Kegyetlen látlelet a magyar bérekről: ennyit kell gürizni a legalapabb Daciáért

Kegyetlen látlelet a magyar bérekről: ennyit kell gürizni a legalapabb Daciáért

2021. október 19. 11:02

Autókban mérve is hatalmas a bérolló Magyarországon az egyes ágazatok között. Egy fapados Dacia például egy szociális dolgozó 26 havi fizetését vinné el, míg az átlagos nettó keresetből feleennyi ideig kéne spórolni. A legrosszabbul fizetetteknek a legolcsóbb Suzuki Vitara is lassan elérhetetlen, míg a legjobban kereső, pénzügyi és biztosítási területen dolgozó magyarok szinte a kisujjukból kirázzák azt.

Óriási a különbség a magyarországi fizetések köztött, és a bérolló autókban mérve még szemléletesebb: a Pénzcentrum most megvizsgálta, mennyit kell güriznie egy-egy új autóért a legrosszabbul, illetve a legjobban fizetett ágazatokban dolgozóknak. Ezek a Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi közlése szerint a szociális ágazatban dolgozók, illetve a pénzügyi, bitosítási ágazatban tevékenykedők voltak - az nem kérdés, kik keresik a legtöbbet, és kik állnak a bérlista alján.

És a KSH adatai alapján azt is megnéztük, hány havi átlagkeresetből jönne ki egy-egy modell, valamit a személyautók árait a mediánkeresettel is összehasonlítottuk - ugye, ez az az összeg, aminél pontosan ugyanannyi magyar dolgozó keres többet, illetve kevesebbet.

Az összehasonlításban az alábbi nettó kereseteket vettük alapul (bárminemű kedvezmény nélkül):

  • Szociális ellátás: 139 452 forint/hó
  • Mediánkereset: 232 750 forint/hó
  • Nettó átlagkereset: 288 400 forint/hó
  • Pénzügyi, biztosítási tevékenység: 527 022 forint/hó

Az autókat pedig többféle kategóriából válogattuk össze: nem maradhatott ki az összehasonlításból az egyik legolcsóbban megvásárolható modell, a Dacia Sandero, ahogyan a magyarok hagyományosan kedvenc autója, a Suzuki Vitara sem. A középkategóriát a Ford Focus képviseli, a nagyautókat az 5-ös BMW, és a luxusautók közül az S-osztályos Mercedest választottuk ki. Mindegyik modell esetében a hazai legalacsonyabb listaárral számoltunk, tehát a "fapados" verziókkal - már, ha az S-Mercinél lehet ilyenről beszélni. A vizsgált autók hazai listaárai a következők:

  • Dacia Sandero: 3 569 000 forint
  • Suzuki Vitara: 5 810 000 forint
  • Ford Focus: 7 585 000 forint
  • 5-ös BMW: 17 033 999 forint
  • Mercedes S-osztály: 36 042 001 forint

Erre futja az átlagos keresetből

Számításunkban azt vettük alapul, hogy a szóban forgó összegeket keresők a teljes fizetésüket félre tudják tenni autóvásárlásra. Ennek alapján egy szociális szférában dolgozónak 25,6 havi béréből jönne ki a legfapadosabb Sandero, az átlagbérből élő magyarnak 15,3 hónapot kellene dolgoznia érte, míg a pénzügyi, biztosítási ágazatban ehhez az autóhoz csak 6,7 hónap kellene. A mediánbérből több mint 15 havi kell a lista legolvsóbb modelljéhez.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Autót vennél, de szűkös a keret? Nézz körül a Pénzcentrum kalkulátorában!

A Vitara már gyakorlatilag álom, ha valaki a szociális ágazatban dolgozik: majdnem 42 havi fizetést emésztene fel, ezalatt a pénzügyi szférában mindez nem lenne egy évi fizu. A Focusért majdnem három évet kellene dolgozni, ha valaki a mediánbérből él, az átlagkeresettel pedig 26,3 hónapba telne megvenni.

A két drágább modellhez egy élet is kevés a szociális szférában: az 5-ös BMW több mint 10 évi fizetést vinne el, az S-Merciért pedig 21,5 évig kellene minden egyes fillért félretennie a legrosszabbul kereső ágazat dolgozóinak. Eközben egy pénzügyi, biztosítási tevékenységet végzőknek kevesebb mint 3 évi fizuból kijön a BMW, és a Merciért is csak 6 évet kellene dolgozni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 29. hétfő
Péter
18. hét
Április 29.
A tánc világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem