14 °C Budapest

Mobil kereskedelem: elég a szóból?

Pénzcentrum
2005. augusztus 31. 11:43

A mobil kereskedelem sok tekintetben különbözik a klasszikus értelembe vett e-business üzletektől. A mobília ma még elsősorban közvetítő szerepet játszik a bankok és szolgáltatók közötti forgalomban, és viszonylag kevés a SIM kártyával fizethető áruféleség. Az alábbi írás a nyomtatott Számítástechnikában jelent meg. Mindennek ellenére a piacelemzők nem kételkednek abban, hogy az

A mobil kereskedelem sok tekintetben különbözik a klasszikus értelembe vett e-business üzletektől. A mobília ma még elsősorban közvetítő szerepet játszik a bankok és szolgáltatók közötti forgalomban, és viszonylag kevés a SIM kártyával fizethető áruféleség.

Az alábbi írás a nyomtatott Számítástechnikában jelent meg.

Mindennek ellenére a piacelemzők nem kételkednek abban, hogy az m-kereskedelem nagy jövő előtt áll, tekintetbe véve a mobilok elképesztő sebességű térhódítását. A mobiltelefon alapú kereskedelem nagyságrendje már most rendkívül dinamikusan emelkedik. A Telecom Trend International (TTI) piackutató nemrégiben közzétett elemzése szerint tavaly már 95 millió felhasználó vásárolt mobilkészüléke segítségével, s ez világszerte 6,8 milliárd dollárt tett ki, 2008-ra pedig a TTI már 1,7 milliárd vásárlót prognosztizált és 550 milliárd dolláros értékre számít.

Sokszereplős modell

A széles körű mobil alapú kereskedelemnek gyakorlatilag nincs technikai akadálya. A WAP (Wireless Application Protocol) és a GPRS (General Packet Switched Radio Service ) adja azt a műszaki hátteret, amelynek közvetítésével éppen úgy elérhető bármilyen áruforgalmazó társaság vagy szolgáltató, mint a hagyományos számítógépen. A biztonság gyakorlatilag még nagyobb is, mint az e-business esetében, mert az SMS-sel azonnali visszajelzés küldhető a tranzakció lebonyolításáról. Az viszont már gondot okoz, hogy hány cég hajlandó beszállni a mobil közvetítésével való üzletkötésbe, illetve sikerül-e banki hátteret biztosítani az ügyletekhez.

Ezt a kérdést érdemes egy egyszerű -- s napjainkban még újdonságnak számító -- példával illusztrálni. A Pannon GSM és a T-Mobile Magyarország kétéves fejlesztőmunkával létrehozott egy olyan nyitott platformot, amely alkalmas arra, hogy különböző üzletágakban helyettesítse az úgynevezett sárga csekkes fizetést. A programhoz elsőként az ELMű villamos társaság és a Budapest Bank csatlakozott. A résztvevők közösen mérték fel, hogy milyen piaci igény lenne erre a megoldásra. Kiderült, hogy a lakosság túlnyomó többsége várhatóan érdekelt lehet egy ilyen metódusban. A bank igazolta azt a feltételezést, hogy még azok is viszonylag szűk körben adnak felhatalmazást a közüzemi számlák kifizetéséhez, akiknek folyószámlájuk van a pénzintézetnél, mivel szeretik kontrollálni, hogy a számla összege megfelel e valóságos fogyasztásuknak. Az ELMű ugyanerre a következtetésre jutott; előfizetőik többsége postai úton, csekken fizeti be az összeget, de gyakran a fizetési határnap után, mivel a postahivatalokban hosszú a várakozási idő, és emiatt a fogysztók halasztják az elintézést. A szolgáltató így meglehetősen nehezen tervezheti a számlák beérkezése.

Az Európában először alkalmazott mobil fizetési módszer végtelenül egyszerű: a Pannon vagy T-Mobile előfizető egy SMS-t küld a bankjának, hogy az általa meghatározott számlaszámra mekkora összeget utaljon át. Joga van megjelölni, hogy azonnal vagy a fizetési határnapra kéri az összeg folyósítását. A bank rögtön SMS-ben válaszol, hogy a megbízást elvégezte, az ELMű is jelzi, hogy a pénzt megkapta. Mindehhez csak egy speciális SIM kártya kell, amit a két mobilszolgáltató ingyen bocsát előfizetői rendelkezésére.

Társaságok szövetsége?

A kísérleti modell jelzi a mobil alapú kereskedelem buktatóit is. Mindaddig, amíg a bankok többsége -- különösen a legnagyobb lakossági bank -- nem csatlakozik ehhez a nyitott platformhoz, a szolgáltatást csak egy szűk kör tudja igénybe venni. Ahhoz pedig, hogy az előfizetői számlák kiegyenlítésére szolgáló módszer valóban felváltsa a sárga csekkes befizetések többségét, a platformot igénybe kell vennie például a vízműveknek, a gázszolgáltatóknak, a telefonszámlát szintén sárga csekken begyűjtő Matávnak, vagy a három mobil társaságnak. A szolgáltatás egyébként hét napon át 24 órában fogadja a hívásokat, úgyhogy valóban kényelmes, időtakarékos, földrajzi helytől független igazi mobil megoldás.

Hogy milyen gyorsan terjed majd el, az kizárólag azon múlik, hány cég és bank csatlakozik - nem csak közművek számára nyitott -- a Cellum Rt. technológiája alapján kidolgozott rendszerhez. A megoldásnak egyébként a dokumentálhatóság is előnye, mert az SMS visszajelzések mellett a részletes számla feltünteti, hogy az előfizető mikor és milyen célra adott megbízást bankjának.

Európában először

A speciális SIM kártya előállításához szükséges technológiát a magyar magántulajdonban lévő Cellum Rt. fejlesztői dolgozták ki, a rendszer működtetését a Cellum idén létrehozott mobilfizetési szolgáltatócége, az MPP végzi. A rendszer "éles" bevetéséhez szükség volt arra, hogy speciális SIM kártyához tartozó kódot független minősítők teszteljék. Ezt a feladatot a Budapest Bank anyavállalata, a General Electric vállalta magára. Miután a GE bevizsgáltatta a kódot, és megfelelőnek találta, megvolt a kellő referencia az induláshoz. A Cellum egyébként nem titkolja, hogy a magyarországi premier után nemzetközi bevezetésre is felajánlja a rendszert a GSM társaságoknak. Miután a mobil számlafizetés mintegy 50 százalék megtakarítást hoz a papírlapú elszámoláshoz képest, valószínűsíteni lehet, hogy sikere lesz Európában, sőt a távolabbi kontinenseken is.

Hazai fejlesztésű az a másik, mobilon és interneten át is használható fizetési szisztéma, amelyet a nyár közepén kezd tesztelni egy 15 cégből álló konzorcium. Magyar tagjai között van a Kereskedelmi és Hitelbank Rt., a Raiffeisen Bank, a Könyvkereskedelmi Rt., a Motorola Kft. mellett Safepay Systems Szolgáltató Kft., amely kidolgozta a rendszer alapfolyamatait. A mobiltelefonon és interneten is használható fizetési technológia tesztelésére Magyarország mellett Görögországban is sor kerül az idén. A projektben részt vesz a Vodafone görög leányvállalata. A Semopsnak nevezett rendszer a mobil és internet alapú készülékeken mindenfajta átutalásra használható, előreláthatólag 2005-től.

Nyitott lehetőségek

A két mobilfizetési rendszer újdonsága, hogy elvileg bármely pénzintézet -- a már működő rendszerének módosítása nélkül -- csatlakozhat a nyitott platformú megoldáshoz.

