24 °C Budapest
Budapest, 2024. május 8.A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök (j) fogadja Hszi Csin-ping kínai elnököt a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülõtéren 2024. május 8-án.MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher

Egyre több magyar választja ezeket a kínai autókat: mi lesz itt, ha Hszi Csin-ping bejelenti az új gyárat?

2024. május 9. 10:03

A kínai márkák az EU autópiacának 11 százalékát fogják kitenni 2024-ben a várakozások szerint, ami 2027-re elérheti a 20 százalékot is. Magyarországon is egyre nagyobb a mozgolódás, az MG ebben az évben már több nagy európai gyártót is megelőzött a forgalomba helyezések tekintetében, a BYD pedig még csak most kezd felfutni.

A kínai autóipar egyre nagyobb nyomulásba kezdett, mint a Pénzcentrum is beszámolt róla, márciusban már világszerte minden harmadik eladott személyautó valamelyik kínai gyártó terméke volt - a 8,15 millió eladott autóból kb. 2,7 millió abban a hónapban

Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség korábbi jelentése szerint a Kínában gyártott elektromos járművek az idén az európai EV-eladások több mint negyedét teszik majd ki, és az ország részesedése több mint 5 százalékkal nő az egy évvel korábbihoz képest. Az EU-ban 2023-ban eladott elektromos autók mintegy 19,5 százaléka Kínából származott, a franciaországi és spanyolországi eladások közel egyharmadát az ázsiai országból szállított járművek tették ki. Ugyanakkor ebben benne vannak például a Kínában gyártott Teslák is, visziont a kínai márkák önmagukban a régió piacának 11 százalékát fogják kitenni 2024-ben a várakozások szerint, ami 2027-re elérheti a 20 százalékot is.

Az Európai Bizottság többek között vizsgálja már a kínai elektromosjármű-gyártóknak nyújtott állami támogatásokat, hogy kiderüljön, tisztességtelenül alákínálnak-e a az európai vállalatoknak. A Kínából szállított, de nem kínai márkák, mint például a Tesla és a BMW is érintettek lehetnek a folyamatban lévő támogatási vizsgálatban.

A szövetség szerint a jelenlegi 10 százalékról legalább 25 százalékra kellene emelni a vámokat, hogy a Kínából származó középkategóriás elektromos autók drágábbak legyenek, mint az uniós megfelelőik - bár a kompakt SUV-k és a nagyobb autók továbbra is valamivel olcsóbbak maradnának. A szakpolitikai csoport szerint azonban ehhez az is szükséges lenne, hogy Európa önellátóbbá váljon az akkumulátorcellák gyártása terén.

Újabb üzemről állapodhatnak meg Hszi Csin-ping kínai elnökkel

A lehetséges vámokra válaszul a Tesla például németországi üzemét tervezi bővíteni. A BYD már bejelentette a szegedi gyárépítését, egy másik kínai üzem, a Great Wall Motors pedig állítólag Pécs mellett szeretne autógyárat építeni - ezt a napokban akár be is jelentheti az épp Magyarországon tartózkodó Hszi Csin-ping kínai elnök.

A vámok céljának az kell lennie, hogy az EV-ellátási láncokat lokalizálják Európában, miközben felgyorsítják az elektrifikálási törekvéseket, hogy az átállás teljes gazdasági és éghajlati előnyeit ki lehessen használni

- áll az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség jelentésében.

Ekkora a részesedés Magyarországon

Hazánkban immáron több nagy kínai autómárka is jelen van, modelljeiket a Pénzcentrum is tesztelte, ezeket alább találod:

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Most pedig megnéztük, hogy a forgalomba helyezési adatok alapján a kínai márkák mekkora szeletet harapnak ki a hazai autópiacból. A január áprilisi időszakban a legnagyobb itthon jelenlévő kínai autómárka az MG volt, amely 2024-ben eddig 592 darab autót helyezett forgalomba, 37 százalékkal többet, mint egy évvel korábban - derült ki a Datahouse friss adataiból. A márka piaci részesedése így ebben az évben 1,41 százalékos Magyarországon, előzve olyan nagy európai márkákat, mint a Fiat, a Citroen, a Seat, de a Mazda és a Honda is mögöttük van a sorban. A kínaiak által felélesztett, eredetileg brit márka tavaly 1528 forgalomba helyezéssel zárt, piaci részesedése hasonló volt, mint az idei első 4 hónapban.

A másik nagy kínai márka, a BYD tavaly októberben mutatkozott be hivatalosan Magyarországon, így érthető módon 2023-ban még nemigen voltak eladásaik. A hazánkban csak elektromos autókat forgalmazó vállalat számait így csak az idei első 4 hónap tekintetében vizsgáltuk meg - egyébként Kínában például vannak plug-in hibrid modelljeik is, összességében ők a világ legnagyobb "konnektoros autó" értékesítői. 2024. első négy hónapjában 261 autót helyeztek forgalomba, ami 0,6 százalékos részesedést jelent a teljes hazai autópiacból, viszont érdemes megjegyezni, hogy az elektromos autók körében ez az arány jóval nagyobb lehet - csak a Datahouse adatbázisa ilyen szempontból nem vizsgálja az egyes gyártókat. A BYD így több autót helyezett forgalomba 2024-ben mint a Mitsubishi vagy a Mini.

Tehát összességében a legnagyobb kínai márkák kb. 2 százalékos részt haraptak a hazai autópiacból az év első 4 hónapjában.

Az itthon kevésbé ismert márkák közül a cserélhető akkus technológiájáról ismert NIO autóiból tavaly 11 darab állt forgalomba Magyarországon, 2024-ben pedig április végéig egy sem. A DFSK, azaz a Dongfeng Sokon Automobile autóiból tavaly 43 érkezett, ebben az évben pedig 5. A Geely személyautóiból tavaly összesen kettőt helyeztek forgalomba, 2024. első négy hónapjában pedig semennyi.

Címlapkép: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Benko Vivien Cher, MTI/MTVA

NEKED AJÁNLJUK
Ez a superfood lehet a foci Eb nagy slágere (x)

Méltó ellenfele lehet a mogyoró-nachos-ropi sörkorcsolya triónak a kézműves sörfőzdék gyártási melléktermékéből készülő újfajta ropogtatnivaló.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 20. hétfő
Bernát, Felícia
21. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm