A viselkedésalapú, személyre szabott reklámozás komoly beavatkozást jelenthet a felhasználók magánszférájába.
A Covid tragikus, de elhanyagolható story a „szép új világ”-hoz képest, ami a szemünk előtt zajlik. Barna Tamás, a Republic Group Ügyvezetője avatja be a Pénzcentrumot a metaverzumba.
Pénzcentrum: Mit tapasztalsz manapság a kommunikációs iparágban?
Barna Tamás: A szakmánk rapid és drasztikus változásokon ment keresztül az elmúlt 10-15 évben. Túlzás nélkül kijelenthető, hogy a technológia mindent átírt. Régen „elég volt” egy kiváló szakember, nem véletlen, hogy a vezető reklám és PR ügynökségeket az alapítóikról nevezték el, legyen az Ogilvy & Mather, Young and Rubicam, vagy Hill & Knowlton. Vagyis az üzleti géniuszok határozták meg a céget. Mára ezt teljesen átalakult, szinte nap nap után érik az új kihívások a szakmát, elképesztő a pörgés. Olyan – teljesen új - kompetenciákra van szükség, amiket szinte csak a 20-as generáció ért. Ezalatt természetesen az internet világra, azon belül is a social mediára gondolok elsősorban. Senki nem hitte volna – akár 5 éve – hogy egy reklám, branding cég kulcsfigurái matematikusok és IT-sek lesznek. Az ügynökségek vezetőiben pedig a változásmenedzsmenten alapuló leadership, az érzékenység a legfontosabb faktorok.
Pénzcentrum: Hogy változtatta meg a járvány a reklámszakmát?
Barna Tamás: Ebbe a változó korba szinte becsapódott a Covid bomba, amiről a darwini axióma jut eszembe: nem a legerősebb, hanem a legalkalmazkodóképesebb marad életben. Ez hatványozottan igaz a kommunikáció, média világára. A járványhelyzetben a legrosszabb a teljes kiszolgáltatottság. Egy medúza érzékenységével kell rendelkeznünk, ami a csápjaival kitapogatja a környezetét. Az a legnehezebb a mostani helyzetben, hogy nem lehet megjósolni, szinte még a másnap bekövetkező fejleményeket sem.
Pénzcentrum: Mik az új trendek?
Barna Tamás: Azt kell mondanom, hogy a Covid okozta változások eltörpülnek a legújabb „forradalom” a metaverzum mellett. A koncepciót Neal Stephenson Snow Crash című sci-fi regényében dolgozta ki. Bár az Ő ötlete fikció volt, most úgy tűnik, hogy már a közeljövőben valósággá válhat. Ez egy teljesen új, a nagyközönség számára talán csak néhány hónapja megismert világ. Közérthetően fogalmazva az internet jövőbeli változata. A legtöbben valószínűleg még csak a Facebook meta-val találkoztak. Ma már közhely, hogy az emberek több időt töltenek el a virtuális térben, mint a valóságban.
A metaverzum lehetővé teszi majd a felhasználók számára, hogy a 3D-s terekben együtt dolgozzanak, találkozzanak, társas életet éljenek. Nem véletlen, hogy ez a vírushelyzetben, a zoom, az online munka és a home office jelentette magányosság idején tört fel.
A metavilágban, vagy – ha úgy tetszik - párhuzamos valóságban az avatarunk van jelen, például egy online megbeszélésen. Gyakorlatilag összeolvad a fizikai és a digitális valóság. Egy – mos még számunkra felfoghatatlan mértékű és sebességű - technológiai robbanás elején vagyunk. Filozófiája az emberekben lévő elvágyódás a létező világtól. Elon Musk és Richard Branson az űrbe vágynak, „John Smith„ és „Kovács János” pedig a metaverzumban keresik a boldogságot.
Pénzcentrum: Mit jelent ez a fogyasztás szempontjából?
Barna Tamás: Csak egy példa: a Dolce & Gabbana a közelmúltban tartott egy meta divatbemutatót, amelyben a modellek csak a virtuális térben létező ruhákban léptek fel. Ez – valószínűleg – nagyon rövid idő alatt elterjed az élet minden területén. Vagyis vehetünk az avatarunknak egy ruhát vagy cipőt, ami gyakorlatilag egy computer grafika, kizárólag az online térben létező tárgy. Mindez párhuzamosan zajlik a blockchain-nel, a kriptovaluták világával, vagy, hogy egy műalkotást úgy „birtokolsz”, hogy csak egy kódod van hozzá, de fizikailag nem a tiéd.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Pénzcentrum: Mi a szerepe ebben a világban egy kommunikációs cégnek?
Barna Tamás: Az emberek gondolkodása teljesen meg fog változni. Ez egy nagyon komoly kihívás a mi szakmánk számára. A technológiát természetesen a nagy IT cégek hozzák, a nagy márkák már elindultak ebbe az irányba, metahub-ok és metateam-ek alakultak. Viszont a szociológiai, társadalomismereti tudást az ügynökségek teszik hozzá. Természetesen ehhez nekünk is igazodnunk kell, meg kell tanulnunk ezt a világot.
Szükség van a „traumafeldolgozás” ismert szakaszaira, a tagadás, harag, alkudozás, elfogadás lépcsőkre. Meg kell értenünk és kapcsolódnunk kell hozzá, hiszen a metavilágban megjelenő márkát mi fordítjuk le az emberek nyelvére.
Tanácsadók, ha úgy tetszik, a szürkeállomány vagyunk ebben a történetben. Ehhez fiatalokra van szükség, mert természetesen az én generációmnak nehezebben megy az adaptáció, mint a huszonéves kollégáimnak. A következő lépés, hogy egy új cégstruktúrát kell felépítenünk a „szép új világ” köré. Egy biztos: ez nagyon gyors és meghatározó változás lesz az egész világon, ami már ránk rúgta az ajtót. Ha tagadjuk, akkor lemaradunk.
Komolyan ez a legnépszerűbb emoji Magyarországon? Sokan nem is tudják, mit jelent valójában ez a jel
A mosolygó fej vajon kedves vagy negatív jelző? Mit jelenthet a vörös zászló, a bohóc vagy a barack?
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Másként látja Alekszej Navalnij halálát az amerikai hírszerzés
- Gázolt a vonat Kecskemétnél, késésekre kell számítani a szegedi vonalon
- Sulyok Tamás: kiváló borászok nélkül nem születnének minőségi borok
- Változatlan hitelminősítés, új kínai autógyár - a nap hírei
- Új videón a Hamász magyar túsza
- Itt a hét öt száma