A mobil telefon alapú üzleti alkalmazások közül a mobil bankolás egyébként hazánkban terjedt el leggyorsabban és a legsikeresebb szolgáltatásnak is számít. A lakossági mobilbanki ügyfelek száma egy év alatt 67 százalékkal emelkedve 2003 végére meghaladta a 320 ezret, s ez több mint az internetbanking ügyfelek 275 ezres száma. Idén tovább folytatódott a növekedés: a GKIeNET adatai szerint a magánszektorban március végére már megközelítette 490 ezret és a vállalati szektorban meghaladta az 50 ezret.(A vállalati mobilbanki ügyfelek száma a múlt év végén már a 40 ezernél is több, és ez 90 százalékos növekedésnek felel meg.) A Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint a mobiltelefont használók száma 2004 áprilisában már meghaladta a 8 milliót, várhatóan ez a szám idén tovább nő.

Az m-kereskedelem sikere nagymértékben függ attól, mennyire találkozik a piac igénye a szolgáltatók ajánlataival. A sárga csekk kiváltásának módszere minden jel szerint beválik, mivel a közönség már a bejelentést követő napokban is élénken reagált a hírre.

Parkolási dilemmák

Azt, hogy nem minden esetben ilyen egyszerű bevezetni egy új szolgáltatást, a mobil parkolás kálváriája bizonyítja. Az igény óriási, főleg Budapesten de a vidéki városokban is nagy karriert futhatna be a megoldás. A fővárosban ma már szinte lehetetlen megállni anélkül, hogy az autósok le ne rónák adójukat a parkolási társaságoknak. A parkolás egyben állandó bosszúság forrása, és ezen a parkolókártyák sem segítenek sokat, mivel az autósoknak legalább 5-féle kártyát kellene maguknál hordaniuk, hiszen Budapest zónákra van osztva, méghozzá nem is teljesen logikus rendszerben. Sőt, mára a parkolási idő akár 5 perces túllépéséért is tetemes büntetést róhatnak ki az ellenőrök. A parkolók így inkább rendszeresen túlfizetik az időt, vagy kénytelenek megszakítani fontos tárgyalásokat, hogy további időt adjanak maguknak. Teljesen logikus lenne a mobilparkolás bevezetése, mivel ezzel időt, pénzt, fáradtságot, bosszúságot és sok tízezer forintot takaríthatnának meg az autósok.

Díjazott metódus

A mobiltársaságok szerint technikailag akadálya nincs a megoldásnak, sőt a mobiltelefonos parkolási rendszerhez már kész metódus is van -- 2003-ban a Európai Parkolási Szövetség (EPA) legjobb utcai parkolási díját kapta meg a magyar fejlesztésű ParkTel rendszer, az I-Cell Kft. szabadalma. A ParkTel rendszert viszont a 2002 októbere óta néhány budapesti kerületben szerelték fel, mindössze 10 ezer budapesti parkolóhelyen. 2003-ban néhány vidéki városban megkezdték a tesztelését, mivel a ParkTel kártya új és kényelmes lehetőség arra, hogy a járművezetők mobiltelefonjuk segítségével fizethessék a parkolási díjat. A parkolás megkezdése után mindössze egy ingyenes mobilhívásra van szükség: az autós ezzel indítja el személyes parkolóóráját.

Távozáskor pedig csak egy újabb hívás, és leáll a számlázás. A ParkTel ugyanakkor lehetővé teszi több tízezer budapesti parkolóautomata chipkártya-elfogadó elektronikájának és szoftverének költséges felújítását. A mobil társaságok azonban nem tudnak belépni a rendszerbe, mert közel két éve nem képesek közös nevezőre jutni az öt budapesti parkolótársasággal az elszámolás rendjéről.

Hiába lenne tömeges igény a mobilparkolás megoldására, a tárgyalások jottányit sem léptek előre. A hírek szerint a T-Mobile ebben most vidéken próbál előre lépni, ahol a parkolás az önkormányzatok kezelésében van, és nem külön társaságok monopóliuma. Itt talán hamarabb sikerül megállapodni, s ha már vidéken beválik a mobilparkolás, akkor ez olyan nyomást gyakorol a fővárosra, hogy kénytelen lesz érdemben foglalkozni a budapesti helyzet megoldásával. Ebben az esetben még banki háttérre sincs szükség, hiszen a parkolás viszonylag csekély díját az autósok a mobilszámla terhére rendezhetnék, SIM kártyájuk azonosítási kódjával.

Információk futószalagon

A mobilkereskedelem legnagyobb akadálya egyelőre a fizetés módjának megoldatlansága. Nem véletlen, hogy a teljes m-commerce forgalomnak közel 80 százalékát ma még az információszerzés teszi ki, amely mobilszámlával kiegyenlíthető. Az információk között első helyen állnak a hírek -- ezt 90-es évek vége óta gyakorlatilag mindhárom szolgáltató kínálja. A hírcsatorna kihasználásának szellemes megoldását az utóbbi időben éppen a Pannon GSM valósította meg, amikor megállapodást kötött az Info rádióval. Előfizetői egyetlen szám tárcsázásával -- amely megegyezik az "info" betűinek számával -- hozzájuthat a rádiós hírműsor legfrissebb, különböző tematikájú összeállításához. A lehetőség persze a többi mobil társaság előfizetői előtt is nyitott, de így is elsősorban a Pannon forgalmát növeli a hangpiacon.

Híreket, programajánlatokat, utazási információkat, időjárás-jelentést és számos egyéb szolgáltatást azonban az eddigi legnagyobb mobil plazán is el lehet érni. Ez korábban a 777 címen, a Westel átkeresztelése óta pedig t-zones néven érhető el. A t-zones ajánlatához hasonló a Vodafone Live! kínálata is, amely elsősorban játékok, zene, oplogók, csengőhangok letöltésére alkalmas.

A Vodafone és T-Mobile egyaránt kínálja a legújabb üzleti megoldást, a BlackBerryt, amelynek segítségével a felhasználók bármikor küldhetnek és fogadhatnak e-maileket, telefonálhatnak, elérhetik legfontosabb vállalati információikat, vagy használhatják elektronikus naptárjukat, címjegyzéküket. A Black Berry professzionális, zsebben hordható , teljes értékű levelezőszolgáltatás, amelynek nagy előnye, hogy postafiókba érkező e-maileket és a csatolt állományokat felhasználó készülékére is (push technológia) azonnal továbbítja. Bizonyos, hogy a mobilkereskedelem lehetőségeit tovább tágítja majd a Black Berry használata, amely egyébként mobiltelefonálásra is alkalmas. Hasonló jellegű szolgáltatásokat kínál a Pannon MobiTrend, amelyet kiegészít az idén bevezetett Pannon Mobil Asszisztens rendszer. Ennek előnye, hogy nagyjából ugyanazokat a szolgáltatásokat adja, az adatvitelhez csupán a mobiltelefonra van szükség.

MMS: üzleti karrier előtt

Bizonyos, hogy a mobil kereskedelem térhódításában nagy szerep jut a 2002-ben bevezetett MMS-nek, a képes üzenetküldésnek. ( Az MMS világpremierjét egyébként 2002 áprilisában Magyarországon tartotta a Westel) Az MMS kereskedelmi bevetésének hírére a készülékgyártók is felgyorsították fejlesztéseiket: a Sony Ericsson után sorra jelentek meg a színes képek továbbítására alkalmas készülékek a Nokiánál, a Siemensnél, a Motorolánál, az Alcatelnél. Az MMS hasznának és valódi jelentőségének felfedezése az üzleti életben egyelőre még lassan halad. Lényegében az , amely annak idején az SMS-nél történt, egyelőre még csak magánjellegű üzenetközvetítésre használják.

Az igazán nagy áttörést az hozza meg, ha az MMS kézzelfogható üzleti haszonnal felfedezik. Érdekes módon először a divatszakma jött rá arra, hogy a "játékot " a piacon is csatasorba lehet állítani. Például le lehet fotózni egy külföldi bemutatót, a modelleket, anyagokat, diszítőket, s továbbítani lehet a tervezőknek. A tervezők így azonnal eldönthetik, pontosan mire van szükségük, erről SMS-ben tájékoztathatják a kint lévő üzletkötőt, aki azonnal meg is rendelheti a kiválasztott kellékeket. Sőt, ha sikerül banki hátteret állítani a szolgáltatás mögé, akkor egy újabb SMS-sel a számla is azonnal rendezhető. A piackutatók szerint egyre több üzletág ismeri fel az azonnal továbbítható fényképes dokumentumrögzítés előnyeit a biztosításban, a gépalkatrész-szállításban, az agrármarketingben, a legkülönbözőbb vállalkozások ügynökhálózatában. Az üzleti folyamatok felgyorsításában a mobil tartalomfejlesztésnek tehát beláthatatlan távlatai vannak.

Profitmegosztás

A mobilkereskedelem nagyobb arányú térhódítását ma még számos tényező tisztázatlansága akadályozza. Az alkalmazások körének tágítása csak akkor képzelhető el, ha a profitból nem csak az egymással versenyző mobilcégek részesednek, hanem a szolgáltatásban résztvevő kereskedelmi szervezeteknél és a fizetési hátteret adó bankoknál arányosan oszlik meg a haszon. A bankoknak például a bevétel szempontjából most még közömbös, hogy egy ATM automatából való pénzfelvétel miatt levont díjból részesednek, vagy a mobilfizetés során végzett tranzakcióért számolhatnak fel külön díjat. Az összeg ugyanis semmiképpen sem lehet nagy, mivel ha túlságosan magas lenne a banki bonyolítás ára, az eleve kudarcra ítélné az m-kereskedelmet.
A piac egyes szereplői a mobilfizetési rendszerek kockázatai közé sorolják, hogy a tranzakcióban résztvevő konzorciumok között nem lesz egyszerű a költségek és bevételek elosztása. Ez egyértelműen nem tervezhető, hiszen a különböző áruféleségek eltérő áfaköltségeivel, a tranzakciókat nyugtázó SMS-ek díjával, a lebonyolítást igazoló tételes elszámolás többletköltségével is kalkulálnia kell mind a pénzintézeteknek, mind a kereskedelembe belépő társaságoknak. Nem kétséges, hogy a piaci igény, a nagyarányú érdeklődés kompromisszumos megoldásra készteti a szereplőket, mivel a nagyobb forgalom -- s persze a nagyobb haszon -- az m-kereskedelem valamennyi résztvevőjének nagy ígéret.
Bőhm Mária



A Think Consulting és a BellResearch felmérése szerint a mobilhasználók többsége csak 5 ezer forint alatti, úgynevezett mikrofizetésekhez használja mobiltelefonját. Nemzetközi szinten is általában mozijegyrendelésre, vonat-, busz. vagy parkolójegy vásárlásra használják kártyájukat. Ezt a "mikro" lehetőséget Magyarországon egyelőre a T-Mobile használja ki a leginkább. Ügyfeleik ma már egyre több filmszínházba rendelhetnek és vásárolhatnak mozijegyet, adhatnak fel apróhirdetést (egyelőre csak a Népszabadságban), vásárolhatnak virágcsokrot, sőt legújabban kísérletképpen már újság-előfizetésre is van módjuk - ma még csak a Next Magazinnál -- a Presse Print kiadóval kötött megállapodás eredményeként. Nem kétséges, hogy ezek az apró lépések a műszaki háttér fejlesztését, s nagyobb tranzakciók előkészítését szolgálják a piacvezető mobil társaságnál.

További információ: www.szt.hu

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem