12 °C Budapest

Sokban kerülhet az olcsó szervíz

Pénzcentrum
2006. június 8. 12:00

Sokan csak addig látogatják a márkaszervizeket, míg van jótállás az újonnan vásárolt autóra. Később viszont már olcsóbb műhelyekben szervizeltetik a "verdát" és végeztetik el a kisebb nagyobb javításokat. Ez a fajta takarékosság hosszú távon többe kerülhet a tulajdonosnak, mert elvész például a karosszéria átrozsdásodására szóló szavatosság. Ráadásul a cserélt alkatrészre a beépítéstől indul a jótállás, ami így hosszabb lehet, mint az autóé.

Sokan csak addig látogatják a márkaszervizeket, míg van jótállás az újonnan vásárolt autóra. Később viszont már olcsóbb műhelyekben szervizeltetik a "verdát" és végeztetik el a kisebb nagyobb javításokat. Ez a fajta takarékosság hosszú távon többe kerülhet a tulajdonosnak, mert elvész például a karosszéria átrozsdásodására szóló szavatosság. Ráadásul a cserélt alkatrészre a beépítéstől indul a jótállás, ami így hosszabb lehet, mint az autóé.

A magyar jogszabályok a tartós fogyasztási cikkekre, így a gépkocsira is hároméves garanciát írnak: ez két részből áll kötelezően két év a jótállás, a harmadik év pedig a szavatosság. A jótállás - közismertebben garancia - ideje alatt minden gyári hibát vagy alkatrészt díjmentesen kell javítani vagy cserélni. Ennek feltétele, hogy a gépkocsit az előírt időben és futásteljesítménynek megfelelően a gyári szerződéssel rendelkező szakszervizben ellenőrizzenek, szükség esetén gyári alkatrészekkel javítsák, ezt pedig a szervizkönyvben a műhely bélyegzőjével és dátummal is igazolják.


 

Mi micsoda?
A jótállás a szavatosság egy fajtája. Fogyasztói szerződéseknél fordul elő az alkalmazása, amikor az eladó vállalja a kijavítást ingyen a fogyasztóval szemben. Itt a fogyasztó van kisebbségi pozícióban, ezért ez őt védi.

A szavatosság a garanciális igények gyűjtőfogalma, ide
tartozik a jogszavatosság (pl. hogy egy ingatlan legyen tehermentes), meg a
kellékszavatosság. Ez utóbbin belül van garancia, kicserélés, jótállás stb...

Ennek elmulasztása vagy hiánya a jótállás és szavatosság elvesztését jelenti. Hasonló következményekkel jár, ha a hibát nem rendeltetésszerű használat okozta, a jótállási időben a bizonyítás a szervizt terheli, a szavatosság idején ez már a vevő feladata. A hatályos jogszabályok szerint mindig a kötelezettnek kell állnia a költségeket, ami azt jelenti, hogy jótállási időn belül a szakszerviznek vagy a márkakereskedőnek, tehát ahol a javítást elkezdték, a jótállási időn túl a vevőnek kell bizonyítania és fizetnie a szakértői vizsgálat díját. Szakvéleményért a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelethez lehet fordulni.

Azonban a szakvélemény elkészíttetése sem "olcsó mulatság". Egy gumiabroncs, akkumulátor vagy más alkatrész vizsgálata 5000 forintba, egy fogyasztásmérés és egy fényezéssel kapcsolatos komplett vizsgálat 20 ezer forintba kerül, a nettó árakra jön még az áfa. Talán ennek is köszönhető, hogy tavaly mindössze csak 110 reklamációs panasz érkezett (ebből 65 bizonyult jogosnak) a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez. Igaz, a főfelügyelethez már csak a vitás esetek kerülnek, a garanciális és szavatossági ügyek többségét az autótulajdonosok rendezik a márkaszervizekkel vagy vezérképviseletekkel.

A problémás esetek között első helyen a fényezés, az elektronikai, szerkezeti, futómű és fékrendszerrel kapcsolatos hibák, szerepelnek. Azonban hiába van a vevő birtokában szakértői vélemény, ha az importőr nem veszi figyelembe, csak bírósághoz lehet fordulni, márpedig a jogi eljárás akár másfél évig is eltarthat, addig pedig vagy saját költségére javíttathatja meg az autót, vagy állhat a kocsija.

Az általános tapasztalat az, hogy a jogos igények többségét, az importőrök korrekten elrendezik. A rosszul teljesítő és az ügyfeleket többször jogtalanul lerázó szervizeket pedig akár ki is zárhatják a márkahálózatból a vezérképviseletek, melyek élnek is ezzel a lehetőséggel, joggal. Ezért a legtöbb szerviz igyekszik gyorsan orvosolni a bajokat, hiszen az ügyfélbarát magatartás hosszú távú üzleti érdekeket is szolgál.

Amire nem árt figyelni

A szakemberek azt javasolják, hogy mindig ragaszkodjunk a tételes számlamásolathoz, mert csak ezzel, valamint az előírt szervizellenőrzések betartásával és azok igazolásával érvényesíthetők a fogyasztók jogai. Ragaszkodni kell az évenkénti vizsgálathoz, például a karosszéria esetében, ám a jótállás érvényesíthetéshez még ez sem elég, azt a szervizkönyvben is rögzíteni kell, mert csak így garantált a kártérítés.

A szaporodó hibák ellenére látványosan emelik a garanciaidőket a gyártók, a japán márkák között ötéves általános garancia sem ritka, és egyre több vállal 12, néhány 20 évet a karosszéria korrózióvédelmére. A németek és svédek hazájukban 2 év, az észak-amerikai piacon 4 év általános garanciát adnak modelljeikre, nem ritka, hogy 50 ezer mérföldes vagy korlátlan éves futásteljesítménnyel.

Általában a premier modellekkel kapcsolatban van a legtöbb reklamáció, szakemberek szerint ezért inkább kiforrott, és legalább két éve gyártott, vagyis a gyerekbetegségekből már kigyógyított modellt érdemes megvenni, hiszen azzal már nem érheti meglepetés a tulajdonost. A legmegbízhatóbbak a már kifutó típusok, ráadásul ezeket gazdagabb felszereltséggel és olcsóbban is kínálják a kereskedők.

Az gáz

A dráguló üzemanyagáraknak köszönhetően egyre többen alakítják át a kocsijukat gázüzeművé. A hivatalos statisztika szerint az elmúlt év végén 1500 gáz- és 11 500 vegyes üzemű autó volt forgalomban (egyes vélemények szerint mintegy 60 ezer vegyes üzemelésű gépjármű fut az ország útjain).

Bármely személykocsi könnyen átalakítható a kettős üzemmódra, és szakműhelyek garanciával vállalják a munkát. A mai korszerű autókhoz való gázbefecskendező rendszerek 250-350 ezer forintba kerülnek, de a költség egyes esetekben meghaladhatja a 400 ezer forintot is. A régi motorokhoz való szívórendszer 150-200 ezerből is kijön.

Új kocsikat a legritkábban alakítanak át, mert a gyárak ezért érvénytelenítik a motorra szóló garanciát.
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem