Bár Európa népszerű nagyvárosai továbbra is lenyűgöző úti célok, a hatalmas tömeg és a közlekedési problémák megnehezíthetik az utazást.
Ezzel számolj, ha nyaralást tervezel 2025-re: rengeteg magyar terve dőlhet dugába, jön a hidegzuhany
Az ENSZ Turisztikai Világszervezete szerint 2024-ben a nemzetközi turizmus túlszárnyalhatja a járvány előtti szinteket, ám az utazási trendek alapvetően átalakultak. A közösségi média, különösen a TikTok és az influenszerek, forradalmasították az utazásról alkotott elképzeléseinket, népszerűsítve kevésbé ismert úti célokat, ugyanakkor új kihívásokat is teremtve, például az információk hitelességének és a fenntarthatóságnak a terén.
Az ENSZ Turisztikai Világszervezete (UNWTO) szerint 2024-ben a nemzetközi turizmus várhatóan túlszárnyalja a járvány előtti szinteket, jelezve, hogy az utazások száma jelentősen megnövekedett az elmúlt évekhez képest. A 2023-as év végére az érkezések száma globálisan elérte az 1,3 milliárdot, ami a 2019-es szint 88%-a. Az előrejelzések szerint 2024-ben a nemzetközi turizmus 2%-kal haladhatja meg a 2019-es szintet, amelyet a globális fellendülés, különösen Európában és a Közel-Keleten tapasztalt erős kereslet táplál. Ugyanakkor az utazási szektor még mindig kihívásokkal néz szembe, például munkaerőhiánnyal és a geopolitikai bizonytalanságokkal, amelyek akadályozhatják a további növekedést.
Arról azonban már kevesebb szó esik, hogy nagyon megváltoztak a szokások: a közösségi média által közvetített utazási trendek és az influenszerek 2024-re forradalmasították az utazásainkat és az utazásról alkotott elképzeléseinket.
A TikTok például elképesztően dinamikusan alakítja át az utazási szokásokat – írta a NatGeo egyik elemézében, kezdve kevésbé ismert úti célok bemutatásától a csomagolási tippekig és a közlekedési tanácsokig. A platform különösen a fiatalabb generációk körében vált népszerűvé, mivel őszinte, autentikus videói egyedi betekintést nyújtanak az utazási élményekbe.
A hatások kettőssége miatt azonban fontos, hogy az tudatosak legyünk, okosan szelektáljunk a tartalmak között. Az influenszerek nemcsak helyszíneket mutatnak be, hanem helyi ételeket, tradíciókat és életmódokat is, ezzel hozzájárulva a kulturális turizmus növekedéséhez. Ugyanakkor ez egyes helyeken túlzott turizmushoz vezethet, amely fenntarthatósági problémákat vet fel.
Trendek belülről
Szombati Orsolya a Traveladdict utazóblogger 6 éve, 2018-ban kezdett el blogolni, és szerinte is az látszik, hogy az utazás elképesztő módon átalakult olyan szempontból, hogy a social media lett az elsőszámú információforrás, amikor valaki úti célt keres.
Konkrétan átvette a klasszikus útikönyvek, és talán a nyomtatott sajtó, a magazinok szerepét is. Ha valaki az Instagramon vagy a TikTokon lát egy utazós tartalmat, az nyilván vizuálisan mesél: ha videóról van szó, sokkal többet, mint egy kép és egy szöveg. Ez automatikusan magával hoz egy FOMO érzést, felkerül a hely a bakancslistájára, amit szorgosan frissítget, inspirációs célból. Úgy látja, az emberek már nagyon keveset olvasnak. Ez persze nem baj, nem mindenki egyformán nyitott vagy érdeklődő, ez régebben is így volt
-mondta el a Pénzcentrumnak, majd hozzátette:
Nem feltétlen mondanám gondnak, hogy nem olvasnak az emberek útikönyveket, hiszen sok tudást már az internetről is össze lehet szedni, inkább az problémás, hogy rengeteg információ áll rendelkezésre, melyek közülük sok ellenőrizetlen forrásból származik.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Míg egy könyv vagy egy cikk átmegy egy szerkesztő kezén, aki ellenőrzi a valóságtartalmát, addig a világhálót senki nem ellenőrzi, ezért egymással néha totálisan ellentétes, fals információk jelennek meg,
Inspiration Economy
Szombati Orsolya szerint az úgynevezett inspiration economy működik az utazási szektorban is: egyre több az influenszer, egyre több a digitális tartalom és a digitális tartalomkészítő, ami egy nagyon komoly gazdasági szegmensé nőtte ki magát. Ezáltal a szolgáltatók is változnak: az éttermek szállodák klasszikus reklámmegjelenései átköltöztek másik térbe, az influenszerek feedjeibe.
Felületesebben utazunk, mint régebben, és az utazás kezdi elveszíteni korábbi varázsát: mire odaérünk, már ezer képet láttunk a helyről, ezért óriásiak az elvárások, és gyakran nem az fogad minket, amire számítunk. Hiszen nem szabad elfelejteni, hogy ami látunk a social médiában, beállított, profi fotók, gyakran drónfelvételek, komplex élménycsomagok. Ezek miatt sokan irreális elvárásokat fogalmaznak meg, és ha nem azt kapják, akkor csalódnak.
- vélekedik Orsi. Ma már egyre kevesebb az olyan hely, ahol megtapasztalhatjuk az igazi felfedezés élményét, éppen ezért ő tudatosan ezt keresi: igyekszik olyan országokat is mutatni a követőinek, amelyek talán eszükbe sem jutnának, akár Szaúd-Arábiát, akár Türkmenisztánt - nem éppen divatos úti célokat.
A social média előnyei
De ezzel együtt nyilván nagyon sok előnye is van a social médiának: elképesztően könnyen elérhető rengeteg hasznos információ: gondoljunk csak a Facebookon azokra az utazós csoportokra, amelyekben valós időben tehetünk fel kérdéseket. Megtudhatjuk. milyen épp az idő ott, ahová megyünk, mit érdemes magunkkal vinni, stb. Valós emberektől kaphatunk valós információkat, és ez megfizethetetlen.
Meg kell tanulnunk használni a social médiát arra, amire való, és nem hagyni, hogy elvigyen minket az illúzió irányába.
Őrület, mit okozhat egy apró incidens, ha repülővel utazunk: ezért szöktek az egekbe a repjegy árak?
A légitársaság most részletes kimutatást közölt az eset által okozott költségekről.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
-
Milyen lakáscélod van? Vásárlás vagy felújítás?
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy mit gondolnak olvasóinknak a lakás-előtakarékosságról.
-
Milliókat is bukhatnak a lakástulajdonosok, ha nem figyelnek erre
Arra keressük a választ, hogy az olvasóink a lakásukat vagy ingatlanjukat érinthető káresemények közül mitől tartanak a leginkább.
-
Kiváló Minőségű Élelmiszerek az ALDI polcain (x)
Az ALDI egyre több, olyan magas minőségű termékkel várja a vásárlókat, amely elnyerte a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet!