Sokan csak addig látogatják a márkaszervizeket, míg van jótállás az újonnan vásárolt autóra. Később viszont már olcsóbb műhelyekben szervizeltetik a "verdát" és végeztetik el a kisebb nagyobb javításokat. Ez a fajta takarékosság hosszú távon többe kerülhet a tulajdonosnak, mert elvész például a karosszéria átrozsdásodására szóló szavatosság. Ráadásul a cserélt alkatrészre a beépítéstől indul a jótállás, ami így hosszabb lehet, mint az autóé.
Sokan csak addig látogatják a márkaszervizeket, míg van jótállás az újonnan vásárolt autóra. Később viszont már olcsóbb műhelyekben szervizeltetik a "verdát" és végeztetik el a kisebb nagyobb javításokat. Ez a fajta takarékosság hosszú távon többe kerülhet a tulajdonosnak, mert elvész például a karosszéria átrozsdásodására szóló szavatosság. Ráadásul a cserélt alkatrészre a beépítéstől indul a jótállás, ami így hosszabb lehet, mint az autóé.
A magyar jogszabályok a tartós fogyasztási cikkekre, így a gépkocsira is hároméves garanciát írnak: ez két részből áll kötelezően két év a jótállás, a harmadik év pedig a szavatosság. A jótállás - közismertebben garancia - ideje alatt minden gyári hibát vagy alkatrészt díjmentesen kell javítani vagy cserélni. Ennek feltétele, hogy a gépkocsit az előírt időben és futásteljesítménynek megfelelően a gyári szerződéssel rendelkező szakszervizben ellenőrizzenek, szükség esetén gyári alkatrészekkel javítsák, ezt pedig a szervizkönyvben a műhely bélyegzőjével és dátummal is igazolják.
A szavatosság a garanciális igények gyűjtőfogalma, ide
tartozik a jogszavatosság (pl. hogy egy ingatlan legyen tehermentes), meg a
kellékszavatosság. Ez utóbbin belül van garancia, kicserélés, jótállás stb...
Ennek elmulasztása vagy hiánya a jótállás és szavatosság elvesztését jelenti. Hasonló következményekkel jár, ha a hibát nem rendeltetésszerű használat okozta, a jótállási időben a bizonyítás a szervizt terheli, a szavatosság idején ez már a vevő feladata. A hatályos jogszabályok szerint mindig a kötelezettnek kell állnia a költségeket, ami azt jelenti, hogy jótállási időn belül a szakszerviznek vagy a márkakereskedőnek, tehát ahol a javítást elkezdték, a jótállási időn túl a vevőnek kell bizonyítania és fizetnie a szakértői vizsgálat díját. Szakvéleményért a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelethez lehet fordulni.
Azonban a szakvélemény elkészíttetése sem "olcsó mulatság". Egy gumiabroncs, akkumulátor vagy más alkatrész vizsgálata 5000 forintba, egy fogyasztásmérés és egy fényezéssel kapcsolatos komplett vizsgálat 20 ezer forintba kerül, a nettó árakra jön még az áfa. Talán ennek is köszönhető, hogy tavaly mindössze csak 110 reklamációs panasz érkezett (ebből 65 bizonyult jogosnak) a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez. Igaz, a főfelügyelethez már csak a vitás esetek kerülnek, a garanciális és szavatossági ügyek többségét az autótulajdonosok rendezik a márkaszervizekkel vagy vezérképviseletekkel.
A problémás esetek között első helyen a fényezés, az elektronikai, szerkezeti, futómű és fékrendszerrel kapcsolatos hibák, szerepelnek. Azonban hiába van a vevő birtokában szakértői vélemény, ha az importőr nem veszi figyelembe, csak bírósághoz lehet fordulni, márpedig a jogi eljárás akár másfél évig is eltarthat, addig pedig vagy saját költségére javíttathatja meg az autót, vagy állhat a kocsija.
Az általános tapasztalat az, hogy a jogos igények többségét, az importőrök korrekten elrendezik. A rosszul teljesítő és az ügyfeleket többször jogtalanul lerázó szervizeket pedig akár ki is zárhatják a márkahálózatból a vezérképviseletek, melyek élnek is ezzel a lehetőséggel, joggal. Ezért a legtöbb szerviz igyekszik gyorsan orvosolni a bajokat, hiszen az ügyfélbarát magatartás hosszú távú üzleti érdekeket is szolgál.
Amire nem árt figyelni
A szakemberek azt javasolják, hogy mindig ragaszkodjunk a tételes számlamásolathoz, mert csak ezzel, valamint az előírt szervizellenőrzések betartásával és azok igazolásával érvényesíthetők a fogyasztók jogai. Ragaszkodni kell az évenkénti vizsgálathoz, például a karosszéria esetében, ám a jótállás érvényesíthetéshez még ez sem elég, azt a szervizkönyvben is rögzíteni kell, mert csak így garantált a kártérítés.
Általában a premier modellekkel kapcsolatban van a legtöbb reklamáció, szakemberek szerint ezért inkább kiforrott, és legalább két éve gyártott, vagyis a gyerekbetegségekből már kigyógyított modellt érdemes megvenni, hiszen azzal már nem érheti meglepetés a tulajdonost. A legmegbízhatóbbak a már kifutó típusok, ráadásul ezeket gazdagabb felszereltséggel és olcsóbban is kínálják a kereskedők.
Az gáz
A dráguló üzemanyagáraknak köszönhetően egyre többen alakítják át a kocsijukat gázüzeművé. A hivatalos statisztika szerint az elmúlt év végén 1500 gáz- és 11 500 vegyes üzemű autó volt forgalomban (egyes vélemények szerint mintegy 60 ezer vegyes üzemelésű gépjármű fut az ország útjain).
Bármely személykocsi könnyen átalakítható a kettős üzemmódra, és szakműhelyek garanciával vállalják a munkát. A mai korszerű autókhoz való gázbefecskendező rendszerek 250-350 ezer forintba kerülnek, de a költség egyes esetekben meghaladhatja a 400 ezer forintot is. A régi motorokhoz való szívórendszer 150-200 ezerből is kijön.
Új kocsikat a legritkábban alakítanak át, mert a gyárak ezért érvénytelenítik a motorra szóló garanciát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








