21 °C Budapest
Woman housewife looking check in the store

Lebuktak a magyar boltok, tényleg az ősi trükkel emelnek árat: 5+1 termék, amit legrammoztak

2023. október 31. 16:01

Noha eddig csak feltételezni lehetett, mostanra azonban ténnyé vált, hogy több gyártó is aktívan alkalmazza az akár a fogyasztók megtévesztéséhez vezető zsugorflációt, azaz hogy termékeik méretét csökkentik, míg árukat változatlanul hagyják. A Termékkritikus nevű közösségi média platform erre gyűjtött konkrét példákat.

Zsugorfláció. Egy fogalom, mellyel a legkisebbektől kezdve a legidősebb generáción át mindenki találkozott már vásárláskor. Hiszen az elsőre kissé kacifántosnak tűnő közgazdaságtani fogalom jelentése elég egyszerű: azt a helyzetet jelöli, amikor a gyártók az előállított termékük méretét/súlyát/mennyiségét csökkentik, miközben annak árát változatlanul hagyják. Azaz portékájukból a fogyasztók magas áron vehetnek az addiginál kevesebbet.

A legrammozás korrektségét sokan megkérdőjelezik, ám a jelenség megítélése igencsak szubjektív: az általa negatívan érintett fogyasztók ugyanis átverésnek, a kereskedők és a termelők viszont kreatív marketingfogásnak tartják. Ráadásul utóbbiak a zsugorfláció lehetőségével büntetlenül élhetnek, miután az megfelelő statisztikai korrekció hiányában nem mutatható ki a hivatalos statisztikákban, ezért nincs hatással az árszínvonal változásra, az inflációs mutatószám nem tükrözi az általa előidézett tényleges gazdasági folyamatokat 

tudta meg a Pénzcentrum Horváth Sebestyéntől, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány junior elemzőjétől. A szakember emellett azt is kifejtette: a gyártók legrammozós módszere kapcsán egyelőre hazánkban nem készültek átfogó vizsgálatok, ezért csak az egyéni tapasztalatokra és a társadalmi érzetre lehet hagyatkozni a jelenséggel kapcsolatban. Ezek alapján a zsugorflációt már a magyarországi kereskedők is alkalmazzák, azonban az utóbbi időszakban szaporodott meg az egyértelműen az erre mutató jelek száma.

Amik egyébként már nem is annyira jelek, mint konkrét tények. Az idén tavasszal, a hétköznapi fogyasztók edukálása céljából elindított közösségi platform, a Termékkritikus ugyanis az elmúlt hetekben több termékről bizonyította be, hogy bizony utólérte őket a zsugorodás. 

1. Mars

A Mars csoki súlya 51 gramm, csomagolásának hossza nagyjából 12 centiméter, ára 300-340 forint között mozog, a kilós ára pedig több mint 6 ezer forintot jelent – kezdte első zsugorflációról szóló videóját a Termékkritikus, aki több más Mars terméket is összemért a hagyományos csokival. Ennek során kiderült, hogy a dupla Marsról bár mindenki azt gondolná, hogy az kettő darab hagyományos csokit jelent kicsit magasabb áron, de a valóságban ez egyáltalán nem így van.

Az "extra méretű" csoki csomagolása ugyanis csak 4 centiméterrel nagyobb az eredeti édességénél, és a termék súlya is csak mindössze 19 grammal nehezebb annál. Ám ennél is drasztikusabb különbség a hagyományos Mars és a Mars Multipack között, amiről bővebben a videóra kattintva juthatsz információkhoz.

@termekkritikus

♬ eredeti hang - A termékkritikus

2. Babaszappan

Elképesztő pofátlanság, hogy a Babaszappan súlya a korábbi 125-ről 90 grammra csökkent, más termékek elmúlt hetekben bemutatott súlycsökkenése ehhez képest karácsonyi ajándék volt

– fogalmazta meg véleményét következő videójában a Termékkritikus. A Babaszappanról egyébként kiderítette, hogy amíg annak korábbi csomagolása 8,7x5,7x3,1 centiméter volt, addig ugyanez mára 9,3x6x2,3 centiméterre változott. Tehát nagyobb csomagban kapjuk a jóval kisebb teréket, ráadásul drágábban. A szappan kilós ára ugyanis a korábbi 2472-ről mostanra 3544 forintra nőtt. 

@termekkritikus

♬ eredeti hang - A termékkritikus

A videóban megfogalmazottakra egyébként később reagált a termék gyártója az Unilever, akik többek között leszögezték: az áremelés helyett változtattak a szappan töltőtömegén, mint ahogyan modernizálták is a terméket. Így született meg a szappan új, íves, ergonomikus kialakítása, mely szélesebb, hosszabb és valamelyest keskenyebb lett. Ezek hatására változott meg a termék csomagolása, a gyártónak nem volt célja a vásárlók megtévesztése.

3. Győri Édes

A korábban 200-ról 180 grammra csökkentés után újabb zsugorítást hajtott végre a Győri Édes, így a sokak által kedvelt kekszei már csak 150 grammos súllyal kerülnek a boltok polcaira. A csomagolás mérete ugyanakkor nem változott, az maradt kiterítve 24 centiméter magas és 16 centiméter széles, és mindkét termék ára 469 forintba került, amikor a boltban megvásároltam. Így a csökkentett súlyú Győri Édes kilós ára már több mint 500 forinttal többe került, mint a korábbi változaté, ami pontosan 20 százalékos áremelést jelent. 

@termekkritikus

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
♬ eredeti hang - A termékkritikus

4. Balaton szelet

A Termékkritikus nem rejtette véka alá a véleményét a Balaton szelettel kapcsolatban, ami bár szerinte sok fogyasztónál hungarikumnak számít, de irdatlanul túlárazott, és a minősége megkérdőjelezhető.

Egyszerű kakaókrémmel töltött ostya, aminek a csomagolása oldalán a Tej és az Ét szócska szerepel, amiből a gyanútlan vásárlók arra következtetnek hogy ilyen fajta csokoládéval vannak bevonva, de nem, a gyártó ugyanazokat a csokoládé imitátumokat használja fel erre a célra, amik ellen már 20 éve hadjárat folyik

– hangzik el a videóban. A Termékkritikus a minőségi kifogások mellett a zsugorflációs konkrétumokról sem feledkezett el, így kiderült: a termék súlya korábban 30 gramm volt, ami 179 forintba került, a kilós ár pedig 5966 fonrintot jelentett, de mára csak 27 grammot tesz ki, 185 forintba kerül, a kilós ár pedig 7 ezer forintra nőtt. Egy kartonban pedig – amiből a boltokban kiszedhetjük a terméket – már 3 darabbal kevesebb Balaton szelet található, ami bár elsőre nem egy magas szám, ugyanakkor egy kamion esetében elég jelentős mennyiséget jelent. 

@termekkritikus

♬ eredeti hang - A termékkritikus

5. Nesquik kakaópor

A Nestlé a Balaton szelet után a Nesquik kakaópor csomagolásához is hozzányúlt. Ebből is elvett, ráadásul nem is keveset

– hívta fel a figyelmet a Termékkritikus a nyuszis kakaóporról szóló videójában. Hangsúlyozta viszont, hogy ez a változás egyelőre nem annyira észrevehető, ugyanis a Nesquik kakaópor teljesen eltűnt a boltok polcairól, a későbbiekben ugyanis már csak a gyártó lecsökkentett súlyú termékei lesznek elérhetőek.

A korábbi 200 grammos kiszerelés hamarosan 150 grammos lesz, az eddig 700 grammos kiszerelésben elérhető kakaópor súlya pedig 600-ra zsugorodik. A kilós árak pedig nőni fognak, nagyjából 300-400 forintos növekedéssel kell majd számolni a videóban elhangzottak szerint. 

@termekkritikus

♬ eredeti hang - A termékkritikus

+1. Sió szűrt alma gyümölcsital

Ha valaki azt gondolta volna, hogy a Sió a gyümölcstartalom csökkentése után nem tud már más szemét húzást alkalmazni, hogy árat (is) emelhessen, akkor mindenki figyeljen

– ütötte fel a Sió szűrt alma gyümölcslevéről szóló videóját a Termékkritikus. Kiemelte, korábban ugyan az üdítőt 25 százalékos gyümölcstartalommal kínálták, amit 12 százlékra csökkentettek, ám most az üdítő dobozának a formája is változott. Amibe a korábbi 5 deci helyett már csak 4 fér bele. Emellett az ár is borsosabb lett, az eredeti kiszerelés még 312 forintba került, az "új" termékért viszont most 445 forintot kell fizetnie a vásárlóknak. Az igazán kínos változást viszont a literes árban lehet megfigyelni: amíg az eredeti csomagolású üdítő literéért 624 forintot kellett fizetni, addig az új, szűkebb és magasabb kiszerelésű termék 1112 forintért érhető el, ami 448 forintos áremelkedést jelent.

@termekkritikus

♬ eredeti hang - A termékkritikus

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem