Erősítene az EU az utasjogokon: ma az utasok fele jogilag védtelen!

2009. november 29. 08:02

Az Európai Bizottság tervei szerint a repülőjegyet, hotelszobát, autókölcsönzést magában foglaló nyaralási csomagokat az interneten vagy a belvárosi irodákban lekötő turisták biztosabb pénzügyi védelmet kapnának arra az esetre, ha a dolgok rosszul alakulnának.

A szervezett utazási formákról szóló 1990-es irányelv által biztosított alapszintű - a tájékoztatásra, az elvárt színvonal alatti szolgáltatások miatti kárfelelősségre és a fizetésképtelenség esetére vonatkozó - védelmet szeretné az EU kiterjeszteni az ún. "dinamikus csomagokra", amelyeket gyakran valamelyik honlapon vagy ezek valamely partneroldalán a fogyasztók maguk állítanak össze. A fogyasztó például online foglal repülőjegyet, majd átirányítják egy partnerhonlapra, ahol szállást vagy autókölcsönzést kínálnak.

Ezekre a csomagokra sok esetben jelenleg még nem vonatkoznak az uniós fogyasztóvédelmi szabályok, miközben a fogyasztók 67%-a azt hiszi, hogy a védelem ezekre is kiterjed. Amennyiben egy dinamikusan összeállított utazás során valami balul üt ki, az átlagosan majdnem 600 eurós veszteséget jelent a fogyasztónak.

A bizottság kezdeményezése ezért felveti, hogy a légitársaságok fizetésképtelenségével szembeni alapszintű védelmet a csomagban, illetve dinamikus csomagban lefoglalt szolgáltatásokon túl ki kellene terjeszteni az önállóan értékesített repülőjegyekre is, hogy ne fordulhasson elő olyan, mint a SkyEurope, vagy egyéb légitársaság csődjekor, mikor rengeteg turista rekedt a repülőtereken.

Mi a baj a mostani szabályokkal?

A jelenleg hatályban lévő, a szervezett utazási formákról szóló EU-s irányelv 1990-ben született, amikor még a nyaralások többségét utazási irodák katalógusaiból választották ki az ügyfelek. Ennek megfelelően az irányelv szabályai azokra az utazásokra vonatkoztak, melyek az utaztatás, a szállás, illetve az egyéb idegenforgalmi szolgáltatások közül legalább kettőt tartalmaztak.

A védelem mindössze a katalógusokban közölt információkra, az útlemondásra, a szolgáltatások színvonaláért viselt felelőségre, és az utazásszervező vagy a légitársaság csődje esetén szükséges védelemre terjed ki.

A fogyasztók által gyakran online lefoglalt jegyekre, vagy saját maguk által összeállított csomagokra tehát nem vonatkozik az irányelv, holott ma már az utasok 56 százaléka maga szervezi le nyaralását.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Mire figyelnének a jövőben?

Felül kellene vizsgálni, hogy a szervezett utazásoknak milyen új formáit kellene beemelni az irányelv hatálya alá. Ilyenek lehetnének a fogyasztó által az interneten ugyanazon oldalon összeállított csomagok; az együttműködő, összekapcsolt honlapokról összeválogatott csomagok, vagy akár a többnapos hajó- vagy vonatutak is.

A tájékoztatás terén is lenne mit frissíteni a jogszabályon, hiszen az elsősorban a katalógusokra összpontosít, a honlapokon nyújtott információkra nem.

Mivel az elmúlt években jelentősen megugrott a légitársaságok csődje, mérlegelni kell azt is, hogy a fizetésképtelenséggel szembeni védelmet kiterjesszék a repülőjegyvásárlásra is, vagyis a nem csomagban értékesített szolgáltatásokra is. Ez azt jelentené, hogy a légitársaság csődje esetén az utasok visszakapnák a pénzüket, vagy hazaszállítanák őket.

Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

Zubreczki Dávid: teljesen abszurd, hogy erről végleg lemondtak a budapestiek

A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2023. február 4. szombat
Ráhel, Csenge
5. hét
Február 4.
Rákellenes világnap
KONFERENCIA
Tovább
Digital Transformation 2023
Innovatív technologiák a hatékonyságnövelésért!
Sustainable Tech 2023
Innováció ma, zöld gazdaság holnap!
Biztosítás 2023
A tavasz meghatározó pénzügyi konferenciája március 8-án!
EZT OLVASTAD MÁR?