A felszolgáló és pultos munkák az éttermek, szállodák és egyéb vendéglátóipari egységek egyik legfontosabb és szociálisan legmegterhelőbb feladatát látják el.
A pandémia megrogyasztotta a „vendéglátás csúcsát” is. Hogy áll most a szektor, mik a kilátások a közeli és távolabbi jövőben. Erről beszélt a Pénzcentrumnak a szakma három neves szereplője.
A balatonszemesi Kistücsök étterem hitelfelvételből tudta megtartani a kollégákat, igénybe vették a Széchenyi Turisztikai Kártyát. A vendéglátásban ezt sokan képtelenek voltak megtenni és nem volt saját tartalékuk sem. Ezért a szakma túlélését még nem lehet múlt időben mondani, a hiteleket is vissza kell fizetni – állítja Csapody Balázs, az ikonikus hely tulajdonosa.
A jövőt Európa-szerte a családias, otthonos vendéglátásban látja, ami Magyarországon még ritka kivétel. Az erős tulajdonosi jelentlét inkább az olasz, francia, osztrák, portugál világra jellemző. Mint mondja, a szezonális üzletek, például a Balaton parti helyek könnyebben átvészelték a járványt, hiszen tavaly nyáron is sok volt a vendég. A legnehezebb helyzetben a budapesti, főként a külföldi turistákra koncentráló éttermek vannak. A fine dining ugyanis itthon még nem él meg kizárólag a helyi vendégkörből.
A következő lépés Csapody Balázs szerint a szezon meghosszabbítása lehetne, a balatoni, Tisza-, és Duna-parti, Velencei tavi egységek nyitvatartása májustól októberig.
A Kistücsök továbbra is nagyon jól muzsikál, a nyári nyaralóközönség és a szezonon kívüli pesti gasztro-érzékeny réteg mellett egyre több vendégük van a környékből, de még olyan távolabbi nagyvárosokból is, mint Debrecen, Miskolc, Szeged, Győr, Sopron. Ez a réteg sokat utazik külföldre, nyitottak a gasztronómiai élményekre.
Az étterem mellett a közelmúltban nyílt meg a 19 szobából és 2 lakosztályból álló, 4 csillagos Kistücsök Panzió, ahová egyaránt várják a borturizmus megszállottjait, a kerékpáros- és sportturistákat. A havonta váltott menüsor, „séfszoba”, látványkonyha mellett „gasztrocsomagokat” készítenek, amelynek keretében a környékbeli sajtmanufaktúrákba, borászatokba, méhészetbe, gyümölcsösbe lehet ellátogatni. A konferenciaterem pedig az üzleti turizmust és az oktatást szolgálja.
Csapody Balázs szerint a covid miatt erősen érezhető a megtorpanás a fining dining szegmensben, félő, hogy ha nem tudunk visszapattanni, a környező országok elhúznak mellettünk. Szükség van oktatásra, továbbképzésre, állami támogatásra. A vendéglátósok oldaláról mindenesetre érezhető az összefogás. Ezt bizonyítják a Stílusos Vidéki Éttermiség,a Bocuse d’Or Akadémia, a Balatoni kör, a Pannon Gasztronómiai Akadémia aktivitásai.
A válság pozitív hozadéka a racionálisabb működés, a tartalékolás, a kollégákkal való jó bánásmód lehet. Csapody Balázs szerint az marad talpon, aki ezt szívvel, lélekkel csinálja.
A pandémia utáni újraindulásnál nagy kérdés a munkaerő felvétele. Sajnos a vendéglátásban a munkavállalókkal sokan nagyon csúnyán bántak, és az állami segítség sem volt igazán jelentős. Az az étteremtulajdonos, aki kicsit is hosszú távra tervezett, mindent megtett a személyzet megtartása érdekében – mutatja be a vendéglátás újabb problémáját Széll Tamás Michelin csillagos séf, A Stand és a Stand 25 tulajdonosa.
Meglátása szerint nagyon gyorsan regenerálódik a piac, még Budapesten is, de természetesen hiányoznak a gasztroturisták. A Standnál a vendégkörükben 50-50 % a külföldiek-magyarok aránya. A Stand 25-ben 70-80% volt a magyar közönség, de ez az arány „dinamikusan csökkent” a külföldiek előretörésével. Ez utóbbiak ugyanis előre tervezik az útjukat és a foglalásaikkal kiszorítják a hazaiakat.
Széll Tamás lehűti a kedélyét a nagy Balaton rajongóknak: szerinte vannak – szigetszerűen – nagyon jó, előremutató helyek, de a kínálat döntő többsége még mindig a 20-30 évvel ezelőtti színvonalat hozza.
A pandémiával komoly pofont kapott a világ, ennek részeként természetesen a vendéglátás is. Mint mondja, remélhetőleg lelassulnak a dolgok, a személyzet tagjai megbecsülik a jó munkahelyeket, nem váltanak 10 ezer forint pluszpénzért. A Stand és a Stand 25 esetében leálltak a házhozszállítással. Náluk az igény is „percek alatt” megszűnt erre a szolgáltatásra.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Európában teljesen normálisnak tekinthető, hogy valaki egy-két órát autózik a kedvenc éttermébe. Lassan nálunk is alakul ez a fajta életstílus, egyre több olyan fine dining vendéglátóhely van vidéken - és ezzel párhuzamosan kialakult az az igényes réteg – ahová megéri ennyit utazni. Országszerte a helyi vendégkör kezdi megtölteni a kedvenc éttermeit. Hosszútávon csak azok az egységek maradnak meg, akik nem a bel- és külföldi turistákra építenek – mondja Jókuti András. A Világevő blog szerzője, a Nudli étterem társtulajdonosa hozáteszi:
Aki nem a helyi vendégekre koncentrál, az minden ezt követő válságot drasztikusan meg fogja érezni.
A pandémia kivétel nélkül mindenkit sújtott, itthon és külföldön egyaránt. Alaposan megérezték még a 2-3 Michelin csillagosok is. Többen éltek és túléltek kreatív ötletekkel, a helyi közönség becsalogatásával. Vagyis - optimista megközelítésben - a járvány azt a tanulságot is hozta magával, hogy érdemes elhagyni a fölösleges luxust (az aranylapocskákkal bevont steak-et és a lazacra rápakolt három kanál kaviárt) és erőteljesebben fókuszálni a helyi közönségre és az ő igényeikre.
Jókuti András szerint az elmúlt másfél év pozitív hozadéka lehet a szakma letisztulása is. Remélhetőleg a „kalandorok”, a csak a megtérülést néző befektetők eltántorodnak az étterem business-től. Bár – teszi hozzá – „ez az optimista alternatíva.”
A járvány hosszú távú hatásaitól szerinte sem beszélhetünk még múlt időben, „messze van még a kút alja”. A következő fél évben derül ki, hányan maradnak talpon. Egyelőre annyit látni, hogy durva költségekbe kerül az újranyitás: a munkaerő, a megmaradt beszállítók, az alapanyagok, a raktárfeltöltés. A kiadások azonnal jelentkeznek, a vendégek elvárásai pedig nem változtak az elmúlt másfél évben, a vendég azzal sem szeretne törődni, hogy munkaerős se nagyon akad: ő hibátlan kiszolgálást és ételeket akar a pénzéért.
Egy – várható – negyedik járványhullámban a szakma biztosan nem fog talpon maradni komoly állami támogatás nélkül. Példaként említi a híres Noma éttermet, amely „felhelyezte Koppenhágát a térképre”. Komoly állami támogatást kap – a dánok jól felfogott érdekéből, hiszen ez a két Michelin csillagos étterem pörgeti - kis túlzással – az ottani turizmus felét.
A „Vajon hányan maradnak talpon?” kérdésre a vendéglátás szűk, speciális szegmensét, a Michelin csillagosok példáját említi, ahol a hat egységből, jelenleg mindössze kettő működik teljes üzemben. Szerinte nagy kár lenne, ha a fine dining színvonalból „visszalépnénk” a jó minőségű bisztró szintre. Ha a mostani top ligás helyek nem rendelnek jó minőségű zöldséget, gyümölcsöt, húst, sajtot a beszállítóktól, akkor azok is a tömegtermelés felé fordulnak. Ezt később újraindítani szinte lehetetlen lenne.
Nemzeti értéknek kell tekinteni a fine diningot. Ha ez nem sikerül, akkor egészen biztos, hogy a régió más nagyvárosai, Prága, Varsó, Ljubjana elhúznak mellettünk, és épp a legjobb, legtöbbet költő turistákat csábítják el tőlünk.
- zárja gondolatait Jokuti András.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Vállalkoznál, de nem tudod, hogyan kell? Jelentkezz a Delfinek között programra!
Pitcheld vállalkozásod a GEN Z Fest-en, ahol mentoraink segítségével lendülhetsz túl a problémákon.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.