3 °C Budapest

Elárulta a MÁV: ezért késhetnek a vonatok több elővárosi szakaszon

2019. január 18. 14:30

Egyre többen választják a kötöttpályás közlekedést, legalábbis ez derült ki a MÁV által közölt adatokból. A vasúttársaságnál arról is érdeklődtünk, hogy mi okból vannak fennakadások egyes elővárosi vonalakon, ugyanis olvasóink gyakori késésekről számoltak be. Ennek kapcsán több okot is felsorolt a MÁV.

Megküldte válaszait a MÁV csütörtöki cikkünk kapcsán, amelyben kiszámoltuk, milyen közlekedési eszközzel mennyi idő bejutni Budapestre az agglomerációból. Az elővárosi közlekedés kapcsán a többi között arra voltunk kíváncsiak, hogy általánosságban milyen késéssel üzemelnek ezek a vonalak, és azt is szerettük volna megtudni, hogy hányan szállnak elővárosi vonatokra.

Több olvasónk is panaszkodott arra, hogy a MÁV 71-es vonalán (Budapest-Vácrátót-Vác) gyakoriak kisebb-nagyobb a késések. Erre reagálva a vasúttársaság közölte: az említett szakaszon 2018-ban az összes járatra vetített fajlagos késés 3,3 perc volt. Összehasonlítva az utolsó negyedéves adatokat, 2018-ban 5 százalékkal többen utaztak 2017-hez képest, tavaly egész évben több mint 3,1 millióan vették igénybe a vasutat ezen a viszonylaton.

Egy másik vonalon, a Budapest-Vác-Szob viszonylat elővárosi szakaszán - egy másik olvasónk ezt a vonalat is problémásnak mesélte - tavaly a hosszabb eljutási idő fajlagosan 2,16 perc volt. 2017 utolsó negyedévet összehasonlítva 2018 hasonló időszakával, 2 százalékos az utasfő-emelkedés, a teljes utasszám pedig közel 12,6 millió volt, amellyel egyúttal ez a szakasz az ország legnagyobb forgalmú agglomerációs vonala (kis különbséggel második helyen a Budapest-Cegléd-Szolnok (100a) vonal áll) - közölte a MÁV sajtóosztálya, amely szerint épp ezért ezen két elővárosi vonalon (70 és 100a) KISS emeletes motorvonatokat állít forgalomba a vasúttársaság 2019 végétől.

Forgalmi okok miatt késnek

Mint írták, a fővárost Váccal összekötő vonalakon a hosszabb menetidők főbb okai az ideiglenes sebességkorlátozások, a csatlakozásra várás és más pontatlan vonat miatti vonatforgalom-szabályozás. Valamennyi budapesti elővárosi vonal figyelembevételével a vonatok átlagosan 87százaléka pontosan közlekedett, a hosszabb menetidő fajlagosan 2,6 perc volt az állami cég adatai szerint. A Maglódot is érintő Budapest-Újszász-Szolnok (120a) vonalon ez a szám 2 perc volt. 2017-ben közlekedő több mint egymillió személyszállító vonat közlekedési ideje 159 év volt egy év alatt.

Rengetegen utaznak vonattal

A 2018-as teljes éves elővárosi utasszámokról márciusban tud teljes összesítést adni a vasúttársaság.

Az elmúlt időszakban kialakított menetrendeknek, a jegyértékesítés korszerűsítésének, a pályafejlesztéseknek, a felújított kocsiknak és az új motorvonatoknak köszönhetően az elmúlt három évben mintegy 4 millióval nőtt a MÁV-START utasszáma országos viszonylatban, a növekedés leginkább a nagy elővárosi forgalmat lebonyolító szakaszokon kiugró

- írták.

Az év végi adatok alapján a legjelentősebb utasforgalom-emelkedés az elővárosban a Budapest-Déli-Tatabánya szakaszon volt, ahol tavaly 24 százalékkal választották többen a kötöttpályás közlekedést, egész évben közel 4,8 millióan utaztak.

Az esztergomi és a székesfehérvári vonalon 22-22 százalékos a növekedés, mindkettőn rekordszámú vásárolt menetjegyet - előbbi esetében 3,9, utóbbinál 9,4 millió utas. A kunszentmiklós-tassi vonalon - a modern FLIRT motorvonatok közlekedésének is köszönhetően - szintén jelentős, 21százalékos volt az emelkedés 2017 és 2018 negyedik negyedévét összehasonlítva, tavaly - teljes évre vonatkoztatva - közel 1,9 millió utazást regisztráltak. A MÁV sajtóosztálya megjegyezte, ezen utasszám adatokban nincsenek benne a jogszabály alapján díjmentesen utazók, pl. 65 év felettiek, 6 év alattiak, határon túli magyarok, díjmentesen utazó diákcsoportok, valamint a fővároson belül Budapest-bérletet használók. Az egyes vonalaknál kimutatott számok azokat az utasokat jelzik, akik viszonylatos menetjeggyel vagy bérlettel utaztak az adott vonalon.

Kiemelték, a szolgáltatási színvonal fejlesztése a jövőben sem áll meg: Az új járműbeszerzések révén az elővárosban szinte teljes mértékben modern motorvonatok szállítják majd az utasokat. A vasúttársaság azt várja a Kelenföld-Százhalombatta és a Budapest-Hatvan vonalszakasz teljes felújítása után, hogy stabilabb, kiszámíthatóbb lesz a menetrend, a nagyobb pályasebesség révén csökken az elővárosi vonatok menetideje, az átmeneti kényelmetlenségek után pedig magasabb színvonalú szolgáltatást vehetnek igénybe az utasok és az áruszállító vasúti társaságok.

NEKED AJÁNLJUK
Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

Zubreczki Dávid: teljesen abszurd, hogy erről végleg lemondtak a budapestiek

A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2023. január 27. péntek
Angelika
4. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Digital Transformation 2023
Innovatív technologiák a hatékonyságnövelésért!
Sustainable Tech 2023
Innováció ma, zöld gazdaság holnap!
Biztosítás 2023
A tavasz meghatározó pénzügyi konferenciája március 8-án!
EZT OLVASTAD MÁR?