Válság és zéró tolerancia: van akinek ez jól jött!

Pénzcentrum
2009. június 18. 06:20

Miközben a gazdaság különböző ágazataiból sorra érkeznek a hírek a lehetőségek beszűküléséről, az elbocsátásokról és a veszteségekről, addig a sofőrszolgálatok nem csak, hogy jól vannak, de lendületesen bővülnek is.

A sofőrszolgálatok sikere alapvetően két tényezőre vezethető vissza. Az egyik a múlt év májusában bevezetett zéró tolerancia elve, melynek értelmében már a minimális alkoholfogyasztáson kapott sofőrök is súlyos retorziókra számíthatnak a rendőrség részéről. Bár a szigorúbb szabályok hatását nehéz pontosan számokba önteni, az jól látszik, hogy tavalyóta lendületesen növekszik a sofőrszolgálatok ügyfeleinek száma: volt olyan cég, ahol 6-8, volt ahol 20-30 százaléknyi forgalomnövekedést tulajdonítottak a zéró tolerancia bevezetésének.

A másik változás, mely lendületet adott a sofőrszolgálatok bővülésének meglepő módon épp a válság volt. A nehezebb gazdasági helyzet ugyanis felrúgta a berögzült szokásokat és új megoldások, új útvonalak felfedezésére késztette az ügyfeleket. Akármilyen hihetetlen ugyanis: a sofőrszolgálatot a lakosság nagy része prémium szolgáltatásnak tartja, mely csak a gazdagok és sikeresek kiváltsága. Anélkül, hogy megnéznék az árakat.

Pedig a sofőrszolgálatok árai egyáltalán nem magasak, legalábbis a taxizáshoz képest nem: általánosságban elmondható, hogy olcsóbb hazajutni sofőrszolgálattal, mint oda és visszaútra is kifizetni a taxidíjat. Az árképzés persze nem egyértelműen kedvez a sofőrszolgálat irányában. A bevett gyakorlat ugyanis Budapesten az, hogy az árakat az indulási és az érkezési kerület határozza meg, nem a fizikailag megtett távolság. Vagyis hiába van az indulási és érkezési pont között alig egy kilométer, ha közben van egy kerülethatár, az bizony megdobja a tarifát. (Ezen felül a benzinköltség is differenciálja a tarifát, hiszen a saját autónkba mi fizetjük az üzemanyagot. Már ha...)

Egy másik apró hátrány a taxikéhoz képest magasabb kiállási idő. A sofőrök ugyanis nem saját autóban keringenek a városban, hanem külön erre a célra tartott szállítók viszik ki őket az indulási pontra, majd szedik fel őket megérkezés után. Éppen ezért rendkívül fontos a cégek imidzse szempontjából a pontos tájékoztatás és annak maradéktalan betartása - mondta Takács Mihály, az SOS Sofőrszolgálat PR-menedzsere. Az ügyfélnek tudnia kell, miért vár többet egy sofőrre, mint egy taxira, ugyanakkor egy perccel sem szabad tovább várakoztatni, mint amennyit a telefonba ígértek neki. A konkurenciaharcban sok kisebb cég a villámgyors kiállással igyekezett ügyfeleket szerezni magának, ám túlvállalták magukat. A késések nyomán aztán hamar odalett a presztízs, az ügyfelek elmaradoztak és vállalkozás kénytelen volt csődöt jelenteni.

Nagy Ádám, a Sofőrsegély marketingfelelőse szerint is a jó sofőrszolgálat gyors, pontos, megbízható, és alkalmazkodó. Ez utóbbira Nagy saját bevallása szerint órákon keresztül tudná sorolni a példákat. Van, akit "szórakozni" szállítanak a saját autójában, majd a sofőr meg is várja, amíg az ügyfél végez. Vannak, akik öten szeretnének a saját autóban utazni, holott a sofőrrel együtt már hatan lennének, és van, akinek nincs is autója a helyszínen, csak összetévesztette a taxit és a sofőrszolgálatot. Az ilyen helyzetekre mind megoldást kell találni.

A rugalmasságra azonban nem csak a folyton változó igényű vendégek miatt van szükség a sofőrcégeknél, hanem a munka megszervezése miatt is - mondta Takács Mihály. Az ügyfél kívánalmai miatt ugyanis előfordul, hogy egy-egy sofőr egész éjszakára kiesik, akinek a pótlásáról aztán gondoskodni kell. Takács szerint elő-előfordul, hogy ha egyszerre teljesíthetetlen mennyiségű megrendelés érkezik, akkor a más cégektől kérnek segítséget, mivel a szakma jó imidzse a jelenlegi felfelé ívelő szakaszban fontosabb, mint a konkurenciaharc.

A közös cél ugyanis az, hogy minél több ügyfelet igyekezzenek becsábítani a piacra. Ebben vannak segítségükre a sofőrök is, akiket igyekeznek nagy körültekintéssel kiválasztani a szolgáltatók. A PÁV-vizsga általában alapkövetelmény, míg a nagy vezetési gyakorlat és a városismeret fontos előnyt jelent, így nem csoda, hogy a sofőrszolgálatok autósainak jó részét a taxistársadalom termelte ki magából. Már ezen a téren is van differenciálódás, hiszen létrejött a Vénusz sofőrszolgálat, mely csak női sofőröket foglalkoztat. Bár a munkatársak egytől-egyig harminc év körüli, sok év autós rutinnal rendelkező hölgyek, atrocitás, kellemetlenség állítólag még sosem érte őket.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 25. szombat
Eufrozina, Kende
38. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?