A KSH adatai szerint 2025 novemberében a fogyasztói árak átlagosan 3,8 százalékkal voltak magasabbak, mint egy évvel korábban.
Tavaly október-novemberre 50 százalékkal nőttek a papírárak az egy évvel korábbiakhoz viszonyítva, az idén januárban pedig csaknem elérték a 100 százalékot. Tehát jelenlegbizonyos papírok pont a duplájába kerülnek, mint tavaly ilyenkor,ami több szempontból felborítja a normál ügymenetet.
Az elmúlt hónapok brutális papírár-emelkedése mellett egy sor más tényező is drágábbá és kiszámíthatatlanabbá tette a könyvkiadást, és ez előbb-utóbb szükségszerűen lecsapódik a bolti árakban is - írja a 24.hu.
Vannak olyan papírtípusok, amikből nagyobb a kereslet, mint a kínálat, így a gyártók nem tudnak minden igényt kielégíteni, emiatt kvótákat vezettek be. A kontinens nagy papírgyártói Nyugat- és Észak-Európában vannak, például a skandináv országokban, és nem meglepő, hogy egy olyan kicsi piac ellátása, mint a magyar, nem élvez különösebb prioritást.
És hogy miért alakult ki ekkora cellulózhiány? Ennek több oka is van. Az egyik, hogy a koronavírus-járvány hatására egyre nagyobb teret nyer a webes kereskedelem, ezzel együtt pedig alaposan megugrott az igény a házhoz szállításnál használt csomagolópapírokra, hullámkarton dobozokra. Ezek jelentős része újrahasznosított papírból készül, ám a lezárások idején a papír visszaforgatásának üteme is jelentősen lassult. Márpedig ez számottevő mennyiség, különösen Nyugat-Európában, ahol a Covid előtt már a hulladékpapír 86 százalékát visszaforgatták.
A hiány egy másik fő oka a globális kereskedelmi folyamatok alakulásához köthető: a tengerentúli, azon belül is a kínai szállítási költségek drasztikus növekedéséhez. Kínából ugyanis eddig viszonylag stabilan és olcsón tudtak a kereskedők papírt vagy papírgyártáshoz szükséges alapanyagokat behozni, ám ez ma már nem feltétlenül éri meg, tekintve, hogy akár öt-hatszorosára is megnőttek a konténerárak
Vallott a 2025-ös X-Faktor győztese: erre költi 36 milliós nyereményét a raktárosként dolgozó Belano
Belano megnyerte az idei X-Faktort, és a győzelemmel járó 36 millió forintos nyereményét nem luxusra, hanem tudatosan a zenei karrierjére fordítja.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








