A novemberi hidegfront és a kedvező hóágyúzási feltételek hatására korán indult a síszezon Alsó-Ausztriában.
Az üdülési szezon csúcsán tartunk, sokan utaznak ilyenkor külföldre is, a magyarok kedvelt nyaralóhelyei között vannak olyan országok, amelyeket a legegyszerűbben repülővel lehet megközelíteni. Sokan azonban nincsenek tisztában azokkal a jogokkal, amelyek utasként megilletik őket, például a repülő késése, járattörlés vagy túlfoglalás esetén.
Fontos tudnunk, hogy tudnia, hogy amikor megvesszük a repülőjegyet, a nem számolhanak fel magasabb árat az állampolgárságunk vagy a jegyvásárlás helye alapján. Ezenkívül az utast akkor is megilletik bizonyos jogok, ha a járata késik, illetve ha járattörlés vagy túlfoglalás miatt Ön nem utazhat a tervezett időben - derül ki az Európai Bizottság Belső Piaci és Szolgáltatási Főigazgatóságának tájékoztatásából.
Ezek a jogok akkor illetnek meg minket, ha
- az EU területéről indulunk, bármelyik légitársaság utasaként, vagy
- az EU területére érkezünk olyan légitársasággal, amely az Európai Unióban (vagy Izlandon, Norvégiában, illetve Svájcban) van bejegyezve.
Más utazási lehetőség vagy visszatérítés
Ha a légitársaság megtagadja a szállításunkat, vagy ha járattörlés vagy túlfoglalás miatt nem utazhatunk eredeti terveink szerint, jogunk van az alábbi két lehetőség közül választani:
- a légitársaság más módon, az eredetihez hasonló útvonalon eljuttat minket a célállomásra, vagy
- a légitársaság visszatéríti a jegy árát, és ha szükséges, díjmentesen visszajuttatt arra a repülőtérre, ahol utazásunk kezdődött.
Jelentős késések - ha a járat 5 órát vagy annál többet késik - esetén szintén jogosultak vagyunk jegyár-visszatérítésre (ha azonban az utas visszatérítést kap, a légitársaság nem köteles a továbbutazást biztosítani, sem bármely más segítséget nyújtani).
A légitársaságnak egyébként kötelessége, hogy tájékoztassa az utast jogairól, valamint a beszállítás megtagadásának, illetve a járat törlésének vagy jelentős késésének okáról.
Élelem és szállás
A légitársaság bizonyos esetekben - az útvonal hosszától és a késés időtartamától függően - köteles frissítőket, ételt, kommunikációs lehetőséget (például ingyen telefonhívást) és, ha szükséges, szállást is biztosítania.
Pénzbeli kártérítés
A fentieken túlmenően az utas az útvonal hosszától függően 250-600 euró kártérítésre lehet jogosult, ha a légitársaság megtagadja a szállítását, vagy törli a járatot, vagy ha a gép több mint 3 órás késéssel érkezik meg a jegyen feltüntetett célrepülőtérre.
Az Európai Unión belül:
1500 km vagy annál rövidebb útvonal - 250 euró
1500 km felett - 400 euró
Uniós repülőteret nem uniós repülőtérrel összekötő járat esetében:
1500 km vagy annál rövidebb útvonal - 250 euró
1500-3500 km - 400 euró
3500 km felett - 400 euró
Az útvonal hosszát attól a repülőtértől számítják, ahol az utas nem szállhatott fel a gépre, akkor is, ha az utazás nem ott kezdődött.
Ha a légitársaság olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől, a kártérítés összege a felére csökkenhet.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Járattörléskor az utas nem kap kártérítést, ha:
- a járatot a légitársaság rendkívüli körülmények, például rossz időjárási viszonyok miatt törölte, vagy
- a légitársaság legalább két héttel a járat menetrend szerinti indulása előtt tájékoztatott a járat törléséről, vagy
- a légitársaság ugyanarra az útvonalra olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől.
Ha rendkívüli körülmények miatt törölték járatát, az utas nem jogosult kártérítésre, de a légitársaságnak fel kell ajánlania, hogy válasszunk:
- a jegy árát szeretnénk-e visszakapni (teljes egészében vagy a fel nem használt rész arányában);
- azt kérjük, hogy a légitársaság más járattal a lehető leghamarabb eljuttasson minket úti célunkba;
- azt kérjük, hogy jegyünket átfoglalják egy későbbi időpontra.
A légitársaságnak rendkívüli körülmények között is kötelessége, hogy szükség esetén segítséget nyújtson az utasnak, amíg a helyettesítő járatra vár.

Mit tehetünk, ha feladott poggyászunk eltűnt vagy megrongálódott az úton?
Feladott poggyász
Ha poggyászunk eltűnt, megrongálódott vagy késve érkezett meg, kártérítést kérhetünk a légitársaságtól. A kártérítés összege legfeljebb 1223 euró lehet.
Kivételt képez a fenti szabály alól az, ha a kár abból adódott, hogy a poggyász eleve hibás volt.
Kézipoggyász (a személyes tárgyakkal együtt)
A légitársaság csak akkor tartozik felelősséggel, ha a kár az ő hibájából ered.
Fontos tudni, hogy a kártérítési kérelmet a poggyász átvételétől számítva 7 napon belül (késedelmes poggyászkiadás esetén 21 napon belül) be kell nyújtani.
Ha értékes tárgyakat viszünk magunkkal az útra, kérhetjük, hogy a kártérítési felelősség magasabb legyen 1223 eurónál; ehhez legkésőbb a poggyász feladásakor, kiegészítő díj ellenében egyéni nyilatkozatot kell tenni. (A legjobb megoldás azonban az utasbiztosítás).
Online foglalás - az árak egyértelmű feltüntetése
A repülőjegyet árusító webhelyeknek a teljes jegyárat fel kell tüntetniük, tehát a meghirdetett áraknak a kötelező díjak összességét, így az adókat és illetékeket is magukban kell foglalniuk, hogy a vevők össze tudják vetni egymással a különböző légitársaságok kínálatát, és a szükséges információk birtokában tudják meghozni döntésüket.
A végleges ár mellett egyértelműen fel kell tüntetni legalább a következő információkat: viteldíj, adók, repülőtéri és más illetékek, felárak és egyéb díjak (például légiközlekedés-védelmi díj vagy üzemanyagfelár).
Minden olyan felárat, amely nem kötelező jellegű, egyértelműen fel kell tüntetni, és jelezni kell, hogy választható tételről van szó.
Vigyázz, mit veszel karácsonyra! Komoly veszélybe sodorhatja a légiközlekedést ez a közkedvelt kütyü
A HungaroControl és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság közösen hívja fel a fogyasztók figyelmét a felelős vásárlás és használat fontosságára.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








