Ma jár le a csipkártyás utazási rendszer kiépítésére kiírt pályázat, t mind a négy talpon maradt cég beadja végső ajánlatát. Ha minden jól megy, 2007 végétől a földalattin már csak elektronikus jeggyel lehet utazni, a többi vonalon ezután folyamatosan építik a hálózatot - írja a Népszabadság.
Jelentős késésben van a csipkártyás jegyrendszer bevezetése - a földalattin március óta működnie kellene -, de úgy tűnik az előkészítés a végéhez közeledik már. Ma ugyanis hoszszas egyeztetés után beadják a pályázók - az EDS Magyarország Kft., a Sagem Magyarország Kft., a MÁV Informatikai Kft. és a T-Systems - az utolsó, döntő ajánlatukat a rendszer kiépítésére. Az egy hónap - esetleges hosszabbítás esetén hatvan nap - múlva várható eredményhirdetésen azt a céget jelöli meg győztesként a kiíró, a BKV, amelyik árban, műszaki paraméterekben, garanciákban és az üzemeltetés feltételeiben is a legjobb ajánlatot adja. A kivitelező ugyanis tíz évig üzemelteti is a rendszert, az ez idő alatt kapott üzemeltetési díjból térül meg számára a mintegy 15-20 milliárd forintos befektetés.
Az elektronikus jegyrendszer nem csupán a papíralapú szelvények leváltását jelenti, hanem annál sokkal többet: alapvetően meg kell változtatni a hazai utazási szokásokat. Már azon a napon, amikor először lezárják a kapukat - a kisföldalattin - nem lehet a régi bérletekkel és jegyekkel eljutni a szerelvényekig. Az elektronikus kapuk ugyanis akkortól már csak a csipkártyával ellátott bérlet - vagy jegy - bemutatásával nyílnak, s egyszerre csak egy utast engednek át. Szakemberek úgy vélik, az újdonság bevezetésére már jó előre, alaposan fel kell készíteni az utasokat, hogy ne legyen káosz és tumultus az első napokban a bejáratoknál, az áteresztő kapuknál.
Az új rendszer kiépítését a pályázat nyertese a földalattin kezdi, a többi vonalon - a metrókon, majd a HÉV-en és a 4-es, 6-os villamosokon, s később a teljes hálózaton - 4-5 év alatt fokozatosan vezeti be.
Miután a hálózatot mindenhol kiépítették, az utasok kétféle kártyával találkozhatnak. Az egyik a bérletet helyettesíti majd, s a mobiltelefon-kártyákhoz hasonlóan lehet feltölteni, szerepelne rajta személyi azonosító és fénykép is. A jelenlegi jegyet viszont egy személyes adatokat nem tartalmazó egyszerűbb elektronikus kártya váltja ki. A végső fázisban teljesítményarányossá tennék a tarifarendszert, azaz az érvényesítés alkalmával a kártyáról annyi egység fogyna, ahány megállót utazott a tulajdonosa.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A csipkártyás jegyeket, és bérleteket az utazás megkezdésekor az állomásokon vagy járműveken elhelyezett készülékekkel kell majd kezelni. Újdonság lesz a bérletesek számára, hogy nekik is kell érvényesíteniük, ráadásul kétszer: az utazás kezdetén és a végén is. A rendszer az első kezeléskor azt feltételezi, hogy az utas a végállomásig fog utazni, és ennek megfelelően von le a jegy vagy bérlet értékéből. Az ellenőrökre azonban továbbra is szükség lesz, hordozható leolvasó készülékkel szerelik fel őket, s mindegyikük a felszíni járatokon portyázik majd. A föld alatti vonalakon ugyanis lehetetlen lesz átjutni a kapukon.
Az új rendszerben az ingyenes utazásra jogosultaknak is kell igazolvány, ezt - mostani kalkuláció szerint - ötszáz forintért mindenkinek magának kell megvennie. A kártyát bármikor vissza lehet váltani.
Nagyon fájni fog, ha egyszer ki kell józanodni az árrésstopból: érik a katasztrófa a hazai boltokban
Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer ügyvezetője szerint az árrésstop miatt elmaradtak az indokolt áremelések, miközben a költségek érdemben nőttek.
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








