A lakosság többsége fontosnak tartja, hogy előre felkészüljön a karácsonyi kiadásokra – derül ki egy friss felmérésből.
10 százalék felett van az infláció, erre utoljára a 90-es évek végén volt példa Magyarországon. Nem egyedi a jelenség, a világ számos országában figyelhető meg hasonló mértékű drágulás, az okok között szerepel többek között az Ukrajnában zajló háború okozta élelmiszer és alapanyag ellátási problémák és a dráguló energiaárak. De pontosan hogyan áll össze az a fogyasztói árindex, amit az infláció meghatározására használnak és miért érzékeli a lakosság a hivatalos inflációnak a dupláját? Ezekre a kérdésekre keresi a választ a CashTag, a Pénzcentrum videosorozatának legújabb része.
Az inflációt röviden csak pénzromlásként szoktuk definiálni, ami egyébként helyes is, de a mutató teljes leírása, hogy a háztartások által saját felhasználásra vásárolt termékek és szolgáltatások árainak átlagos változása az előző év azonos időszakához képest.
Ezek a bizonyos, háztartások által vásárolt termékek és szolgáltatások 7 fő csoportra vannak osztva a KSH fogyasztói árindexében, ezek a következők: élelmiszerek, szeszes italok és dohányáruk, ruházkodási cikkek, tartós fogyasztási cikkek, háztartási energia, egyéb cikkek és üzemanyagok, szolgáltatások.
Ezeken a főcsoportokon belül vannak az 1000 darab konkrét termék és szolgáltatás, más néven az árreprezentánsok, amiknek az árváltozását méri a KSH és amik kiadják az éves átlagos árváltozást.
A GKI Gazdaságkutató Zrt rendszeresen végez egy felmérést a magyar háztartások körében és arról kérdezik a lakosságot, hogy ők mekkorának érzékelik az inflációt. Idén áprilisban a mért infláció mértéke 9,5% volt, amíg a GKI felmérése szerint 22 százaléknak érezte az árdrágulás mértékét. Ez jelentős különbség és az olló folyamatosan nyílik, ami idővel képes visszahatni a reálgazdaságra is.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
De mi okozza ezt a jelenséget? Röviden az, hogy a lakosság érzékelése nem tényeken, hanem tényleges árérzékelésen alapszik, melyeket erősen torzíthatnak a közelmúlt eseményei.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








