8 °C Budapest

Így portyáznak a magyar vásárlók: hiába a lezárás, úgyis beszerzik, ami kell nekik

2021. március 25. 11:01

Idén is, akár csak tavaly, márciusban érkeztek az első nagyobb, kiskereskedelmi boltokat is érintő korlátozások Magyarországon. Ezek azonban teljesen máshogy csapódtak le 2020-ban, mint 2021-ben. A Pénzcentrum annak járt most utána, hogy mik a hasonlóságok és különbözőségek a vásárlások tekintetében. Foglalkoztunk ugyanakkor azzal is, hogy a leginkább iparcikkeket árusító boltok bezárása nem okoz-e keresletnövekedést például a diszkontokban, szupermarketekben vagy hiperekben, ahol manapság ruhát, fúrót, de akár nagyobb elektronikai cikket is lehet vásárolni. Meglepő válaszokra bukkantunk. 

A 2020 márciusi, első koronavírus-korlátozások bejelentésekor valóságos pánikvásárlás lett úrrá a magyar lakosság egy jelentős részén. Ezt a kiskereskedelem is megérezte, akkor több, 3-4 hullámban előfordultak nagy vásárlói rohamok. Idén márciusban azonban nem lehet hasonló jelenségről beszámolni.

Nehéz összehasonlítani a két márciust, mert bár a lényeg ugyanaz, azért a korlátozások időbelisége máshogy alakult. Az ugyanakkor biztos, hogy 2021 márciusában elmaradtak a pánikvásárlások, a vásárlók megértették, mi a korlátozások célja, nem féltek már attól, hogy termékek nélkül maradnak

- mondta el a Pénzcentrumnak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Hasonló információkat osztott meg lapunkkal az Auchan is, ők úgy tapasztalták, hogy az idei korlátozások első bejelentése utáni két napban, március 4-5-én jelentősen nőtt a forgalmuk, majd a kereslet a március 8-i hét első felében is enyhén emelkedett tavalyhoz képest, de a nagymértékű felhalmozás elmaradt.

A hiper arról is tájékoztatta a Pénzcentrumot, hogy míg a tavalyi nagy bolt-rohamokkor az emberek főleg az alapvető élelmiszereket keresték, addig most sokkal tudatosabb vásárlást tapasztaltak. De azért az átlagnál volt néhány jobban működő termékkategória: Ezek a következők voltak: felvágottak, tojás, pékáru, zöldség, wc papír, alkohol, állateledel, hentesáru.

Mi történt online?

Arról korábban már mi is beszámoltunk, hogy egyes boltok igencsak súlyos korlátozó intézkedéseket vezettek be, már ami a webshopjukat illeti. Ezen felül kiderült például az is, hogy sok áruház teljesítőképessége csúcsán pörög, ami a kiszállítást illeti, és csak 7-8 napra lehet tőlük rendelni. Vámos György szerint azonban ennek a felfutásnak semmi köze sincs a márciusi boltkorlátozásokhoz.

Azt kell látni, hogy a járvány második hulláma még 2020 őszén kezdett felerősödni, ekkor már megfigyelhető volt újra az online vásárlások erősödése mind iparcikk, mind pedig élelmiszervonalon. A harmadik hullámra pedig senki sem számított, így amikor az is berobbant, akkor az online érdeklődés még jobban megugrott. Ez, ha korlátozások nem lettek volna, akkor is így lenne

- fogalmazott a főtitkár, aki a Pénzcentrumnak kiemelte azt is, hogy az online felületeken tapasztalható korlátozások voltaképpen azt szolgálják, hogy minél többen tudjanak vásárolni. Ezzel pedig a webáruházak terhet vállalnak azzal, hogy az egyszeri nagy-nagy bevásárlások helyett szorgalmazzák a kisebb bevásárlásokat azért, hogy minél több embert ki tudjanak szolgálni. 

