11 °C Budapest

Hogy bukott egymilliót a gyanútlan autós? Veled is megtörténhet

Pénzcentrum
2009. szeptember 11. 05:40

Míg 2009 augusztusában mindössze 2 903 új személygépkocsit és kishaszongépjárművet helyeztek forgalomba hazánkban, addig folyamatosan bővül azok száma, akik törlesztési gondokkal küzdenek. Az autóhiteleseket sújtó csapások nem ismernek kegyelmet, miközben csökken az autó piaci értéke, a magasabb devizaárfolyamok következtében nem akar apadni a fennálló tartozás, a havi részletek pedig magasabbak, mint amennyire az autó vásárlásakor számítottak.

Egy évvel ezelőtt naponta átlagosan 300-zal több (!) új autó gördült ki a szalonokból, a boldog vásárlók pedig mit sem sejtettek az egy hónap múlva hazánkat is elérő gazdasági válság kedvezőtlen hatásairól és - akkor jónak tűnő pénzügyi döntést hozva - gond nélkül aláírták az eléjük tolt deviza alapú autóhitel szerződésüket.

Az az újautó tulajdonos, aki egy évvel ezelőtt aláírt a 2,25 millió forintos svájci frank alapú autóhitel szerződést 150 forintos árfolyam mellett, 15 ezer frankos induló tartozással számolhatott. 10 éves futamidő esetén a havi 26 ezer forintos havi törleszőrészlet mellett (aminek nagyságrendileg a fele megy kamatra, a másik fele tőketörlesztésre) eddig 312 ezer forintot törlesztett, a forintban kifejezett fennálló tartozása mégis emelkedett.

A CHF/HUF árfolyam alakulása az elmúlt egy évben (Forrás: www.portfoliofinancial.hu)

A körülbelül 161 ezer forintos tőketörlesztés 150-215 forint közötti árfolyam mellett alig 900 frankkal csökkentette a fennálló tartozást, a fennmaradó 14,1 ezer frank pedig a jelenlegi árfolyamszinten 2,54 millió forintnak felel meg. Eközben az autó - típustól függően - 25-35 %-ot veszített az értékéből, ami mondjuk egy 3,3 millió forint felett megvett autó esetében még fedezheti a tartozást, de egy önerő nélkül megvásárolt kocsinál már körülbelül egymillió forintos veszteséget jelent. A tulajdonos - az utóbbi példánál maradva - egy másfélmillió forintos autót hajt két és félmilliós teherrel a nyakában.

Forrás: autohitel.hu

Az MKB Euroleasing által készített grafikon jól szemlélteti a 10 éves futamidőre hitelből vásárolt gépkocsik esetében az autó értéke és a fennálló hiteltartozás közötti különbséget.

Az értékesítési mutatók évi 75 % feletti zuhanása azt mutatja, hogy a jelenlegi óvatosabb hitelezési irányelvek miatt az új ügyfelek kisebb arányban eshetnek bele ebbe a csapdába, de az egy évvel ezelőtti autóvásárlók jó része küzdhet ilyen jellegű problémával. Egy év alatt havi 10 ezer újautó vásárló tűnt el a piacról, akik zöme a válság miatt nem engedheti meg magának a vételt, de sokan vannak köztük olyanok is, akik önerő híján nem felelnek meg az új hitelezési feltételeknek.

A mélyrepülés tovább folytatódhat. Az év első nyolc hónapjában kevesebb, mint 54 ezer új autót és kisteherautót vettek nyilvántartásba, ami az vetíti előre, hogy az idei év még a tavasszal kiadott legpesszimistább előrejelzésektől is messze elmarad majd. A múlt hónapban a Suzuki nyerte a márkák közötti versenyt, de éves összesítésben csak másodikak a Ford mögött.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A piac erőteljes visszaesését érzékelteti az is, hogy az idén augusztusban a legtöbb járművet értékesítő öt márka mindegyike 70-80 %-kal rosszabb eredményt ért el, mint az előző év azonos időszakában.

Sokan már tavaly év közben kongatták a vészharangot, hogy a magyarországi autófinanszírozással előbb-utóbb nagy baj lesz, de a kegyelemdöfést csak a válság adta meg az ágazatnak. A bűnüldöző szerveknek is egyre nagyobb terhet jelentett az önerő nélküli konstrukciókkal véghezvitt autóhitel csalások felgöngyölítése, ennek ellenére csak az év elején szigorították a finanszírozási feltételeket. A forint gyengülésével sokan már nem képesek fizetni a megemelkedett töresztőrészleteket, ezek az autótulajdonosok már fizetnének is csak valaki vigye az autót a nyakukról.

Vissza a főoldalra!

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm