5 °C Budapest

Lezárult a chiptender

Pénzcentrum
2006. május 29. 14:00

Ma jár le a csipkártyás utazási rendszer kiépítésére kiírt pályázat, t mind a négy talpon maradt cég beadja végső ajánlatát. Ha minden jól megy, 2007 végétől a földalattin már csak elektronikus jeggyel lehet utazni, a többi vonalon ezután folyamatosan építik a hálózatot - írja a Népszabadság.

Jelentős késésben van a csipkártyás jegyrendszer bevezetése - a földalattin március óta működnie kellene -, de úgy tűnik az előkészítés a végéhez közeledik már. Ma ugyanis hoszszas egyeztetés után beadják a pályázók - az EDS Magyarország Kft., a Sagem Magyarország Kft., a MÁV Informatikai Kft. és a T-Systems - az utolsó, döntő ajánlatukat a rendszer kiépítésére. Az egy hónap - esetleges hosszabbítás esetén hatvan nap - múlva várható eredményhirdetésen azt a céget jelöli meg győztesként a kiíró, a BKV, amelyik árban, műszaki paraméterekben, garanciákban és az üzemeltetés feltételeiben is a legjobb ajánlatot adja. A kivitelező ugyanis tíz évig üzemelteti is a rendszert, az ez idő alatt kapott üzemeltetési díjból térül meg számára a mintegy 15-20 milliárd forintos befektetés.

Az elektronikus jegyrendszer nem csupán a papíralapú szelvények leváltását jelenti, hanem annál sokkal többet: alapvetően meg kell változtatni a hazai utazási szokásokat. Már azon a napon, amikor először lezárják a kapukat - a kisföldalattin - nem lehet a régi bérletekkel és jegyekkel eljutni a szerelvényekig. Az elektronikus kapuk ugyanis akkortól már csak a csipkártyával ellátott bérlet - vagy jegy - bemutatásával nyílnak, s egyszerre csak egy utast engednek át. Szakemberek úgy vélik, az újdonság bevezetésére már jó előre, alaposan fel kell készíteni az utasokat, hogy ne legyen káosz és tumultus az első napokban a bejáratoknál, az áteresztő kapuknál.

Az új rendszer kiépítését a pályázat nyertese a földalattin kezdi, a többi vonalon - a metrókon, majd a HÉV-en és a 4-es, 6-os villamosokon, s később a teljes hálózaton - 4-5 év alatt fokozatosan vezeti be.

Miután a hálózatot mindenhol kiépítették, az utasok kétféle kártyával találkozhatnak. Az egyik a bérletet helyettesíti majd, s a mobiltelefon-kártyákhoz hasonlóan lehet feltölteni, szerepelne rajta személyi azonosító és fénykép is. A jelenlegi jegyet viszont egy személyes adatokat nem tartalmazó egyszerűbb elektronikus kártya váltja ki. A végső fázisban teljesítményarányossá tennék a tarifarendszert, azaz az érvényesítés alkalmával a kártyáról annyi egység fogyna, ahány megállót utazott a tulajdonosa.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 54 087 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,29 %), de nem sokkal marad el ettől az MKB Bank 54 721 forintos törlesztőt (THM 14,57%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A csipkártyás jegyeket, és bérleteket az utazás megkezdésekor az állomásokon vagy járműveken elhelyezett készülékekkel kell majd kezelni. Újdonság lesz a bérletesek számára, hogy nekik is kell érvényesíteniük, ráadásul kétszer: az utazás kezdetén és a végén is. A rendszer az első kezeléskor azt feltételezi, hogy az utas a végállomásig fog utazni, és ennek megfelelően von le a jegy vagy bérlet értékéből. Az ellenőrökre azonban továbbra is szükség lesz, hordozható leolvasó készülékkel szerelik fel őket, s mindegyikük a felszíni járatokon portyázik majd. A föld alatti vonalakon ugyanis lehetetlen lesz átjutni a kapukon.

Az új rendszerben az ingyenes utazásra jogosultaknak is kell igazolvány, ezt - mostani kalkuláció szerint - ötszáz forintért mindenkinek magának kell megvennie. A kártyát bármikor vissza lehet váltani.

Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

Zubreczki Dávid: teljesen abszurd, hogy erről végleg lemondtak a budapestiek

A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2023. február 4. szombat
Ráhel, Csenge
5. hét
Február 4.
Rákellenes világnap
KONFERENCIA
Tovább
Digital Transformation 2023
Innovatív technologiák a hatékonyságnövelésért!
Sustainable Tech 2023
Innováció ma, zöld gazdaság holnap!
Biztosítás 2023
A tavasz meghatározó pénzügyi konferenciája március 8-án!
EZT OLVASTAD MÁR?