Ellepték a hazai köztereket a „mézédes magyar epret" kínáló zugárusok. Nem árt azonban ezekkel vigyázni! Mutatjuk, honnan ismerheted fel az átverős bódésokat.
Egy év leforgása alatt bizony az alma szerelmesi lettek a legnagyobb áldozatai a termékek drágulásának. A magyar kedvenc gyümölcsének kilós átlagára ugyanis 12 hónap 42 százalékkal emelkedett, de jóval többe került tavaly év végén a narancs és az étolaj is, mint 2019. ugyanezen időszakában. Van azonban néhány olyan termék is, aminek az átlagára egyetlen hónap alatt, 2020 végén 5-6, sőt 9-10 százalékkal is emelkedett. A legrosszabbul a zöldségkedvelők jártak.
A KSH legfrissebb inflációs jelentése szerint 2002. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 2,7%-kal magasabbak voltak az egy évvel korábbinál. Az elmúlt egy évben a szeszes italok, dohányáruk és az élelmiszerek ára emelkedett jelentős mértékben. Ez pontosabban azt jelenti, hogy az élelmiszerek ára 4,9, ezen belül az étolajé 13,7, az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs összesen) 11,8, a cukoré 11,7, a munkahelyi étkezésé 10,2, a párizsi, kolbászé 7,8, a liszté 6,8%-kal emelkedett. A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 8,8, ezen belül a dohányáruk 14,4%-kal drágultak. A tartós fogyasztási cikkekért 2,8%-kal többet, a járműüzemanyagokért 4,5%-kal kevesebbet kellett fizetni.
Egy hónap alatt, 2020 novemberéről decemberre viszont a fogyasztói árak 0,3%-kal nőttek. Az élelmiszerek ára 0,5%-kal csökkent, ezen belül a párizsi, kolbász 2,0, az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 1,6, a baromfihús 1,3, a tej 0,7%-kal kevesebbe, az étolaj 2,0, a cukor 1,5%-kal többe került. A szeszes italok, dohányáruk ára átlagosan 2,6, ezen belül a dohányáruké 5,2%-kal nőtt. A járműüzemanyagokért 3,6%-kal kellett többet fizetni.
Na de mit jelent ez kicsit pontosabban?
A legfrissebb inflációs jelentés összesített termék, illetve szolgáltatás listáját felhasználva a Pénzcentrum elkészítette azt a listát is, hogy a közel 100, a hivatal által folyamatosan monitorozott termékből, szolgáltatásból pontosan melyek drágultak a leginkább egy év, illetve egy hónap távlatából.
Lássuk a medvét
Először is tekintsünk kissé messzebbre, és vizsgáljuk meg azt, hogy 2019 decembere és 2020 decembere között mely termékek vagy éppen szolgáltatások ára emelkedett a leginkább.
Ahogy az adatokból látjuk, 1 év leforgása alatt magasan az alma ára nőtt leginkább a magyar boltokban, 12 hónap alatt 42 százalékot. A magyarok kedvenc gyümölcsét a drágulási lista élén a narancs, és a napraforgó étolaj követte 23 és 19 százalékos áremelkedéssel.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Mindezeken felül még 4 olyan termék volt, aminek az ára 15 vagy annál több százalékkal emelkedett 1 év alatt, de a top 10-be még a kristálycukor, a Nemzeti Sport, a Multifilter cigaretta, az olaszfelvágott, a kétfogásos napi menü és a szabványméretű levél belföldre is bekerült. Ezekből az adatokból jól látszik, hogy a legjobban dráguló termékek ára az
De mi történt egy hónap alatt?
Ahogy a legfrissebb statisztikákból látjuk, a paradicsom kilója bizony csúcsdrágulónak számított ősz és tél fordulóján, a piros finomság ugyanis nem kevesebb mint 10 százalékkal lett drágább egyetlen hónap leforgása alatt.
Több mint 5 százalékkal drágult azonban a Sopianae és a Multifilter cigaretta, valamint a gázolaj literének az ára is. De két vagy három százalékkal többe került a 75 ml-es fogkrém, az étolaj, az őrült kávé (200-250 grammos kiszerelés), valamint a pontyszelet vagy filé, illetve a kristálycukor és a sertészsír is. Azt látni tehát, hogy hiába csökkentek általánosságban az élelmiszerárak 2019 november és decembere között, azért bőven találni olyan termékeket, amiknek éppen ellenkezőleg, megszaladt az áruk.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.