Vámos György szerint az online értékesítés tendenciája ugyanaz, mint a 2020-as évben, amikor egyre erősödik a járványhelyzet, úgy nő meg a webshopokban is a kereslet. A szakember szerint ezt mi sem példázza jobban, mint hogy 2020 nyarán, amikor kicsit fellélegezhettünk a vírus szorításából, akkor az online vásárlások száma is visszaesett a tavalyi évet megelőző évek hasonló időszakainak átlagaival. 

A főtitkár az online értékesítéssel kapcsolatban azt még kiemelte, hogy bár az utóbbi években óriási figyelem hárul rá, és az ágazat növekedése tényleg brutális, évről-évre Magyarországon 40 százaléka körüli. De azt azért érdemes tisztán látni, hogy a teljes kiskereskedelmi forgalomból alig 10 százalékot hasít még mindig csak ki az online, a vásárlásaink 90 százalékát tehát még mindig offline intézzük. És ez most sincs másképp.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Ruha, tévé és miegymás a boltokban

Mivel 2021 márciusában igencsak sokféle iparcikket árusító boltnak kötelező volt bezárnia, kíváncsiak voltunk arra is, hogy a hiperekben, szupermarketekben, diszkontokban számíthatnak-e arra a vásárlók, hogy megnő a nem-étel (non-food) paletta. Több lesz a ruha, elektronikus kütyü és így tovább. Vámos György szerint azonban ez nem fog megtörténni. 

Mégpedig azért nem, mert a statisztikákból azt látni, hogy a bezárás, amit most sok iparcikk-kereskedő átél, az inkább az online vásárlás irányába lökik a vásárlókat, semmint a tradicionálisan, legjelentősebben az élelmiszereket, és napi fogyasztási cikkeket áruló boltokba

- hívta fel a figyelmet a főtitkár, aki szerint bár tény és való, hogy a szuperekben, hiperekben, sőt a diszkontokban is találni ma már ruhákat, csavarhúzót vagy éppen akár nagyobb elektronikai cikkeket is, de azért a vásárlások döntő többsége ezeken a helyeken még mindig az élelmiszer és a vegyi áru. 

Arról szem szabad megfeledkezni a főtitkár szerint, hogy azért olyan boltok (vállalkozások) most is nyitva lehetnek az élelmiszerboltok mellett, akiknek a fő tevékenységük szerint például barkásfelszereléseket, építőanyagot, mobiltelefont, papírírószert vagy laptopot árulnak például. Ezeket tehát máshol is bőven megtalálják a vásárlók, még akkor is, ha a kiskereskedelmi-láncokban elérhető is 1-1 ilyesféle termék a kínálatban.

Biztos vannak, akik most egy nagyobb diszkontban, szupermarketban vagy hipermarketben hamarabb vesznek meg három pár cipőt, mintha nem lennének zárva például a ruhaboltok, de ez még mindig egy jelentős kisebbség. A számok azt mutatják, hogy például a ruhák esetében hamarabb fognak kitekinteni az interneten, webshopokból ruhákat rendelni, minthogy tömegesen az elsődlegesen élelmiszer-boltokban kezdenének el ruházkodni

- tette hozzá Vámos György.

Mit tanultak a boltok egy év alatt?

A tavalyi és a most márciusi időszak teljesen más, ugyanis most már egy éve együtt élünk a korlátozásokkal. Az emberek nem halmozták fel a termékeket, megtanulták, hogy a biztonsági előírások betartásával hogyan vásárolhatnak. Áruházainkban betartatjuk a legszigorúbb járványügyi szabályokat, de természetesen a gyorsabb vásárlás érdekében ezekben a forgalmasabb időszakokban mindig több kasszával, munkatárssal várjuk vásárlóinkat

- közölte a tanulságok górcső alá vételekor az Auchan. Vámos György pedig ezen felül lapunknak elmondta azt is, hogy a boltok megtanulták, mennyire fontosak a higiéniai szabályok, a folyamatos tisztítás és fertőtlenítés. Ezeknek pedig eleget is tesznek, hogy a lehető legbiztonságosabban szolgálhassák ki a vásárlókat.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm