-1 °C Budapest

Mobil kereskedelem: elég a szóból?

Pénzcentrum
2005. augusztus 31. 11:43

A mobil kereskedelem sok tekintetben különbözik a klasszikus értelembe vett e-business üzletektől. A mobília ma még elsősorban közvetítő szerepet játszik a bankok és szolgáltatók közötti forgalomban, és viszonylag kevés a SIM kártyával fizethető áruféleség. Az alábbi írás a nyomtatott Számítástechnikában jelent meg. Mindennek ellenére a piacelemzők nem kételkednek abban, hogy az

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A mobil kereskedelem sok tekintetben különbözik a klasszikus értelembe vett e-business üzletektől. A mobília ma még elsősorban közvetítő szerepet játszik a bankok és szolgáltatók közötti forgalomban, és viszonylag kevés a SIM kártyával fizethető áruféleség.

Az alábbi írás a nyomtatott Számítástechnikában jelent meg.

Mindennek ellenére a piacelemzők nem kételkednek abban, hogy az m-kereskedelem nagy jövő előtt áll, tekintetbe véve a mobilok elképesztő sebességű térhódítását. A mobiltelefon alapú kereskedelem nagyságrendje már most rendkívül dinamikusan emelkedik. A Telecom Trend International (TTI) piackutató nemrégiben közzétett elemzése szerint tavaly már 95 millió felhasználó vásárolt mobilkészüléke segítségével, s ez világszerte 6,8 milliárd dollárt tett ki, 2008-ra pedig a TTI már 1,7 milliárd vásárlót prognosztizált és 550 milliárd dolláros értékre számít.

Sokszereplős modell

A széles körű mobil alapú kereskedelemnek gyakorlatilag nincs technikai akadálya. A WAP (Wireless Application Protocol) és a GPRS (General Packet Switched Radio Service ) adja azt a műszaki hátteret, amelynek közvetítésével éppen úgy elérhető bármilyen áruforgalmazó társaság vagy szolgáltató, mint a hagyományos számítógépen. A biztonság gyakorlatilag még nagyobb is, mint az e-business esetében, mert az SMS-sel azonnali visszajelzés küldhető a tranzakció lebonyolításáról. Az viszont már gondot okoz, hogy hány cég hajlandó beszállni a mobil közvetítésével való üzletkötésbe, illetve sikerül-e banki hátteret biztosítani az ügyletekhez.

Ezt a kérdést érdemes egy egyszerű -- s napjainkban még újdonságnak számító -- példával illusztrálni. A Pannon GSM és a T-Mobile Magyarország kétéves fejlesztőmunkával létrehozott egy olyan nyitott platformot, amely alkalmas arra, hogy különböző üzletágakban helyettesítse az úgynevezett sárga csekkes fizetést. A programhoz elsőként az ELMű villamos társaság és a Budapest Bank csatlakozott. A résztvevők közösen mérték fel, hogy milyen piaci igény lenne erre a megoldásra. Kiderült, hogy a lakosság túlnyomó többsége várhatóan érdekelt lehet egy ilyen metódusban. A bank igazolta azt a feltételezést, hogy még azok is viszonylag szűk körben adnak felhatalmazást a közüzemi számlák kifizetéséhez, akiknek folyószámlájuk van a pénzintézetnél, mivel szeretik kontrollálni, hogy a számla összege megfelel e valóságos fogyasztásuknak. Az ELMű ugyanerre a következtetésre jutott; előfizetőik többsége postai úton, csekken fizeti be az összeget, de gyakran a fizetési határnap után, mivel a postahivatalokban hosszú a várakozási idő, és emiatt a fogysztók halasztják az elintézést. A szolgáltató így meglehetősen nehezen tervezheti a számlák beérkezése.

Az Európában először alkalmazott mobil fizetési módszer végtelenül egyszerű: a Pannon vagy T-Mobile előfizető egy SMS-t küld a bankjának, hogy az általa meghatározott számlaszámra mekkora összeget utaljon át. Joga van megjelölni, hogy azonnal vagy a fizetési határnapra kéri az összeg folyósítását. A bank rögtön SMS-ben válaszol, hogy a megbízást elvégezte, az ELMű is jelzi, hogy a pénzt megkapta. Mindehhez csak egy speciális SIM kártya kell, amit a két mobilszolgáltató ingyen bocsát előfizetői rendelkezésére.

Társaságok szövetsége?

A kísérleti modell jelzi a mobil alapú kereskedelem buktatóit is. Mindaddig, amíg a bankok többsége -- különösen a legnagyobb lakossági bank -- nem csatlakozik ehhez a nyitott platformhoz, a szolgáltatást csak egy szűk kör tudja igénybe venni. Ahhoz pedig, hogy az előfizetői számlák kiegyenlítésére szolgáló módszer valóban felváltsa a sárga csekkes befizetések többségét, a platformot igénybe kell vennie például a vízműveknek, a gázszolgáltatóknak, a telefonszámlát szintén sárga csekken begyűjtő Matávnak, vagy a három mobil társaságnak. A szolgáltatás egyébként hét napon át 24 órában fogadja a hívásokat, úgyhogy valóban kényelmes, időtakarékos, földrajzi helytől független igazi mobil megoldás.

Hogy milyen gyorsan terjed majd el, az kizárólag azon múlik, hány cég és bank csatlakozik - nem csak közművek számára nyitott -- a Cellum Rt. technológiája alapján kidolgozott rendszerhez. A megoldásnak egyébként a dokumentálhatóság is előnye, mert az SMS visszajelzések mellett a részletes számla feltünteti, hogy az előfizető mikor és milyen célra adott megbízást bankjának.

Európában először

A speciális SIM kártya előállításához szükséges technológiát a magyar magántulajdonban lévő Cellum Rt. fejlesztői dolgozták ki, a rendszer működtetését a Cellum idén létrehozott mobilfizetési szolgáltatócége, az MPP végzi. A rendszer "éles" bevetéséhez szükség volt arra, hogy speciális SIM kártyához tartozó kódot független minősítők teszteljék. Ezt a feladatot a Budapest Bank anyavállalata, a General Electric vállalta magára. Miután a GE bevizsgáltatta a kódot, és megfelelőnek találta, megvolt a kellő referencia az induláshoz. A Cellum egyébként nem titkolja, hogy a magyarországi premier után nemzetközi bevezetésre is felajánlja a rendszert a GSM társaságoknak. Miután a mobil számlafizetés mintegy 50 százalék megtakarítást hoz a papírlapú elszámoláshoz képest, valószínűsíteni lehet, hogy sikere lesz Európában, sőt a távolabbi kontinenseken is.

Hazai fejlesztésű az a másik, mobilon és interneten át is használható fizetési szisztéma, amelyet a nyár közepén kezd tesztelni egy 15 cégből álló konzorcium. Magyar tagjai között van a Kereskedelmi és Hitelbank Rt., a Raiffeisen Bank, a Könyvkereskedelmi Rt., a Motorola Kft. mellett Safepay Systems Szolgáltató Kft., amely kidolgozta a rendszer alapfolyamatait. A mobiltelefonon és interneten is használható fizetési technológia tesztelésére Magyarország mellett Görögországban is sor kerül az idén. A projektben részt vesz a Vodafone görög leányvállalata. A Semopsnak nevezett rendszer a mobil és internet alapú készülékeken mindenfajta átutalásra használható, előreláthatólag 2005-től.

Nyitott lehetőségek

A két mobilfizetési rendszer újdonsága, hogy elvileg bármely pénzintézet -- a már működő rendszerének módosítása nélkül -- csatlakozhat a nyitott platformú megoldáshoz.

A mobil telefon alapú üzleti alkalmazások közül a mobil bankolás egyébként hazánkban terjedt el leggyorsabban és a legsikeresebb szolgáltatásnak is számít. A lakossági mobilbanki ügyfelek száma egy év alatt 67 százalékkal emelkedve 2003 végére meghaladta a 320 ezret, s ez több mint az internetbanking ügyfelek 275 ezres száma. Idén tovább folytatódott a növekedés: a GKIeNET adatai szerint a magánszektorban március végére már megközelítette 490 ezret és a vállalati szektorban meghaladta az 50 ezret.(A vállalati mobilbanki ügyfelek száma a múlt év végén már a 40 ezernél is több, és ez 90 százalékos növekedésnek felel meg.) A Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint a mobiltelefont használók száma 2004 áprilisában már meghaladta a 8 milliót, várhatóan ez a szám idén tovább nő.

Az m-kereskedelem sikere nagymértékben függ attól, mennyire találkozik a piac igénye a szolgáltatók ajánlataival. A sárga csekk kiváltásának módszere minden jel szerint beválik, mivel a közönség már a bejelentést követő napokban is élénken reagált a hírre.

Parkolási dilemmák

Azt, hogy nem minden esetben ilyen egyszerű bevezetni egy új szolgáltatást, a mobil parkolás kálváriája bizonyítja. Az igény óriási, főleg Budapesten de a vidéki városokban is nagy karriert futhatna be a megoldás. A fővárosban ma már szinte lehetetlen megállni anélkül, hogy az autósok le ne rónák adójukat a parkolási társaságoknak. A parkolás egyben állandó bosszúság forrása, és ezen a parkolókártyák sem segítenek sokat, mivel az autósoknak legalább 5-féle kártyát kellene maguknál hordaniuk, hiszen Budapest zónákra van osztva, méghozzá nem is teljesen logikus rendszerben. Sőt, mára a parkolási idő akár 5 perces túllépéséért is tetemes büntetést róhatnak ki az ellenőrök. A parkolók így inkább rendszeresen túlfizetik az időt, vagy kénytelenek megszakítani fontos tárgyalásokat, hogy további időt adjanak maguknak. Teljesen logikus lenne a mobilparkolás bevezetése, mivel ezzel időt, pénzt, fáradtságot, bosszúságot és sok tízezer forintot takaríthatnának meg az autósok.

Díjazott metódus

A mobiltársaságok szerint technikailag akadálya nincs a megoldásnak, sőt a mobiltelefonos parkolási rendszerhez már kész metódus is van -- 2003-ban a Európai Parkolási Szövetség (EPA) legjobb utcai parkolási díját kapta meg a magyar fejlesztésű ParkTel rendszer, az I-Cell Kft. szabadalma. A ParkTel rendszert viszont a 2002 októbere óta néhány budapesti kerületben szerelték fel, mindössze 10 ezer budapesti parkolóhelyen. 2003-ban néhány vidéki városban megkezdték a tesztelését, mivel a ParkTel kártya új és kényelmes lehetőség arra, hogy a járművezetők mobiltelefonjuk segítségével fizethessék a parkolási díjat. A parkolás megkezdése után mindössze egy ingyenes mobilhívásra van szükség: az autós ezzel indítja el személyes parkolóóráját.

Távozáskor pedig csak egy újabb hívás, és leáll a számlázás. A ParkTel ugyanakkor lehetővé teszi több tízezer budapesti parkolóautomata chipkártya-elfogadó elektronikájának és szoftverének költséges felújítását. A mobil társaságok azonban nem tudnak belépni a rendszerbe, mert közel két éve nem képesek közös nevezőre jutni az öt budapesti parkolótársasággal az elszámolás rendjéről.

Hiába lenne tömeges igény a mobilparkolás megoldására, a tárgyalások jottányit sem léptek előre. A hírek szerint a T-Mobile ebben most vidéken próbál előre lépni, ahol a parkolás az önkormányzatok kezelésében van, és nem külön társaságok monopóliuma. Itt talán hamarabb sikerül megállapodni, s ha már vidéken beválik a mobilparkolás, akkor ez olyan nyomást gyakorol a fővárosra, hogy kénytelen lesz érdemben foglalkozni a budapesti helyzet megoldásával. Ebben az esetben még banki háttérre sincs szükség, hiszen a parkolás viszonylag csekély díját az autósok a mobilszámla terhére rendezhetnék, SIM kártyájuk azonosítási kódjával.

Információk futószalagon

A mobilkereskedelem legnagyobb akadálya egyelőre a fizetés módjának megoldatlansága. Nem véletlen, hogy a teljes m-commerce forgalomnak közel 80 százalékát ma még az információszerzés teszi ki, amely mobilszámlával kiegyenlíthető. Az információk között első helyen állnak a hírek -- ezt 90-es évek vége óta gyakorlatilag mindhárom szolgáltató kínálja. A hírcsatorna kihasználásának szellemes megoldását az utóbbi időben éppen a Pannon GSM valósította meg, amikor megállapodást kötött az Info rádióval. Előfizetői egyetlen szám tárcsázásával -- amely megegyezik az "info" betűinek számával -- hozzájuthat a rádiós hírműsor legfrissebb, különböző tematikájú összeállításához. A lehetőség persze a többi mobil társaság előfizetői előtt is nyitott, de így is elsősorban a Pannon forgalmát növeli a hangpiacon.

Híreket, programajánlatokat, utazási információkat, időjárás-jelentést és számos egyéb szolgáltatást azonban az eddigi legnagyobb mobil plazán is el lehet érni. Ez korábban a 777 címen, a Westel átkeresztelése óta pedig t-zones néven érhető el. A t-zones ajánlatához hasonló a Vodafone Live! kínálata is, amely elsősorban játékok, zene, oplogók, csengőhangok letöltésére alkalmas.

A Vodafone és T-Mobile egyaránt kínálja a legújabb üzleti megoldást, a BlackBerryt, amelynek segítségével a felhasználók bármikor küldhetnek és fogadhatnak e-maileket, telefonálhatnak, elérhetik legfontosabb vállalati információikat, vagy használhatják elektronikus naptárjukat, címjegyzéküket. A Black Berry professzionális, zsebben hordható , teljes értékű levelezőszolgáltatás, amelynek nagy előnye, hogy postafiókba érkező e-maileket és a csatolt állományokat felhasználó készülékére is (push technológia) azonnal továbbítja. Bizonyos, hogy a mobilkereskedelem lehetőségeit tovább tágítja majd a Black Berry használata, amely egyébként mobiltelefonálásra is alkalmas. Hasonló jellegű szolgáltatásokat kínál a Pannon MobiTrend, amelyet kiegészít az idén bevezetett Pannon Mobil Asszisztens rendszer. Ennek előnye, hogy nagyjából ugyanazokat a szolgáltatásokat adja, az adatvitelhez csupán a mobiltelefonra van szükség.

MMS: üzleti karrier előtt

Bizonyos, hogy a mobil kereskedelem térhódításában nagy szerep jut a 2002-ben bevezetett MMS-nek, a képes üzenetküldésnek. ( Az MMS világpremierjét egyébként 2002 áprilisában Magyarországon tartotta a Westel) Az MMS kereskedelmi bevetésének hírére a készülékgyártók is felgyorsították fejlesztéseiket: a Sony Ericsson után sorra jelentek meg a színes képek továbbítására alkalmas készülékek a Nokiánál, a Siemensnél, a Motorolánál, az Alcatelnél. Az MMS hasznának és valódi jelentőségének felfedezése az üzleti életben egyelőre még lassan halad. Lényegében az , amely annak idején az SMS-nél történt, egyelőre még csak magánjellegű üzenetközvetítésre használják.

Az igazán nagy áttörést az hozza meg, ha az MMS kézzelfogható üzleti haszonnal felfedezik. Érdekes módon először a divatszakma jött rá arra, hogy a "játékot " a piacon is csatasorba lehet állítani. Például le lehet fotózni egy külföldi bemutatót, a modelleket, anyagokat, diszítőket, s továbbítani lehet a tervezőknek. A tervezők így azonnal eldönthetik, pontosan mire van szükségük, erről SMS-ben tájékoztathatják a kint lévő üzletkötőt, aki azonnal meg is rendelheti a kiválasztott kellékeket. Sőt, ha sikerül banki hátteret állítani a szolgáltatás mögé, akkor egy újabb SMS-sel a számla is azonnal rendezhető. A piackutatók szerint egyre több üzletág ismeri fel az azonnal továbbítható fényképes dokumentumrögzítés előnyeit a biztosításban, a gépalkatrész-szállításban, az agrármarketingben, a legkülönbözőbb vállalkozások ügynökhálózatában. Az üzleti folyamatok felgyorsításában a mobil tartalomfejlesztésnek tehát beláthatatlan távlatai vannak.

Profitmegosztás

A mobilkereskedelem nagyobb arányú térhódítását ma még számos tényező tisztázatlansága akadályozza. Az alkalmazások körének tágítása csak akkor képzelhető el, ha a profitból nem csak az egymással versenyző mobilcégek részesednek, hanem a szolgáltatásban résztvevő kereskedelmi szervezeteknél és a fizetési hátteret adó bankoknál arányosan oszlik meg a haszon. A bankoknak például a bevétel szempontjából most még közömbös, hogy egy ATM automatából való pénzfelvétel miatt levont díjból részesednek, vagy a mobilfizetés során végzett tranzakcióért számolhatnak fel külön díjat. Az összeg ugyanis semmiképpen sem lehet nagy, mivel ha túlságosan magas lenne a banki bonyolítás ára, az eleve kudarcra ítélné az m-kereskedelmet.
A piac egyes szereplői a mobilfizetési rendszerek kockázatai közé sorolják, hogy a tranzakcióban résztvevő konzorciumok között nem lesz egyszerű a költségek és bevételek elosztása. Ez egyértelműen nem tervezhető, hiszen a különböző áruféleségek eltérő áfaköltségeivel, a tranzakciókat nyugtázó SMS-ek díjával, a lebonyolítást igazoló tételes elszámolás többletköltségével is kalkulálnia kell mind a pénzintézeteknek, mind a kereskedelembe belépő társaságoknak. Nem kétséges, hogy a piaci igény, a nagyarányú érdeklődés kompromisszumos megoldásra készteti a szereplőket, mivel a nagyobb forgalom -- s persze a nagyobb haszon -- az m-kereskedelem valamennyi résztvevőjének nagy ígéret.
Bőhm Mária



A Think Consulting és a BellResearch felmérése szerint a mobilhasználók többsége csak 5 ezer forint alatti, úgynevezett mikrofizetésekhez használja mobiltelefonját. Nemzetközi szinten is általában mozijegyrendelésre, vonat-, busz. vagy parkolójegy vásárlásra használják kártyájukat. Ezt a "mikro" lehetőséget Magyarországon egyelőre a T-Mobile használja ki a leginkább. Ügyfeleik ma már egyre több filmszínházba rendelhetnek és vásárolhatnak mozijegyet, adhatnak fel apróhirdetést (egyelőre csak a Népszabadságban), vásárolhatnak virágcsokrot, sőt legújabban kísérletképpen már újság-előfizetésre is van módjuk - ma még csak a Next Magazinnál -- a Presse Print kiadóval kötött megállapodás eredményeként. Nem kétséges, hogy ezek az apró lépések a műszaki háttér fejlesztését, s nagyobb tranzakciók előkészítését szolgálják a piacvezető mobil társaságnál.

További információ: www.szt.hu

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. január 26. szerda
Vanda, Paula
4. hét
Január 26.
Nemzetközi vámnap
KONFERENCIA
Tovább
Private Investor Day 2022
Mibe fektessünk 2022-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked! Február 24-én online.
EZT OLVASTAD MÁR?