillsütők és a kinti gyerekjátékok népszerű vásárlásoknak számítottak.

A stimuláló hobbik éve

Miután megnövekedett a szabadidejük, az éttermek viszont bezártak, az emberek végre több energiát fektethettek a főzésbe és az évek alatt felhalmozott receptek kipróbálásába. A banánkenyér népszerű volt a sütők körében, mert ezt az elronthatatlan receptet még a kezdők is sikeresen megsüthetik. A bátrabbak megpróbálkoztak a kovászos kenyérrel. A főzési láz fellendítette a konyhai eszközök forgalmát, különös tekintettel azokra a kellékekre, amik egészségesebb főzést tettek lehetővé, például a kukták, légsütők és párolók. 

Az üres órák eltöltésére sokan új hobbikat kerestek, vagy visszatértek elhanyagolt álmaikhoz, többek közt rengeteg kreatív tevékenységhez, amik produktívabbnak és értelmesebbnek bizonyultak, mint az órákig tartó Netflix-bámulás. A művészeteket már régóta pozitív, nyugtató hatásáról ismerjük, és rengetegen feledkeztek bele a kreatívkodás meditatív flow állapotába. A festő- és rajzolóeszközök egyre kelendőek voltak, míg mások a hangszereket, a varrást, a kötést, a gyertyakészítést vagy éppen az írást választották. Külön előny, hogy az elkészült remekműveket bohókás lakásdekorációként vagy éppen egyedi ajándékként is lehetett használni.

Új sportolási szokások

Ez az év a sportolási szokásainkra is kihatással volt. Az edzőtermeknek, stúdióknak és sportkluboknak be kellett zárniuk, az év nagy részét home office-ban töltő emberek így elvesztették a mozgás lehetőségét. Ugyanakkor a vírushelyzet és a mozgáskorlátozások miatt sokak számára központi kérdés lett az egészség és immunrendszer erősítése. A sport az élet elengedhetetlen részévé vált. A mozgás nemcsak fitten tartott minket, de a stresszt is csökkentette. 

Egyesek a rendszeres futást választották, míg mások a hétvégéiket a szabadban, aktívan töltötték el. Ennek köszönhetően jelentősen megnövekedett az érdeklődés a biciklik és kiegészítők, a görkorcsolyák, gördeszkák és egyéb sporteszközök iránt. Az online tréningek és órák szintén fellendültek, rugalmasabb időbeosztást téve lehetővé. Az otthoni edzés népszerűsége a fitneszefelszerelés, például súlyzók, kettlebell-ek, jógamatracok vagy éppen kondigépek eladásaiban is megmutatkozott.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Erre kevesen számítottak: egyre kevesebben veszik a Tokaji Aszút, ez fogy helyette a hazai boltokban

Tokaj-Hegyalján például bárki örökbe fogadhat egy szőlőtőkét, és egy év után, fáradozások nélkül, akár a saját névvel ellátott borát is kézhez veheti.

Több ezer magyar szülő rontja el így a gyerekét: vigyázz, nehogy elkövesd ezt a hibát

Mi, magyarok nem vagyunk a toppon, ha pénzügyi tudatosságról van szó, pedig fontos lenne, hogy jó példával járjunk gyermekeink előtt is.

Ismét zsebbe kell nyúlnia a magyar szülőknek: súlyos kiadás vár rájuk a következő hónapokban

Az infláció miatt a szülőknek a zsebpénz politikájukat is át kell gondolniuk, hiszen minden drágul, így bizony a zsebpénzt is emelni kellene.

Ők azok, akik a válságból is profitálnak: keveseknek jön be, de nagyot kaszálnak majd

Pistyur Veronika szerint a válságban erős üzleti tervek is születhetnek, hiszen jobban figyelünk, és reagálunk, mint akkor, ha kényelem van.

NAPTÁR
Tovább
2022. október 7. péntek
Amália
40. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Portfolio Future of Finance 2022
Pénzügyeink 5, 10 vagy 20 év múlva? Új konferencia ad teljes képet.
EZT OLVASTAD MÁR?