Az alábbiakban megnézzük, hogyan lett az évek alatt egyre népszerűbb az ATM-en keresztüli készpénzbefizetés.
25 éves az INTERSPAR, ennek apropóján megnéztük, milyen változások történtek a kiskereskedelemben és hogyan alakultak át a vásárlási szokások 1995 óta.
A kiskereskedelmi vállalatoknak időről időre újra kell értelmezniük a bolt és a vásárló fogalmát, folyamatosan változnak ugyanis a vásárlási szokások. A hipermarketek megjelenését Magyarországon a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) is a győri INTERSPAR 1995-ös megnyitásától számítja. Ennek apropóján megnéztük, mégis milyen változások történtek a kiskereskedelemben és a vásárlási szokásokat tekintve az elmúlt 25 évben.
1. Megjelentek a hipermarketek
A hipermarketek 1995-ben jelentek meg Magyarországon, térhódításuk a 2000-es évek közepén volt a legintenzívebb a KSH Bevásárlóközpontok és hipermarketek, 2007 című kiadványa szerint. 2018-ban hipermarketből 166 működött, ebből 143 vidéken, 23 pedig Budapesten.
"A 2000-es évek elején az áruháztípus viszonylagos kis mérete és fekvése mára előnnyé változott: a vásárlók korábban a 4000-6000 m² közötti belterű áruházakat preferálták, jelenleg már a négyezer négyzetméter alatti, komfortosabb, könnyebben bejárható nagyságot részesítik előnyben. A SPAR hipermarketjei 3000 m² és 3800 m² közötti eladótérrel épülnek, illetve újulnak meg. A terület kialakításakor a tervezők kiemelten kezelik az aktuális és helyi vásárlói igényeket" - mondta Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője.
2. Hódítanak a saját márkás termékek
Magyarországon 2017-ben mintegy 1 százalékpontot nőtt a saját márkás élelmiszerek piaci részesedése: a több mint 1700 milliárdos forgalom közel 29 százalékát tették ki - derül ki a Nielsen kutatásából, amely megjegyzi, a globális trendekkel összhangban a magyar fogyasztók is szívesen voksolnak a saját márkás árucikkekre, mert úgy vélik, azok minőség tekintetében nem maradnak el a gyártói márkáktól. A SPAR-nál például 1997-ben vezették be a sajátmárkás termékeket, jelenleg közel 3000 ilyen termék érhető el az üzleteikben.
3. Feltartóztathatatlan az ökológiai gazdálkodás térhódítása
Elképesztő ütemben bővül a biopiac a világon, ma már a magyar hipermarketekben a biorészleg a bolt kötelező elemévé vált. A világ biopiacán a becslések szerint 92 milliárd eurónyi érték forog, és növekvő tendenciát mutat, a vásárlók számára egyre fontosabb a minőség és hajlandóak több pénzt áldozni is többek közt a bio termékekre is.
4. Nagy népszerűségnek örvendenek a mentes élelmiszerek
Ugrásszerűen nő a mentes élelmiszerek forgalma, tízből egy ember tudatosan választ ilyen termékeket. Hazai kutatások szerint a vásárlók 12 százaléka rendszeresen keres laktóz- vagy gluténmentes termékeket. Nem meglepő tehát, hogy a mentes termékek forgalma évente 25-30 százalékkal növekszik.
5. A hazait szeretik a magyarok
A magyar vásárlók egyre szívesebben választják a magyar termékeket a boltokban - ezt támasztja alá több, a közelmúltban készült kutatás is. Nem véletlen tehát, hogy az INTERSPAR-ban az élelmiszertermékek több mint 90%-a hazai beszállítóktól származik .
- mondta korábban a Pénzcentrumnak Szabó Eszter, a Felelős Gasztrohős Alapítvány kommunikációs vezetője.
6. Vásárlás otthonról, kényelmesen
Ma már nem kell elzarándokolni a legközelebbi üzletbe, ha vásárolni szeretnénk. Gyakorlatilag pillanatok alatt, otthonról elintézhetjük a nagybevásárlást. Magyarországon jelenleg hat kereskedelmi láncnál lehet online vásárolni.
A Nielsen kutatása alapján 2018 végén a vásárlók 18%-a állította, hogy vásárolt már élelmiszert online (ez 2 százalékpontos növekedés az előző évhez képest). Ez a szám folyamatosan nő, egyre többen döntenek az internetes bevásárlás mellett.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
7. Drive-In
Ha valaki otthon felkattintotta a bevásárló-listát, dönthet úgy, hogy személyesen veszi át a megrendelt termékeket. Az SPAR esetén a Drive-In átvevőhelyek a kiszállításban résztvevő üzletekben találhatóak, ahol a vásárlók az áruházakon kívül, személyesen vehetik át a megrendelt termékeket.
8. Házhoz hozzák a nagybevásárlást
Választhatunk úgy is, hogy egyáltalán nem mozdulunk ki a lakásból, és így házhoz rendeljük az online vásárolt termékeket. A házhozszállítás költsége változó a különböző kereskedelmi láncoknál, de mindenhol vannak akciós időszakok és az is jellemző, hogy bizonyos értékhatár felett ingyenes a kiszállítás.
9. Önkiszolgáló kasszáknál fizethetnek a magyarok
Egyre több üzletláncnál lehet önkiszolgáló pénztárnál fizetni, ám egyelőre nem tűntek el a pénztárosok az üzletekből, és mindenhol van egy-két alkalmazott, aki az automatáknál segít, ha valaki elakadna a folyamat során.
- mondta Maczelka Márk, hozzátéve, tapasztalataik szerint a vevők kedvelik ezt a fizetési lehetőséget, ugyanis gyorsabban végeznek, így időt takarítanak meg.
10. Egyre terjed a környezettudatosság
Egyre tudatosabbak a vásárlók, a nagyobb áruházláncok is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a környezetvédelemre. Épp ezért szépen-lassan mindenhonnan eltűnnek a műanyag szatyrok, valamint jellemző a felhasznált műanyag csomagolások és az eladott, műanyagból készült termékek mennyiségének csökkentése.
A SPAR például újrahasználható zöldség- és gyümölcs- és pékáru tároló tasakokkal buzdítja vásárlóit a környezettudatos magatartásra. Ezeket a zsákokat akár ugyanis évekig lehet használni, moshatóak, jól zárhatóak. A környezettudatos tasakok már a SPAR teljes hálózatában, országosan elérhetőek.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Újabb drámai részletek a németországi buszbaleset ügyében
- Itt a pápa húsvéti szertartásainak menetrendje
- MBH Bank: 345,3 milliárd forint korrigált adózás előtti eredmény 2023-ban
- Megemelik a kecskeméti Mercedes-gyár dolgozóinak a fizetését
- Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
- Kerülje el az M1-est ha a fővárosba tart!